*F* Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Jeg var akkurat på prisguiden og søkte etter minnepinner, og fant en grei en og jeg åpnet den, ble videresendt til netonnet's nettbutikk. Et par minutter senere ser jeg reklame for NetOnNet og nøyaktig den minnepinnen på facebook side-reklamen. For ikke lenge siden kjøpte jeg meg en cpu kjøler på en norsk nettbutikk og ikke lenge etter så jeg reklame for samme kjøleren på amazone på facebook. Hvor får facebook denne informasjonen fra? Dette har jeg mange eksempler på, skjer stadig værr at akkurat det jeg har søkt rundt på kommer som reklame på facebook Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Så lenge du er innlogget på Facebook kan de analysere surfemønsteret ditt. Installer ad block for å slippe reklamen, eller enda bedre, logg ut av Facebook hver gang du ikke aktivt bruker siden. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Kalles behavioral retargeting http://en.wikipedia.org/wiki/Behavioral_retargeting Ellers på Facebook kan du faktisk rette reklame helt ned til enkeltpersoner. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 (endret) Sorry men, lolfacebook. Det er Facebook tracking cookies på utrolig mange nettsider så de får med seg store deler av din surfing. NoScript og AdBlock 4 lyf. Endret 23. februar 2014 av Occi 2 Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Ghostery og AdBlock er fantastisk. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2014 Takk for svar, da vet jeg litt hva det går ut på, nå som det meste av sider har innebygget facebookfunksjonalitet er det nok der tracking kakene kommer fra. Vel, man kan vel si at det er jo bra jeg får reklame for noe jeg intresserer meg for fremfor helt random tjenester jeg ikke bryr meg om. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 (endret) Ghostery og AdBlock er fantastisk. Ghostery selger faktisk informasjon om hvilke ads som blokkeres til reklameindustrien slik at de kan "forbedre" deres reklamer (les: målrette/endre de slik at de ikke blir blokkert). De sier at det er anonymt, men det finnes alternativer der ute som ikke holder på med slik. For å ikke nevne at man kan ikke helt stole på at det de sier stemmer, eller at de ikke kommer til å endre det uten at du merker det. Kan også nevne at noen type adblocks har en option som "Allow some non-intrusive advertisting", blant annet Adblock Plus til Firefox. Husker ikke om den er autoenabled, men kan være greit å sjekke. Vel, man kan vel si at det er jo bra jeg får reklame for noe jeg intresserer meg for fremfor helt random tjenester jeg ikke bryr meg om. Ja, konge at firmaer kan tracke deg og hva du gjør på nettet. Ikke ta det personlig, men den holdningen minner nesten litt om Stockholm syndrome. En fin og kort artikkel du kan lese er forøvrig denne: HTG Explains: Learn How Websites Are Tracking You Online Se spesielt biten ang. "supercookies". Enda en grunn til at man bør ha click-to-play for plugins (Flash, Java), eventuelt bare ha det disabled helt. Man kan bruke VLC for å se YouTube videoer, og har du en skikkelig bank kan du bruke BankID på mobil til å logge inn så du slipper Java. Endret 23. februar 2014 av Occi 2 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2014 (endret) Jeg bruker Opera, og blokkerer det meste av flash og bildereklame med den innebygde adblocken. Dog sliter jeg med å blokkere f.eks tekst-reklame slik som på facebook. Jeg vil også at ingenting skal være blokkert som standard, men at jeg kan velge hva som skal blokkeres, noen som har tips? Youtube vil jeg f.eks gjerne blokkere ting fra., Om OperaVersjonsinformasjonVersjon12.16Versjonssteg1860PlattformWin32SystemWindows 8 Endret 23. februar 2014 av Evelen! Lenke til kommentar
Occi Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Lykke til med å kompilere en liste som blokkerer tracking cookies på egenhånd. 2 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2014 Lykke til med å kompilere en liste som blokkerer tracking cookies på egenhånd. Tenker ikke blokkere tracking cookies, bare en som blokkerer reklame visuelt i nettleseren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå