Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbil med 4x4 - tips?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Har en 2011 modell golf 2,0tdi highline med 4motion. Hatt denne bilen et halvt års tid men har hatt en del problemer med den. Bulk på kanal som ikke var opplyst om, dårlige bremser bak, mellomaksling som røk, elektronikk som tuller seg (angivelig pga lavt batterinivå), motorvarmer som ryker og nå sist vinterhjul som er helt skjeve. Vurderer nå å selge bilen og kjøpe meg en annen.

 

Er det noen som har gode tips? Kunne godt tenkt meg noe lignende golfen, men det er vel mest andre vag produkter i den klassen? Har også sett litt på små suv.

 

Kriterier er at den skal være rimelig i drift (kvalitet og serviceutgifter), av nyere dato, helst med 4x4 pga kjører ofte langt og over fjellet og på hyttetur. Det bør også være en bil som er greit utstyrt og som ikke er noe problem å omsette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er mye på fjellet og jeg kjører piggfritt med bakhjulstrekk med potent bil. Dvs. tung foran, lett bak. Merkelig nok kommer jeg meg stort sett overalt selv om det ikke alltid er brøytet noe særlig.

 

Men når man ikke kan kjøre bil så er vel firehjulstrekk greiest.

 

Kjøp bil med garanti. Her er et utrolig bra forslag til deg: Subaru Impreza, gjerne med Sport Premium. Prøvekjør, nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt bil i mange år både bil med for og bakhjulstrekk. Husker spes en Mercedes med kraftig r6 motor og rwd. Den kom seg merkelig nok fram de fleste steder hvor andre bare kom fram med 4x4, men på flat vei var den livsfarlig. Kunne kjøre rett fram og ikke røre gassen noe også bare slengte den ut baken.

 

Poenget mitt er at om man kan kjøre bil eller ikke kan kjøre bil så er det mest forutsigbart og tryggere å kjøre en bil med drift på alle 4 enn en bil med 2wd. De fleste biler i dag kommer seg fram på vanlig vinterveier, men når forholdene blir dårligere er det tryggest med en med 4x4.

Lenke til kommentar

Mange klarer seg uten, men at 4x4 har noen klare fordeler om vinteren er vel ikke så mye å diskutere syns jeg. Om ikke annet er det også en komfort-sak å slippe å bruke 40 sekunder på å komme seg opp i fartsgrensen. Rent sikkerhetsmessig er det kanskje et litt tveegget sverd, man oppfatter ikke like lett hvor glatt det egentlig er, og det kan være noe mer utfordrende å hanskes med når ting først begynner å gå galt. Samtidig tror jeg at statistikken ødelegges noe av at veldig mange av bilene med firehjulstrekk er tunge, med høyt tyngdepunkt SUV-aktige biler med middels kjøreegenskaper.

 

Men nok om det, Impreza er et veldig godt forslag til alternativ bil du burde prøve. Personlig ville jeg heller hatt Golf highline, men har kanskje litt utradisjonelle prioriteringer og setter komfort, førermiljø som interiør, sete/ratt, smooth gir-følelse, støy, og denslags, høyere enn sportslighet, spoilere, og tøff design.

 

Du burde prøve en, og se om det kanskje kan være noe for deg. Det er en litt mer spennende bil, og generelt er driftsikkerheten god. Dog skal det sies at det vel strengt tatt bare er drivakselen som har noe med selve bilen å gjøre, av alle problemene du nevner. Motorvarmere er 99% Webasto eller Eberspacher, batterier, er Bosch, Sønnac, Varta, etc, på kryss og tvers av bilmerker, og bulker i kanal eller felg kan skje selv den beste. Litt usikker på 4-hjulstrekk systemet, men om man styrer unna DSG og tildels de sterkeste TSI-motorene, så tror jeg Golf 6 kan sies å være ganske driftsikker.

Endret av pcp160
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sant det. Lett å feilbedømme føret og når det slipper med en firehjulstrekker slipper det skikkelig. Lavt tyngdepunkt, gode dekk og gode kjøreegenskaper hjelper naturligvis godt på. Har hatt noen skumle opplevelser med 4x4 også, men har så langt klart å hente inn bilen uten store problemer. Det har helst vært når jeg har kjørt store suver. Verst var med en pajero av nye typen før esp ble standard. Var klink is, brå svinger og feildosert vei. Kjørte ikke mer enn 20-30 i svingen, med slapp og for mot grøften. Hadde min gamle mor med meg og hun ble redd og tok tak i rattet. Måtte slå bort hånden hennes og trykke fjølen i bånn for å få grep. Da fikk jeg bilen inn i en sladd og fikk kontroll på den.

 

Sjukeste opplevelsen bak rattet i en bil med 4x4 var en a6 3,0tdi s-line med chip og 280 dieselhester. Den lå som klistret på veien. Kjørte fra Bergen til Hallingdal på klink is. Den dundret avgårde som et tog. Kjørte forbi flere biler som sto og hadde kjørt seg fast eller av veien. Den slapp ikke noe. Sjukt...

 

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg vil beholde bilen eller ikke. Liker den egentlig godt men blir litt skeptisk når det er så mye tull på kort tid. Har ikke hørt om spes problemer på firehjulstrekksystemet på golf. Det er vel det samme man skal se etter som på de fleste andre biler med 4x4. Nå er denne bilen ikke så gammel da så skal være greit sånn.

 

Impreza er en bil jeg godt kunne tenke meg, men får gå litt i tenkeboksen for å se om jeg skal ha golfen min eller ny bil. Har også tenkt litt på legacy outback, men det er jo en litt stor bil igjen. Klarer meg egentlig med golf størrelsen.

Lenke til kommentar

Sjukeste opplevelsen bak rattet i en bil med 4x4 var en a6 3,0tdi s-line med chip og 280 dieselhester. Den lå som klistret på veien. Kjørte fra Bergen til Hallingdal på klink is. Den dundret avgårde som et tog. Kjørte forbi flere biler som sto og hadde kjørt seg fast eller av veien. Den slapp ikke noe. Sjukt...

 

Det du skriver her er vel sannsynligvis også et eksempel på hvorfor 4x4 ikke nødvendigvis kommer så godt ut av det i sikkerhet-statistikken. Det har veldig lett for at farten blir noe høyere enn den ellers ville vært på tilsvarende føre, og hvis 4x4 også er kombinert med litt grei motor, så er det ikke til å stikke under en stol at det er litt moro å trå til litt ekstra. Kuleste vinterbil jeg har hatt var en Mazda 323GTR, farlig morsom liten sak, men som det sikkert er like greit at jeg ikke hadde så lenge.

 

Ellers har jeg alltid vært svak for BMW 325/328ix, hvor jeg syns den langtbeinte "BMW 6'ern" og 4x4 er en veldig fin kombinasjon. Men da er vi vel over i en litt annen prisklasse enn du jakter på, antar jeg.

 

Du får prøvekjøre de to omtalte Subaruene. Bortsett fra Petter Solberg-effekten skjønner jeg personlig ikke helt akkurat hva entusiastene ser i dem. Men jeg har selv en venn som er helt besatt, og både har en Legacy 3.0R og Impreza Sport, og vi har jo også noen forumbrukere her som nok har boxer-putring som ringetone, og er blodfan. Så det er åpenbart noe som fenger noen med disse bilene, og dermed verdt å sjekke ut om du kanskje er en av dem, uten å vite det!? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har boxer rusing som ringetone :-D

 

Nå ble jeg sjokkert!! :green:

 

Solberg-effekten er vel uansett avtagende. Nå er det vel Citroen det går i, og selv om det merket lenge har gjort det skarpt i rally har jeg ikke noen følelse av at den jevne Citroen-kunden går med en liten rally-spire i seg, eller i det hele tatt bryr seg.

Lenke til kommentar

 

Sjukeste opplevelsen bak rattet i en bil med 4x4 var en a6 3,0tdi s-line med chip og 280 dieselhester. Den lå som klistret på veien. Kjørte fra Bergen til Hallingdal på klink is. Den dundret avgårde som et tog. Kjørte forbi flere biler som sto og hadde kjørt seg fast eller av veien. Den slapp ikke noe. Sjukt...

 

Det du skriver her er vel sannsynligvis også et eksempel på hvorfor 4x4 ikke nødvendigvis kommer så godt ut av det i sikkerhet-statistikken. Det har veldig lett for at farten blir noe høyere enn den ellers ville vært på tilsvarende føre, og hvis 4x4 også er kombinert med litt grei motor, så er det ikke til å stikke under en stol at det er litt moro å trå til litt ekstra. Kuleste vinterbil jeg har hatt var en Mazda 323GTR, farlig morsom liten sak, men som det sikkert er like greit at jeg ikke hadde så lenge.

 

Ellers har jeg alltid vært svak for BMW 325/328ix, hvor jeg syns den langtbeinte "BMW 6'ern" og 4x4 er en veldig fin kombinasjon. Men da er vi vel over i en litt annen prisklasse enn du jakter på, antar jeg...........

Det har du jaggu rett i. Lett for å kjøre fortere enn det er lurt å gjøre. En ting er veigrepet men skal stoppe også.

 

Er ikke ix-betegnelsen (4x4) hos BMW på litt eldre biler? Er det ikke xdrive på de nyere? Bmw sine biler med 4x4 funker bra de. Kjørt nye typen x5 og en bmw 1-serie (m135i) og det gjorde jobben.

 

Uansett, har ikke lyst å kjøpe en bil som er så mye dyrere enn golfen pga jeg har en ny Nissan Leaf som hverdags bil. Enten beholder jeg golfen en stund til, eller så kjøper jeg en som er tilsvarende dyr +-. Må være en bil jeg kan stole på og som er ok i drift.

 

Vurderer også sterkt å kjøpe meg en Tesla hvis det kommer en ny ladestasjon på veien opp mot hytten. Da kan jeg faktisk klare meg med en elbil. Slik det er nå må jeg ha to biler men sparer fortsatt mye penger på det. Minuset er at det ikke er hengerfeste og 4x4. Kommer en model x da, men blir sikkert en del dyrere enn model s.

Lenke til kommentar

Subaru er jo et godt alternativ om man skal ha personbil med 4x4..

Så lenge man synes det er kult med knirkende billigplast da.

Alle den Subaru jeg har prøvekjørt har ingen av de hatt noen form for knirking. At plasten føles billig kommer jo An på hvor kjip modell man kjører, men her er det vel ikke et bilmerke som er et unntak.

 

Hvilke modeller har du kjørt som fører til at du gir dette merket dette stempelet?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Alle den Subaru jeg har prøvekjørt har ingen av de hatt noen form for knirking. At plasten føles billig kommer jo An på hvor kjip modell man kjører, men her er det vel ikke et bilmerke som er et unntak.

 

 

Kjørte en Subaru Justy idag, der gikk hele dashbordet i "selvsving" og klappret hver gang bilen gikk på tomgang. Men det er jo en simpel bil, så vil ikke holde det mot merket som sådan. Har ikke tenkt på om de generelt knirker mer enn andre.

 

Kan hende de har tatt seg sammen på de aller nyeste, men nettopp dette at plasten oppleves trist og billig selv på dyre modeller Legacy og Outback er et minus i min bok. Jeg får liksom ikke noe premiums-inntrykk akkurat, og her mener jeg de kunne lært noe av merker som Skoda, Hyundai, eller for den saks skyld Kia som er en blikkboks, men føles mer ekslusiv.(så lenge man står stille :green: )

 

Så kan man selvsagt diskutere om det har noe og si eller ei, men jeg syns bare det er litt merkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...