Playmofetish Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Jeg prøver å installere XP på min WD Raptor S-ATA disk. I oppstarten finner Silicon Image S-ata controller disken, men i installasjonen av XP står det at det ikke finnes noen harddisker å installere på! Jeg har ikke s-ata som boot option i BIOS, men tror jeg har grei nok BIOS-versjon. Vet ikke hvor jeg skal finne drivere til S-ATA-disker hvis det ikke ligger i BIOS-versjonen... Noen der ute som har samme problem som meg eller noen tips å komme med?? Lenke til kommentar
sindre313 Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 du må trykke F6! Det står noe lignende dette: Trykk F6 for å installere tredjeparts Raid -eller SCSI driver. Når du har trykkt venter du litt så kommer det opp en meny der du kan installere drivere for sata. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2003 javel... og hvor får jeg driverne fra? Western Digital har ingen på sin side, og Asus har bare driver for installert OS.... Lenke til kommentar
xthal Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 driverne får du hos Silicon Image .. logisk ikke sant http://www.siimage.com/products/storage.asp Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 (endret) De ligger også driverplata som fulgte med kortet. Kopiér filene som ligger i DriversSATA mappa på driverplata over på en diskett. Ellers er det bare å følge denne oppskriften som jeg skrev i en annen tråd: Til å begynne med så trenger du en diskett med drivere til SATA-kontrolleren og en diskettstasjon. 1. Sett CD-Rom som first boot device i BIOS. 2. Lagre instillingene i BIOS og putt XP-plata i CD/DVD-rommen og reboot. 3. Da burde installasjonen fra til WinXP starte. 4. Trykk F6 for å loade SCSI/RAID drivere når det kommer opp i installsjonen. 5. Vent til alle filene er loadet. 6. Sett i disketten med driverne til SATA-kontrolleren. 7. Trykk på S. 8. Velg driveren. Trykk på Enter. 9. Fortsett installasjonen av Windows. 10. Neste gang du booter, gå i BIOS og sett SATA (eller SCSI) som first boot device. Endret 18. desember 2004 av PsyDe Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2003 jo, funka nå, takktakk! forhåpentligvis ligger s-ata som boot option etterpå..... Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 De ligger også driverplata som fulgte med kortet.Kopiér filene som ligger i DriversSATA mappa på driverplata over på en diskett. Ellers er det bare å følge denne oppskriften som jeg skrev i en annen tråd: Til å begynne med så trenger du en diskett med drivere til SATA-kontrolleren og en diskettstasjon. 1. Sett CD-Rom som first boot device i BIOS. 2. Lagre instillingene i BIOS og putt XP-plata i CD/DVD-rommen og reboot. 3. Da burde installasjonen fra til WinXP starte. 4. Trykk F6 for å loade SCSI/RAID drivere når det kommer opp i installsjonen. 5. Vent til alle filene er loadet. 6. Sett i disketten med driverne til SATA-kontrolleren. 7. Trykk på S. 8. Velg driveren. Trykk på Enter. 9. Fortsett installasjonen av Windows. 10. Neste gang du booter, gå i BIOS og sett SATA (eller SCSI) som first boot device. jeg har gjort det hos en kamerat med sata og den finner ikke driveren på disketten. Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 (endret) Har du lagt S-ATA driverne på rooten på disketten? Noen produsenter har av en merkelig grunn laget en katalog på disketten hvor driverne ligger og det liker ikke Windows Setup. Edit : Er også mulig det ikke ligger med en .INF fil på disketten som inneholder informasjonen til S-ATA driverne. Evn. kan du formatere disketten som fulgte med, hente ned nyeste S-ATA drivere fra websiden til produsenten og kopiere dem over. Endret 25. desember 2005 av lavizh Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 jo, funka nå, takktakk!forhåpentligvis ligger s-ata som boot option etterpå..... 1254894[/snapback] SATA vil ikke komme som boot option i BIOS, nei.. På dette hovedkortet kalles S-ATA-disken for en SCSI-disk. Derfor skal du velge SCSI på første boot option i BIOS. Da skal den fungere flott! Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 25. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2005 Hehe, er det noen som ikke har sjekket datoen på min første post her? Dette var min første selvbygde-PC, og blant de aller første innleggene jeg hadde her på forumet. Siden den gang har jeg hatt ca 4 forskjellige PCer, der jeg har oppgradert litt og litt. Så jeg har nok lært det jeg trenger når det gjelder SATA på hovedkort som ikke har det integrert på chipset. Tviler på at 2mass sitt problem er særlig aktuelt lenger heller, siden han postet spørsmålet sitt for litt over et år siden, mens mitt problem er 2år og 2mnd gammelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå