Gå til innhold

Vektnedgang pga. sykdom

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har hatt en magesekkoperasjon pga. kreft, og gått ned altfor mye i vekt. Jeg greier ikke å legge på meg igjen, spesielt siden magesekken er bare 10 % av hva den var. Jeg vil ikke se ut som en anorektiker :hm:, og alle tips mottas med takk. Om det fantes noen piller/pulver eller annet som gjorde meg tykkere uten at jeg måtte spise så ofte, ville det vært absolutt det beste, da både matlyst og smakssans er ganske redusert, og jeg aner ikke om det vil bli bedre. Jeg orker ikke fortsette å spise bare svært usunne ting som jeg gjør nå, dessuten legger jeg ikke på meg av det likevel. Jeg har aldri lagt på meg av sukker, jeg aner ikke hvorfor, og fett gjør meg mest kvalm. Selv ser jeg vekttapet best på rumpa og innsiden av lårene, så jeg prøver å trene litt på ergometersykkel, men jeg blir fort sliten for tiden, og ikke vet jeg om rumpa blir mer enn en rynkete pose mer samme hvor mye jeg sykler...

---------------------------------------------------

Life's a piece of shit, when you look at it.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gainere ol vil også kreve volum i magesekken, men det kan jo smådrikkes av ofte?

Ved å ta en SS matolje sammen med 3 måltider vil du iallefall få i deg 300kcal ekstra uten at det vil merkes med tanke på plass.

Om man legger på seg eller ikke kommer an på hvor mange kilokalorier det blir totalt sett VS forbruket.

Man legger like mye på seg av 5000kcal sukker som 5000kcal ( putt inn hva man vil her)

Men ja, energitett mat er det du er ute etter.

Liker du peanutsmør så vil en skje av det også her og der øke kcalnivået mye iforhold til plassen det tar.

Lenke til kommentar

Gainere ol vil også kreve volum i magesekken, men det kan jo smådrikkes av ofte?

Ved å ta en SS matolje sammen med 3 måltider vil du iallefall få i deg 300kcal ekstra uten at det vil merkes med tanke på plass.

Om man legger på seg eller ikke kommer an på hvor mange kilokalorier det blir totalt sett VS forbruket.

Man legger like mye på seg av 5000kcal sukker som 5000kcal ( putt inn hva man vil her)

Men ja, energitett mat er det du er ute etter.

Liker du peanutsmør så vil en skje av det også her og der øke kcalnivået mye iforhold til plassen det tar.

Jo, jeg har kanskje bare svært god forbrenning, men har kunnet fråtse i søtsaker hele livet. Peanøttsmør var lurt, det liker jeg, men ren matolje hopper jeg over. Takk!

Gainere er ikke det jeg har mest viten om, kan du anbefale noe? :) Håper det smaker bedre enn energidrikkene som selges via apotek, de er jo direkte motbydelige, spesielt den med "nøytral" smak. :huh:

Endret av seshat
Lenke til kommentar

Hvis du spiser deg overmett vil nok magesekken utvide seg, ihvertfal etter hva jeg har hørt.

Spis også veldig fort slik at det fremdeles er mat på vei ned når du egentlig er mett.

Ja, jeg har merket at den kan utvide seg fremdeles, problemet er at man ikke bør være for uforsiktig etter en slik operasjon, man får fort smerter og problem med både det ene og det andre som jeg ikke vil spesifisere her.. :-\ Det er litt forskjell på meg og deg..

Lenke til kommentar

Har du hatt en ventrikkel-operasjon grunnet kreft så er det lite dr. Google eller brukerne her kan gi deg tips om. Her anbefales det fastlege i samråd slik at du kan bli henvist til en EF da disse vil ha større innsikt i din status. (Antar du per dags dato er kreftfri ellers ville du sannsynlig bli fulgt opp av en KEF, eventuelt kan fastlegen din henvise deg til en KEF ved behov.)

Det finnes næringsdrikker som er beregnet på dette; Tine lager noen produkter. Disse er ikke måltidserstartere per se men heller tilskudd som skal komme sammen med normalkosten. Normalkosten på sin side skal ta hensyn til potensiell dysfagi og tilpasses dette, noe jeg får inntrykk av at du har. Da vil konsistens være av betydning samt finne matvarer som både er energi/næringstette.

At fett gjør potensielt gjør deg kvalm er det mange pasienter med en klinisk intervensjon i GI-traktus som opplever. Å berike med sukker er ønskelig men ikke om dette går på bekostning av andre næringstette matvarer. For øvrig vil du nok legge på deg av dette, men her har du et høyere forbruk av energi. Slik det ble nevnt her kan du berike med olje, snarere rapsolje da denne er smaksnøytral og har et betydelig innhold av vitamin E.

Spise lite og ofte er også en annen brukt strategi for å hindre underernæring. Andre eksempel kan være litt fløte i små mengder per måltid. Og her er det hensiktsmessig å finne "sweet spot" slik at fløten ikke gjør deg kvalm.

http://www.tine.no/helse/berikning/e-nye-n%C3%A6ringstette-produkter

E+ serien er et eksempel hvor disse er designet for akkurat dette, dessverre er ikke tilgjengeligheten rundt disse de beste per dags dato.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du hatt en ventrikkel-operasjon grunnet kreft så er det lite dr. Google eller brukerne her kan gi deg tips om. Her anbefales det fastlege i samråd slik at du kan bli henvist til en EF da disse vil ha større innsikt i din status. (Antar du per dags dato er kreftfri ellers ville du sannsynlig bli fulgt opp av en KEF, eventuelt kan fastlegen din henvise deg til en KEF ved behov.)

Det finnes næringsdrikker som er beregnet på dette; Tine lager noen produkter. Disse er ikke måltidserstartere per se men heller tilskudd som skal komme sammen med normalkosten. Normalkosten på sin side skal ta hensyn til potensiell dysfagi og tilpasses dette, noe jeg får inntrykk av at du har. Da vil konsistens være av betydning samt finne matvarer som både er energi/næringstette.

At fett gjør potensielt gjør deg kvalm er det mange pasienter med en klinisk intervensjon i GI-traktus som opplever. Å berike med sukker er ønskelig men ikke om dette går på bekostning av andre næringstette matvarer. For øvrig vil du nok legge på deg av dette, men her har du et høyere forbruk av energi. Slik det ble nevnt her kan du berike med olje, snarere rapsolje da denne er smaksnøytral og har et betydelig innhold av vitamin E.

Spise lite og ofte er også en annen brukt strategi for å hindre underernæring. Andre eksempel kan være litt fløte i små mengder per måltid. Og her er det hensiktsmessig å finne "sweet spot" slik at fløten ikke gjør deg kvalm.

http://www.tine.no/helse/berikning/e-nye-n%C3%A6ringstette-produkter

E+ serien er et eksempel hvor disse er designet for akkurat dette, dessverre er ikke tilgjengeligheten rundt disse de beste per dags dato.

Nei, jeg har ikke dysfagi. Jeg har hatt så forstyrret smaks- og luktesans pga. cellegiften at jeg ikke har greid å spise nesten noen ting. Sist gikk det mer enn 40 d. før noe som helst hadde tilnærmet normal smak. Etter operasjonen fikk jeg etterhvert Kabiven kun 1000 kcal/døgn, noe man ikke blir fet av. Dyrt, vet du, bedre at pasientene blir bare skjeletter. :nei: Jeg snakket med en ernæringsfysiolog, men det ble bare "krangel", det var kun en eneste person som skjønte hva smaksforstyrrelsene innebar, og det var kirurgen min. Eller han lot som, hva vet jeg. Alle mente jeg måtte spise vanlig mat uansett, det er både ignorant og respektløst. :hm:

Jeg skal undersøke nærmere angående disse produktene du skriver om, og ellers takk for tips.

Endret av seshat
Lenke til kommentar

Tilskudd med kalk kan roe ned stoffskiftet. Har du problemer med lever/galleblære kan du gjøre tiltak som bedrer fettmetabolismen din og sånn sett trives bedre med godt mettet fett som effektiv energikilde. Det virker som en god strategi å spise relativt ofte lettfordøyelig mat. Proteinpulver og enzymtilskudd er kanskje noe å vurdere.

Lenke til kommentar

Tilskudd med kalk kan roe ned stoffskiftet. Har du problemer med lever/galleblære kan du gjøre tiltak som bedrer fettmetabolismen din og sånn sett trives bedre med godt mettet fett som effektiv energikilde. Det virker som en god strategi å spise relativt ofte lettfordøyelig mat. Proteinpulver og enzymtilskudd er kanskje noe å vurdere.

Nei, har ikke problem med lever/galle etc. som jeg har fått vite, men jeg har lurt på om jeg som det lateste menneske på kloden, men alltid på grensen til undervektig, kunne ha et problem med å oppta fett som andre, men da burde det vel merkes på det som kommer ut.. Ja, skal forsøke med proteinpulver etter forslag også over her. Takk!

Lenke til kommentar

Lymfesystemet ditt som rydder vekk metabolsk avfall er helt avhengig av bevegelse for å fungere. Inaktivitet kommer med en høy pris helsemessig. Protein er ikke noe spesielt god energikilde, så det er bra om du klarer å få fett til å fungere for energibehov, sånn at du bruker protein til byggemateriale.

Lenke til kommentar

Lymfesystemet ditt som rydder vekk metabolsk avfall er helt avhengig av bevegelse for å fungere. Inaktivitet kommer med en høy pris helsemessig. Protein er ikke noe spesielt god energikilde, så det er bra om du klarer å få fett til å fungere for energibehov, sånn at du bruker protein til byggemateriale.

Du mener jeg fikk betale den prisen? Det er for sent å tenke på det, nå må vel det viktigste være å få i meg noe jeg greier å få ned nærmest uansett hva, og jeg vet ikke hva slags fete ting jeg bør gå for. Jeg er ikke flink med fett, rett og slett. :) Jo, jeg forstår fet fisk, men greier ikke få ned nok slik mat til å legge på meg. Jeg spiser heller ikke kjøtt fra pattedyr. For ikke å legge lista for høyt, så tenker jeg at jeg vil prøve å legge på meg 4,5-5 kg, det er jo ikke så fryktelig mye, men jeg ville vært fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Nei, dette ikke noe 1:1 forhold, men livsstilsfaktorer spiller nok inn, selv om du selv ikke har kontroll over alle. Det er bare å prøve seg fram og se hva som fungerer best for deg. Er folk som lever på næringsdrikk, men det stilles spørsmål om hvor lurt det er ikke lengden. Flytende føde kan man greit lage selv enkelt med varierte indegridienser.

Lenke til kommentar

Nei, dette ikke noe 1:1 forhold, men livsstilsfaktorer spiller nok inn, selv om du selv ikke har kontroll over alle. Det er bare å prøve seg fram og se hva som fungerer best for deg. Er folk som lever på næringsdrikk, men det stilles spørsmål om hvor lurt det er ikke lengden. Flytende føde kan man greit lage selv enkelt med varierte indegridienser.

Nå har jeg kastet opp i to døgn, uvisst av hvilken grunn, men jeg gir blaffen i hva jeg spiser snart, bare jeg greier å holde på det og legger på meg litt. Det store problemet for meg er jo som sagt smaksendringer pga. cellegift, jeg tror jeg ellers skulle greid å spise nok til å legge på meg 4-5 kg, som er alt jeg ønsker. Om jeg ikke fortsetter å spy, selvsagt.. :(

Takk for svar alle sammen..

Lenke til kommentar

Kaster du opp blir ca 30% igjen, kan jo fortsette å spise , men i lengden går det utover tenna med tanke på magesyre.

Finne en balanse? Mindre pr gang, men over tid?

Problemet er at jeg spiste ikke mye. Får ta en Somac til. Forresten er det vel ikke bra for tennene å småspise hele dagen heller, særlig ikke sukkerholdige saker for å få i seg noen kalorier mer.

Lenke til kommentar

Kaster du opp blir ca 30% igjen, kan jo fortsette å spise , men i lengden går det utover tenna med tanke på magesyre.

Finne en balanse? Mindre pr gang, men over tid?

Problemet er at jeg spiste ikke mye. Får ta en Somac til. Forresten er det vel ikke bra for tennene å småspise hele dagen heller, særlig ikke sukkerholdige saker for å få i seg noen kalorier mer.

Det slår nok oppkast :dremel: med ph fra 0,9

Lenke til kommentar

Jeg kan bare gjenta meg selv, ingen her har kompetanse til å gi råd rundt dette, grunnet de metabolske endringene som krever oppfølgning av relevant helsepersonell. Om noe så undrer jeg meg over at personer prøver å gi råd.

Det kommer tidlig fram her hvilken klinisk behandling TS har og parental behandling var en del av dette. Dessverre så er underernæring et generelt problem på både sykehus og andre etater, spesielt hos mange kreftpasienter. Her ønsker man å forhindre kakeksi i størst mulig grad. Ønsker ikke å spekulere da jeg har intet grunnlag for det; men om peroralt ernæring lot seg ikke gjøre så høres det ut at du ikke fikk adekvat kabiven om fast føde i forskjellig grad lot seg ikke gjøre. KEF (Klinisk ernæringsfysiolog) har som regel oppgave å beregne ditt inntak av både energi og mikronæring-status og ta hensyn til flere vanskelige metabolske endringer. Men det er igjen som regel sykepleierne som skal beregne og utføre disse oppgavene.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...