Gå til innhold

[Løst] Synkronisering med Android vs iOS

Anbefalte innlegg

Jeg kom nettopp hjem etter et besøk hos min far hvor jeg forsøkte å hjelpe han med bildesynkronisering mellom sitt Sony Tablt Z nettbrett, Sony Ericcson Xperia V telefon og laptop'en (ikke mac)

Selv så har jeg iPhone og har vel ikke skjønt hvor bortskjemt jeg er før nå, for dette ble jeg rett og slett gal av.

Er det virkelig så vanskelig å få til dette på en skikkelig måte?

Poenget er at så fort han tar bilde med nettbrettet eller telefonen så skal bildemappen på alle enhetene synkroniseres asap. Altå innen rimelig tid og ikke 5 minutter eller en halvtime.

Joda, han bruker "MinSky" som en tilleggsapp men der får han jo ikke lastet ned flere bilder av gangen til telefonen (kun ett og ett bilde) og dermed så blir jo også denne tjenesten ubrukelig i denne sammenhengen.

Selv så har jeg iPad/iPhone/laptop/pc og alle bildene jeg tar dukker opp på ALLE enhetene på under 5sek.. Dette gjelder også når jeg ikke er hjemme etc.

Er det bare Apple som har klart å få til dette på en fantastisk måte?

Jeg kom frem til at "PlayMemories" var det nermeste jeg kom iCloud (mulig jeg tar feil) men dette fungerte svært treigt og det var en drøss av instillinger og konfigureringer man måtte gjøre. Når jeg først var ferdig så ble jeg ikke akkurat imponert.

Det samme problemet hadde jeg med min Samsung Galaxy S3. Joda, menge instillingsmuligheter og muligheter for å endre ditt og datt, men i praksis så funker det rett og slett ikke slik det skal.

Så mitt spørsmål er:

Hvordan skal man kunne sømløst synkronisere bilder mellom tre enheter (nevnt ovenfor) utean at man må vente på neste solverv før endringer faktisk skjer?

Vil jo gjerne hjelpe min far med dette, men jeg merker jeg bare bli mer og mer feddup på android jo mer jeg holder på.

Etter at han så hvordan det fungerte mellom min iPad og iPhone samt laptop så var det nesten så jeg så det lyste Apple i ansiktet hans. Han begynner å dra på årene og han skal ha noe som funker mer eller mindre rett ut av boksen og da mener jeg Android er nermest ubrukelig med tanke på dette... eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med Dropbox er at man ikke får lastet ned bilder til telefonen, så hvis jeg legger til et bilde i Dropbox på pc'en så havner ikke denne på mobilen før man fysisk laster den ned.

Man kan laste ned ett og ett bilde fra dropboks, men ikke mapper etc.

Det er rett og slett merkelig at det bare er Apple som har skjønt dette med bildedeling og synkronisering.

Tror han kommer til å kjøpe seg iPad og iPhone nå, så da er jo egentlig problemet løst.

Lenke til kommentar

Man kan sette dropboks til å ta i mot alle bilder man tar automatisk, men hvis man sletter bildet fra dropboks så forsvinner det ikke fra telefonen/nettbrettet. Derfor så kaller jeg ikke dette synkronisering.

Dette er uansett en saga blått nå, for han har vist bestemt seg for å kjøpe seg iPhone og iPad. Der fungerer vertfall dette sømløst uten problemer.

Lenke til kommentar

Jeg har S4 , Note 10.1 , og flere pc.

Dropbox funker akkurat slik "jeg" ønsker det.

Synkronisering er det mange definisjoner på , samt at en enhet bør være master.

Dropbox er dessuten ikke android sin synk tjeneste. Med android kan man benytte seg av ulike type skytjenester/applikasjoner inklusive google sin egen picasa , dropbox er bare en av flere. Man kan og benytte microsoft sin skydrive sync om man ønsker det.

Mao større valgfrihet.

Noen liker mora , osv.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg skjønner, men Dropbox er for meg en tjeneste som gjør de samme filene tilgjengelige på flere maskiner og har egentlig ikke så mye med synkronisering å gjøre.

Dessuten er man totalt avhengig av netttilgang for å kunne se bildene, for bildene får man ikke lastet ned uten videre til selve telefonen/nettbrettet. Å laste ned ett og ett bilde av kanskje flere hundre/tusen bilder er ikke akkurat ønskelig.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner, men Dropbox er for meg en tjeneste som gjør de samme filene tilgjengelige på flere maskiner og har egentlig ikke så mye med synkronisering å gjøre.

Dessuten er man totalt avhengig av netttilgang for å kunne se bildene, for bildene får man ikke lastet ned uten videre til selve telefonen/nettbrettet. Å laste ned ett og ett bilde av kanskje flere hundre/tusen bilder er ikke akkurat ønskelig.

Jeg er ikke enig.

Da har dere hatt det konfigurert feil.

Det fungerer slik for meg.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Dropbox er for meg en tjeneste som gjør de samme filene tilgjengelige på flere maskiner og har egentlig ikke så mye med synkronisering å gjøre.

Da lurer jeg veldig på hva du tror synkronisering er......

Dropbox på Android synkroniserer først når du åpner elementet du vil ha synkronisert til telefonen/nettbrettet. Da blir det liggende på telefonen til det ryddes i cache. Det kan ta en dag eller en måned eller et år, alt etter hvor mye du bruker appen.

MEN... Bilder som blir tatt med mobil er synkronisert med Dropbox på pc ila sekunder så lenge det er nettilgang.

For min del er dette bedre enn at bildene også blir pushet til telefonen min uten at jeg ber om det. (fruen tar MANGE bilder)

Mer batterivennlig er det og :-D

Lenke til kommentar

Man kan sette dropboks til å ta i mot alle bilder man tar automatisk, men hvis man sletter bildet fra dropboks så forsvinner det ikke fra telefonen/nettbrettet. Derfor så kaller jeg ikke dette synkronisering.

Dette er uansett en saga blått nå, for han har vist bestemt seg for å kjøpe seg iPhone og iPad. Der fungerer vertfall dette sømløst uten problemer.

Det vil det også gjøre ved å benytte Google+ sin billedsynkronisering, helt gratis.

Alternativt ga et kjapt nettsøk følgende artikkel som beskriver hvordan man kan få Dropbox til å gjøre akkurat det dere er ute etter: http://blogs.computerworld.com/19821/sync_dropbox_android

Lenke til kommentar

Altså...

Når jeg tar et bilde med min iphone, så blir det automatisk lagret et bilde i kamerarullen. Alle bilder som havner i kamerarullen havner også i min bildestrøm og det er bildestrømmen som blir tilgjengelig på alle mine enheter. Bildestrømmen kan man slette hele eller deler av på den enkelte enhet hvis ønskelig i etterkant.

Bildene i kamerarullen blir det tatt automatisk backup av til iCloud så fort jeg setter telefonen på lading og jeg har tilgang til wifi. Altså vær natt. Helt uten at jeg bør tenke på noe som helst.

Noe slik mulighet kan jeg ikke se finner på android. Vertfall ikke som jeg har funnet ut. Det med dropbox er jo bare en delingstjeneste som atpåtil koster penger, så sant man ikke har under 2GB med bilder.

Gi meg gjerne en sted by step tutorial for hvordan jeg kan få til dette like sømløst mellom to android enheter. For delvis jeg virkelig vite.

Lenke til kommentar

Synes Dropbox fungerer helt knall jeg. Når jeg registrerte min Samsung S4 Active med Dropbox fikk jeg 50gb gratis lagringsplass i 24 mnd. Dette er langt bedre enn de 5gb(?) som du får gratis med iCloud.

Med Dropbox konfigurert slik jeg vil ha det på nettbrett/PC/mobil fungerer det akkurat slik jeg vil at det skal fungere. Kontakter ol. er uansett sikkerhetskopiert med min Google-konto.

Lenke til kommentar

Joda, det funker, men ikke optimalt synes jeg. Dropbox er på langt nær ikke så strømlinjeformet som iCloud. Det koster ikke mer enn ett par hundrelapper for mer lagring med iCloud mens Dropbox skal ha latterlige 700,- pr. år for 100GB. En mellomting hadde kanskje vert noe?

Han kommer no uansett til å kjøpe seg iPhone og iPad i dag og da er uansett alt dette en saga blått og i tillegg kan jeg dele filer med han fra min pad/iPhone veldig lett.

Her i gården er nok Android på vei ut over hele fjøla. Joda, Apple har sikkert også sine svakheter, men etter å ha prøvd begeg deler over flere år så har jeg erfart at det enke er ofte det beste.

Lenke til kommentar

Altså...

Når jeg tar et bilde med min iphone, så blir det automatisk lagret et bilde i kamerarullen. Alle bilder som havner i kamerarullen havner også i min bildestrøm og det er bildestrømmen som blir tilgjengelig på alle mine enheter. Bildestrømmen kan man slette hele eller deler av på den enkelte enhet hvis ønskelig i etterkant.

Bildene i kamerarullen blir det tatt automatisk backup av til iCloud så fort jeg setter telefonen på lading og jeg har tilgang til wifi. Altså vær natt. Helt uten at jeg bør tenke på noe som helst.

Noe slik mulighet kan jeg ikke se finner på android. Vertfall ikke som jeg har funnet ut. Det med dropbox er jo bare en delingstjeneste som atpåtil koster penger, så sant man ikke har under 2GB med bilder.

Gi meg gjerne en sted by step tutorial for hvordan jeg kan få til dette like sømløst mellom to android enheter. For delvis jeg virkelig vite.

Noen par andre har allerede hintet om Google+ og jeg prøver en gang til. Google+ gjør akkurat det du etterlyser.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...