Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

overtidsbetaling


Shotflaks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvilken regler han referer til.

 

Nå plutselig kom han til meg og sa at han har sendt inn overtidene, så skulle vi bare vente å se.

 

Han var ikke 100% sikker på om det gikk, siden butikken var i faresone akkurat nå og ikke kunne gå med på å betale for overtidstimer mer.

 

Dette at butikken er i faresone, fikk jeg vite nå i dag etter at jeg hadde sendt inn overtiden.

Endret av Shotflaks
Lenke til kommentar

Sparken?

Gjort noe du ikke skulle?

Uansett høres under en måned oppsigelsestid ikke helt riktig ut.

Skal vel minimum ha ut neste måned?

 

Når det gjelder lønn så er det ikke ditt problem at de har økonomiske problemer.

Kan de ikke betale ut lønn kan du forsøke å slå de konkurs.

 

Burde kanskje bli flyttet til juss seksjonen av diskusjon.no? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sparken?

Gjort noe du ikke skulle?

Uansett høres under en måned oppsigelsestid ikke helt riktig ut.

Skal vel minimum ha ut neste måned?

 

Når det gjelder lønn så er det ikke ditt problem at de har økonomiske problemer.

Kan de ikke betale ut lønn kan du forsøke å slå de konkurs.

 

Burde kanskje bli flyttet til juss seksjonen av diskusjon.no? :)

Fikk sparken ja, etter å ha skjelte han ut flere ganger gjennom åra.

Til slutt fikk han nok og ga meg sparken.

Dette er en sjef som har null respekt for sine ansatte.

Lover ting her og der så viser det seg at alt er bare løgn.

 

Hva slags sjef er man egentlig når man går med på å akseptere å ha sjåfører som lyver sine ansatte opp i tryne hver eneste uke?

Eller kalle en av sine ansatte for: En jævla idiot og drittunge.

 

 

Det at ingen må jobbe overtid, det har ingen av de som jobber her hørt noe som helst om.

Heller ikke fått noe på mail!

Endret av Shotflaks
Lenke til kommentar

Var oppe i en lignende situasjon for en god del år siden, da la jeg bare kopi av timeliste med kommentarer ift hvor timene gikk inn i overtid, kopi av de delene av AML som forklarer overtid og kopi av mitt medlemskort i LO. Gikk ikke lange tiden før ting ble fikset opp i :)

 

Det skal sies at min situasjon var det ikke snakk om å få sparken, kun manglende utbetaling av overtid.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229#5

 

 


Oppsigelsestid

Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, er gjensidig oppsigelsestid én måned.

Kortere oppsigelsestid enn en måned er bare tillatt hvis tariffavtale eller skriftlig avtalt prøvetid åpner for det.

Når arbeidstaker har vært ansatt i mer enn fem år gjelder minstekrav om oppsigelsesfrister fra to til seks måneder, avhengig av arbeidstakerens ansettelsestid og alder.

Har du vært ansatt i samme virksomhet i minst fem år, men mindre enn ti år, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Der din arbeidsavtale gir en lengre oppsigelsestid, er det denne som gjelder. Hvis din arbeidsavtale gir deg en kortere oppsigelsesfrist en to måneder er det arbeidsmiljøloven som gjelder.

Ved ansettelse i samme virksomhet i minst ti år, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst tre måneder. Om du i henhold til arbeidsavtalen har en lengre oppsigelsestid, er det likevel den som gjelder. Hvis avtalen din gir deg en kortere oppsigelsesfrist enn tre måneder, er det arbeidsmiljøloven som gjelder.

Forutsatt at du har vært ansatt i samme virksomhet i minst ti år, vil alderen ha betydning for oppsigelsestiden. Er du fylt 50 år vil oppsigelsestiden være minst fire måneder, er du fylt 55 år vil den være minst fem måneder og er du fylt 60 år vil den være minst seks måneder. Det er ikke lov å ha kortere oppsigelsestid enn det som her er nevnt.

Normalt løper oppsigelsestiden fra den første dagen i måneden etter at oppsigelsen har funnet sted. Dersom for eksempel arbeidsgiver/arbeidstaker mottar oppsigelsen 15. mars løper oppsigelsestiden fra 1. april.

Jeg sliter med å se hvordan han kan sparke deg i inneværende måned og kreve at du går ut samme måned.

Oppsigelsesvernet i Norge er ekstremt sterkt.

Jeg vil uansett anbefale at du spør moderator om å flytte tråden din til jussoforumet :)

Du kan "rapportere" førstetråden og be om flytting )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229#5

 

 

Oppsigelsestid

Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, er gjensidig oppsigelsestid én måned.

Kortere oppsigelsestid enn en måned er bare tillatt hvis tariffavtale eller skriftlig avtalt prøvetid åpner for det.

Når arbeidstaker har vært ansatt i mer enn fem år gjelder minstekrav om oppsigelsesfrister fra to til seks måneder, avhengig av arbeidstakerens ansettelsestid og alder.

Har du vært ansatt i samme virksomhet i minst fem år, men mindre enn ti år, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Der din arbeidsavtale gir en lengre oppsigelsestid, er det denne som gjelder. Hvis din arbeidsavtale gir deg en kortere oppsigelsesfrist en to måneder er det arbeidsmiljøloven som gjelder.

Ved ansettelse i samme virksomhet i minst ti år, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst tre måneder. Om du i henhold til arbeidsavtalen har en lengre oppsigelsestid, er det likevel den som gjelder. Hvis avtalen din gir deg en kortere oppsigelsesfrist enn tre måneder, er det arbeidsmiljøloven som gjelder.

Forutsatt at du har vært ansatt i samme virksomhet i minst ti år, vil alderen ha betydning for oppsigelsestiden. Er du fylt 50 år vil oppsigelsestiden være minst fire måneder, er du fylt 55 år vil den være minst fem måneder og er du fylt 60 år vil den være minst seks måneder. Det er ikke lov å ha kortere oppsigelsestid enn det som her er nevnt.

Normalt løper oppsigelsestiden fra den første dagen i måneden etter at oppsigelsen har funnet sted. Dersom for eksempel arbeidsgiver/arbeidstaker mottar oppsigelsen 15. mars løper oppsigelsestiden fra 1. april.

Jeg sliter med å se hvordan han kan sparke deg i inneværende måned og kreve at du går ut samme måned.

Oppsigelsesvernet i Norge er ekstremt sterkt.

Jeg vil uansett anbefale at du spør moderator om å flytte tråden din til jussoforumet :)

Du kan "rapportere" førstetråden og be om flytting )

 

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229#5

 

 

Oppsigelsestid

Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, er gjensidig oppsigelsestid én måned.

Kortere oppsigelsestid enn en måned er bare tillatt hvis tariffavtale eller skriftlig avtalt prøvetid åpner for det.

Når arbeidstaker har vært ansatt i mer enn fem år gjelder minstekrav om oppsigelsesfrister fra to til seks måneder, avhengig av arbeidstakerens ansettelsestid og alder.

Har du vært ansatt i samme virksomhet i minst fem år, men mindre enn ti år, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Der din arbeidsavtale gir en lengre oppsigelsestid, er det denne som gjelder. Hvis din arbeidsavtale gir deg en kortere oppsigelsesfrist en to måneder er det arbeidsmiljøloven som gjelder.

Ved ansettelse i samme virksomhet i minst ti år, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst tre måneder. Om du i henhold til arbeidsavtalen har en lengre oppsigelsestid, er det likevel den som gjelder. Hvis avtalen din gir deg en kortere oppsigelsesfrist enn tre måneder, er det arbeidsmiljøloven som gjelder.

Forutsatt at du har vært ansatt i samme virksomhet i minst ti år, vil alderen ha betydning for oppsigelsestiden. Er du fylt 50 år vil oppsigelsestiden være minst fire måneder, er du fylt 55 år vil den være minst fem måneder og er du fylt 60 år vil den være minst seks måneder. Det er ikke lov å ha kortere oppsigelsestid enn det som her er nevnt.

Normalt løper oppsigelsestiden fra den første dagen i måneden etter at oppsigelsen har funnet sted. Dersom for eksempel arbeidsgiver/arbeidstaker mottar oppsigelsen 15. mars løper oppsigelsestiden fra 1. april.

Jeg sliter med å se hvordan han kan sparke deg i inneværende måned og kreve at du går ut samme måned.

Oppsigelsesvernet i Norge er ekstremt sterkt.

Jeg vil uansett anbefale at du spør moderator om å flytte tråden din til jussoforumet :)

Du kan "rapportere" førstetråden og be om flytting )

 

Har ikke kontrakten her med meg, men kan sjekke når jeg kommer hjem.

Oppsigelsestid kan vel både være 1 og 3 måneder ?

 

Starta her April 2012, slutt feb 2014

 

 

Har sendt mail til moderator ang flytting.

Lenke til kommentar

Det virker som det er mange uregelmessigheiter med måten du har blitt behandla på.

Det er ikkje sikkert at oppsigelsen er gyldig, har du f.eks blitt kalt inn til drøfting for oppsigelsen?

 

Er det forresten ein oppsigelse eller ein avskjed?

Oppsigelsen skal ha lenger oppsigelsestid enn det du har fått, og dersom det er snakk om ein avskjed så skal du i utganspunktet bli kasta ut på dagen.

Men for å få avskjed så må du ha gjort deg skyldig i grovt pliktbrudd eller vesentlig misslighold av arbeidsavtalen. Å være uenig med sjefen er normalt ikkje eit grovt pliktsbrudd så lenge du faktisk gjer jobben din. Avskjed er mest brukt dersom ein oppdager at den ansatte stjeler eller begår underslag.

 

 

Når det gjeld utbetaling av lønn så har du rett på å få denne utbetalt.

Spørsmålet er då ofte kva som er årsaken til at du ikkje får betalt, er det fordi arbeidsgiver ikkje vil betale eller er det fordi arbeidsgiver ikkje kan betale?

Dersom det er viljen det står på så sender du arbeidsgiver eit skriftlig krav om utbetaling innen ein kort frist. Dersom dette ikkje fører fram så drar du arbeidsgiver til forliksrådet, og eventuellt vidare til retten.

 

Dersom arbeidsgiver ikkje kan betale så kan du kreve at bedrifta blir slått konkurs. I så tilfelle vil eventuell manglande lønnsutbetaling få fyrsteprioritet i boet, dei andre kreditorane får det som er igjen av verdi etter at lønna er betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst: Ønsker du å jobbe lengre enn ut februar? I så fall kan det kanskje være grunnlag for lengre oppsigelsestid, men det er også en viss risiko for at du anses å ha akseptert kortere oppsigelsestid (hvilket man fint kan avtale når oppsigelsen først er et faktum). Om du ikke ønsker å stå i stillingen lengre har det lite for seg å diskutere det i tråden.

 

Hva gjelder det du faktisk spør om, så kan åpenbart ikke interne retningslinjer om hvor mye overtid en leder skal "bruke" påberopes overfor en arbeidstaker som faktisk har blitt pålagt overtid. Du har selvfølgelig krav på betaling for den overtiden du faktisk har jobbet, så er det sjefens problem at han har gått ut over sine rammer.

Lenke til kommentar

Hvis han ikke viste om oppsigelsefristens vanlige "lengde" så han vel rett på minimum en måned uansett? .

Er vel noe bedrifter må varsle om er det ikke?

 

Og en måned oppsigelsefrist er vel ikke en måned?

Hvis man blir sagt opp f.eks 3 januar, så skal man vel strengt tatt ha jobb ut februar?

 

Lenge siden jeg sjekket opp i dette, men jeg mener det var slik før iallfall :)

Lenke til kommentar

30.09.13

Fikk jeg en muntlig advarsel på at jeg må skjerpe meg, fortsetter jeg sånn som jeg gjør nå så har jeg heller ikke noe her å gjøre. Han sa også at han ikke ville gi meg en skriftlig advarsel for denne gang.

 

Tidligere før den tid, har jeg fått 3-4 muntlige advarsler, samme som 30.09.13.

Men jeg har aldri fått noen skriftlige advarsler.

 

Den 28.01.14

Skjelte jeg han ut igjen, noe e har ut flere ganger gjennom åra.

Alt dette har skjedd PGA han selv, ignorere sine ansatte.

 

28.01.14 Fikk en skriftlig advarsel, noe jeg skrev under på.

Trodde da dette var bar en advarsel for i dag (28.01) for å ha skjelt han ut.

På denne delen ville han ikke ha meg til å skrive noe dato på under: Brevet er lest og forstått

 

Etter å ha skrevet under på advarselen, så får jeg en ny lapp.

Jeg selv trodde det var bare en kopi av lapp nr1.

så skrev under på den, men denne gangen ville han ha med datoen for i dag, noe han ikke ville for lapp nr1(advarselen).

 

Lapp 2 var nå en:

Oppsigelse.

Noe jeg la merke til etter å ha skrevet under på den og fått den tilbake av sjefen.

Endret av Shotflaks
Lenke til kommentar

Hvis han ikke viste om oppsigelsefristens vanlige "lengde" så han vel rett på minimum en måned uansett? .

Er vel noe bedrifter må varsle om er det ikke?

 

Og en måned oppsigelsefrist er vel ikke en måned?

Hvis man blir sagt opp f.eks 3 januar, så skal man vel strengt tatt ha jobb ut februar?

 

Lenge siden jeg sjekket opp i dette, men jeg mener det var slik før iallfall :)

Ble sagt opp i Januar, så det på oppsigelsen.

ikke feb.

Så fikk bli ut feb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...