Gå til innhold

Lønn KS telenor


Gjest Slettet-YvxSGO

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YvxSGO

Hei, er i gang med intervju og lignende hos telenor for en kundesupport stilling. er via rekrutteringsbyrået proffice som tar seg av intervju osv.
 

Er den noen som har erfaring med dette? altså proffice > telenor?
 

har lest alt slags mulig rart at lønn kan være så lavt som 125kr innen for diverse stillinger. derfor jeg hører litt med dere.
 

har fagbrev som Dataelektroniker og erfaring med å jobbe som telenorforhandler i butikk i 3 år. Vet ikke om dette har innvirkning på lønn siden det er igjennom et rekrutteringsfirma?

 

var på et jobb intervju som data teknikker som var litt mer rettet for fagbrevet og der ble vi enige om lønn på +200kr/timen. kanskje ikke realistisk med en slik lønn på en kundesupport jobb eller hva mener dere mtp fagbrevet og erfaringen?

 

/skrevet på telefon, for ha meg unnskyldt om det er dårlg skrevet.

 

-whitehat

Endret av Slettet-YvxSGO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig vikarlønn i Proffice/adecco starter på rundt 120kr/t, så øker de det med f.eks. 5kr/t etter 3mnd (ikke nødvendigvis i samme jobben, bare så lenge du har jobber for byrået).

 

Så det stemmer nok ganske bra det. Vikarbyrå er nesten å kaste penger ut vinduet for deg, bedriften betaler til byrået for å ha deg der, og de skal også tjene penger på deg, så det vil naturligvis bli en mye lavere lønn enn du ville fått for en fulltidsjobb i samme bedrift. Bedrifter bruker rekrutteringsfirmaer for å slippe å ha 3 mnd oppsigelsestid også så de kan bli "kvitt deg" når behovet ikke er der lengre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

har jobbet med support hos en isp via bemanningsbyraaet i ca 1,5 år, startet på kr 130kr timen frem til vikarbyrådirektivet ble gjeldende og jeg gikk opp til 150 (eller var det 151?)

Siste halvår har jeg jobber jeg som datatekniker via Adecco med ca 170kr timen :w00t: Desverre bare på midlertidig kontrakt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YvxSGO

ahh, så kompetanse og erfaring har rett og slett veldig lite å si når man skal arbeide via proffice/addeco/den slags? Så det beste kan vel være å gjøre det skikkelig bra for å kanskje få en direkte stilling hos telenor? eller selvfølgelig har andre stillinger som passer til fagbrevet bedre lønn men i dette tilfellet er det vanlig telenor kundesupport som er greia akkurat nå

 

selv om 125kr dårlig lønn for meg,50 kroner mindre en det jeg hadde i lærlinglønn er det bedre en et svart hull i CV'en! føler det er veldig uvant med en mindre lønn hvis 125kr er tilfellet.

Endret av Slettet-YvxSGO
Lenke til kommentar

Hos oss var det folk som nesten ikke hadde utdannelse til veldig mye utdannelse, lønnen var mye av det samme.

 

Det kommer vel av at utdaningen gjerne ikke kommer helt til nytte, å kunne noe nettverk og økonomi, og gjerne noe juss er dog en fordel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YvxSGO
  Evelen! skrev (På 23.2.2014 den 21.02):

Hos oss var det folk som nesten ikke hadde utdannelse til veldig mye utdannelse, lønnen var mye av det samme.

 

Det kommer vel av at utdaningen gjerne ikke kommer helt til nytte, å kunne noe nettverk og økonomi, og gjerne noe juss er dog en fordel.

ja selvfølgelig når jeg tenker meg om så er ikke server 2012 akkurat så viktig når det kommer til Telenor kundesupport eller fagbrevet som dataelekroniker.

 

Ved mindre det er kundesupport på telenoreksperten eller lignende men dette er vel den vanlige 05000 supporten som krever forholdsvis lite kunnskap og alle kan læres opp til.

 

men takker så meget for svar folkens, skal snakke nærmere med proffice om ikke så lenge men er greit å få et innblikk om hvordan det er med rekrutterings selskapene ettersom jeg aldri har vært borti dem før. var det at telenor henviste meg til proffice når jeg søkte jobb.

Endret av Slettet-YvxSGO
Lenke til kommentar

Telenor henviser sikkert til Proffice fordi de ikke har noen faste stillinger ledige for "hvermannsen". Og det er også billigere for dem å ha proffice-vikarer, siden proffice betaler lønna. Proffice fakturerer Telenor pr time pr ansatt, men det er fortsatt mye mindre enn å ha en fast ansatt + det er lettere å si opp vikarer på kort basis, de har ikke 3 mnd oppsigelsestid.

 

Du kommer nok til å sitte på den vanlige 05000 supporten ja. Og deale med alt slags ting hvem som helst kan lære. De har egen baklinjesupport, altså mere tekniske jobber, men der jobber ikke vikarer bare fast ansatte, som igjen tar henvendelser fra 05000-support.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YvxSGO
  BaronSlask skrev (På 23.2.2014 den 22.20):

Hva slags erfaring tilegna du deg i læretida? Med fagbrev ville 125 kr timen vært uaktuelt for meg. Må da finnes andre mer aktuelle jobber?

har god kompetanse innenfor faget som dataelektroniker og mer enn det.

 

Men greia er det at det er veldig mange søkere om dagen så stillinger er det hard konkurranse for om dagen. enkelte jobber jeg har søkt på har det vært over 100+ søkere...

 

måtte begi meg ut på en jobb av noe slag selv om det var utenom mitt fagområde for å slippe hull i cven. men søker på IT jobber imens jeg driver med noe annet. og om 125kr er lønna på denne jobben vet jeg ikke bare at jeg leste at 125kr var det laveste noen fikk fra de. men det kunne jo ha vært en vaskejobb eller annet.

 

føler at jeg er overkvalifisert til denne jobben men bedre en ingenting, kanskje når jeg jobber hos telenor litt så kan det åpne seg andre muligheter.

 

hadde selvfølgelig jobbet der jeg tok fagbrevet men avdelingen jeg jobbet på ble lagt ned på grunn av sviktende arbeidsmendge.

Endret av Slettet-YvxSGO
Lenke til kommentar

Det er bedre enn ingenting ja, og du får en "fot innafor", kanskje etter en stund kan du høre med data-avdelingen hos Telenor om de har noen jobber internt, eller knytte kontakter der i det minste. Bedrifter lyser ofte ut stillinger internt før de kommer i avisene/nettet, så folk som allerede er i firmaet kan søke før de andre.

 

Selvsagt MYE større sjans for å få jobbe i dataavdelingen når du allerede har hatt erfaring i Telenor, uansett hvilken stilling.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Så det stemmer nok ganske bra det. Vikarbyrå er nesten å kaste penger ut vinduet for deg, bedriften betaler til byrået for å ha deg der, og de skal også tjene penger på deg, så det vil naturligvis bli en mye lavere lønn enn du ville fått for en fulltidsjobb i samme bedrift. Bedrifter bruker rekrutteringsfirmaer for å slippe å ha 3 mnd oppsigelsestid også så de kan bli "kvitt deg" når behovet ikke er der lengre.

 

Det er nå en sannhet med modifikasjoner. For bedriften er det ikke så ekstremt stor forskjell mellom innleid og fast. At man er via vikarbyrå presser nok ned lønnen litt og kaller det virka/utrulling/midlertidig stilling samt at firmaet du jobber for må betale for at byrået skal få litt profitt. Men de fleste plasser jeg har jobbet som innleid (har gjort det nå i 4+ år) så har jeg ligget likt eller over de som er fast ansatt.

 

 

Det er mye administrasjons utgifter firmaer slipper å bruke penger på ved å bruke virka/bemanninsbyråer, både i søke, ansettelse, selve oppdraget og oppsigelsen. Forsikring, pensjon, velferd o.l koster penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så det stemmer nok ganske bra det. Vikarbyrå er nesten å kaste penger ut vinduet for deg, bedriften betaler til byrået for å ha deg der, og de skal også tjene penger på deg, så det vil naturligvis bli en mye lavere lønn enn du ville fått for en fulltidsjobb i samme bedrift. Bedrifter bruker rekrutteringsfirmaer for å slippe å ha 3 mnd oppsigelsestid også så de kan bli "kvitt deg" når behovet ikke er der lengre.

 

Det er nå en sannhet med modifikasjoner. For bedriften er det ikke så ekstremt stor forskjell mellom innleid og fast. At man er via vikarbyrå presser nok ned lønnen litt og kaller det virka/utrulling/midlertidig stilling samt at firmaet du jobber for må betale for at byrået skal få litt profitt. Men de fleste plasser jeg har jobbet som innleid (har gjort det nå i 4+ år) så har jeg ligget likt eller over de som er fast ansatt.

 

 

Det er mye administrasjons utgifter firmaer slipper å bruke penger på ved å bruke virka/bemanninsbyråer, både i søke, ansettelse, selve oppdraget og oppsigelsen. Forsikring, pensjon, velferd o.l koster penger.

 

Ofte så koster det meir for bedrifta å leige inn arbeidskraft frå eit vikarbyrå.

Bedriftene bruker vikarbyrå fordi det samla sett er billegare å betale ekstra mykje for innleigd arbeidskraft i staden for å bruke eiga arbeidstid til å sette ut annonse, foreta jobbintervju og ansette ein vikar på eit tidsbegrensa engasjemang.

 

 

 

Når det gjeld trådstarter sitt spørsmål så er "hovedregelen" at du skal ha betalt etter kva slags jobb du utfører. Er du faglært men utfører ufaglært arbeid så får du betalt som ufaglært, og dersom du er ufaglært men jobber som faglært så skal du ha fagarbeiderlønn.

Det blir sjølvsagt eit spørsmål om ein faktisk har den etterspurte kompetansen, men det har ikkje noke med lønn å gjere.

 

Så dersom kundesupport stillinga er rein ufaglært stilling så får du nok ikkje så mykje lønn, men det du bør argumentere med er at du med fagutdanning vil kunne fungere som f.eks eit bindeledd mellom kundesupport og tech support.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...