screenman Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Når jeg prøver å se for meg hvor mange trær som blir hugget ned hvert år, for å bli brukt til produsering av toalettpapir, så blir jeg nesten overveldet. Spørsmålet jeg stiller, er altså følgende: Istedenfor toalettpapir, hvorfor produseres det ikke og selges toaletter hvor man blir spylt i ræven og tørket ved hjelp av varmluft? Ville ikke dette være mye mer renslig? For ikke å snakke om miljøsnilt! Lenke til kommentar
M-J Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Det finnes opptil flere varianter av dette http://www.dinside.no/843351/slik-maradona-vil-ha-det 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Dette har vært vanlig i andre land (Japan) en god stund, og for et par år siden så jeg den første avisannonsen for et slikt produkt i Norge. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Når jeg prøver å se for meg hvor mange trær som blir hugget ned hvert år, for å bli brukt til produsering av toalettpapir, så blir jeg nesten overveldet. Spørsmålet jeg stiller, er altså følgende: Istedenfor toalettpapir, hvorfor produseres det ikke og selges toaletter hvor man blir spylt i ræven og tørket ved hjelp av varmluft? Ville ikke dette være mye mer renslig? For ikke å snakke om miljøsnilt! Er det mer miljøvennlig å spyle med vann som er varmet opp og varm luft? Jeg ville tro nei, om det er hovedargumentet ditt hadde jeg undersøkt det. AtW 1 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Jeg har prøvd slikt toalett. Følte meg ikke særlig ren etterpå ... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Er det mer miljøvennlig å spyle med vann som er varmet opp og varm luft? Jeg ville tro nei, om det er hovedargumentet ditt hadde jeg undersøkt det. AtW I land som produserer rein energi i form av vann- og vindkraft (og forsåvidt også atomkraft) så er det vell meir miljøvennlig å bruke varme enn det er å bruke papir? Men det er sjølvsagt ikkje alle land ei slik løysning vil passe for. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Dere er klar over at man skal bruke hånda sammen med vannet som kommer med de toalettene? Altså det å bli spylt litt i rassholet aleine er jo selvsakt ikke nok - prepare for ass scratching. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Når jeg prøver å se for meg hvor mange trær som blir hugget ned hvert år, for å bli brukt til produsering av toalettpapir, så blir jeg nesten overveldet. (...) For ikke å snakke om miljøsnilt! Det er jo ikke regnskog det er snakk om. Dasspapiret i Norge er skandinavisk (gjerne norsk) og fornybart. Ofte er det også resirkulert. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Dere er klar over at man skal bruke hånda sammen med vannet som kommer med de toalettene? Altså det å bli spylt litt i rassholet aleine er jo selvsakt ikke nok - prepare for ass scratching. så skal hendene dryppe dette vannet til man kommer frem til vasken for å så vaske hendene grundig med såpe? Tror jeg hadde følt meg ren bak, men ikke på hendene uansett hvor mye jeg hadde vasket de. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Men dopapir må lages. Trær må sages og transporteres, og fabrikker bruker energi. Så brukes lastebiler til å frakte det ut til butikkene, og personbiler til å frakte det fra butikkene og hjem. Etter bruk vil kloakkanlegg bruke energi på å håndtere papiret, og kjemikalier tilsettes for å løse det opp. Dette går i sjøen. Selv om spyledassen ikke er klimanøytral den heller, er jeg nokså sikker på at den er mer miljøvennlig enn dopapir. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Er det mer miljøvennlig å spyle med vann som er varmet opp og varm luft? Jeg ville tro nei, om det er hovedargumentet ditt hadde jeg undersøkt det. AtW I land som produserer rein energi i form av vann- og vindkraft (og forsåvidt også atomkraft) så er det vell meir miljøvennlig å bruke varme enn det er å bruke papir? Men det er sjølvsagt ikkje alle land ei slik løysning vil passe for. Energikostnaden for å lage papir er jo like miljøvennlig, og papiret er lagt av en fornybar ressurs. Sitter ikke med fasiten her, men er ikke overbevis om at det er noe mere miljøvennlig med opphetet vann og luft. AtW Lenke til kommentar
delfin Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 (endret) Fikk rimelig sjokk da jeg var i Japan og trykte på en knapp på toalettet (knapper er til for å trykkes på, spesielt når man ikke skjønner noe av hva som står der) ... hørte noe susing og før jeg visste ordet av det hadde jeg en vannstråle opp i rattata. På et av de største kjøpesentrene i Akihabara (teknologimekkaet i Tokyo) hadde de nesten en hel etasje satt av til toalettseter, og de "feteste" modellene kostet tre ganger mer enn de dyreste telefonene... Edit: Ellers holder jeg en knapp på at selve spylingen bruker mindre energi enn tilsvarende "papirtørk", men det skal en del spyling til for å spare inn den miljømessige gevinsten når man ser på hvor avansert teknologi de bruker (i alle fall i Japan). Det var hakket før dosetet kunne lage middag... Endret 8. mars 2014 av pifler 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Det var hakket før dosetet kunne lage middag...Det kan jo spise middag, så hvorfor ikke? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå