Gå til innhold

Fastlønn og fravær

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg er selv en deltid, som forholder meg til en daglig leder som har fastlønn. Med dette betyr det at han skal jobbe så og så mange timer iløpet av uken, og får uansett betalt for dette om han er borte eller ikke.

Tingen er at jeg har begynnt å skrive ned alle gangene han går tidlig, eller får noen andre til å jobbe for han. Ofte er grunner som sykt barn, møte på skolen med barn, legen med barn det han sier når han bytter vakter.

Siden desember ( Da jeg begynnte å notere meg når han tar seg fri, og jeg jobber kun 2-3 dager i uken, så kan godt være mer enn dette det er snakk om) så har han gitt fra seg 36 timer siden Desember. Tatt seg fri, vært hjemme og får betalt for å ikke være på jobb. Jeg vet ikke om hovedsjefen min får greie på dette.. Om daglig leder sier ifra, noe jeg tviler sterkt på.

Er det noen som vet om det er noe regler på dette? Eventuellt om jeg burde si ifra eller forhøre meg om sjefen vet dette?

Takk for svar på forhånd :)

Endret av Blizzair
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er regulert av hannes arbeidskontrakt. Så i utgangspunktet så ville ikke jeg ha gjort så veldig mye med det, det er en sak i mellom han og hans leder.

Enig med Priim. Dette er et forhold mellom han og bedriften.

Utgangspunktet er at selv om man har en fastlønn, så får man ikke denne uansett om man er på jobb eller ikke.

Arbeidsavtalen forutsetter jo i utgangspunktet at for å få full (fast) lønn, må man også jobbe fullt. Jobber man overtid, får man overtidsbetalt - jobber man mindre enn avtalt arbeidstid, blir det trekk i lønn.

Lenke til kommentar

Ledere og personer i særlig uavhengige stillinger har en god del unntak når det kommer til arbeidstid og overtid i henhold til arbeidsmiljøloven.

Jeg syns ikke det høres merkelig ut at en leder kommer og går litt så lenge jobben blir gjort på en tilfredsstillende måte.

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar

Hei,

Helt enig i en del ansatte, spesielt ledere, kan ha særlig uavhengig stilling. Men er det er likevel et unntak fra hovedregelen - derfor skrev jeg "utgangspunktet er at ... "

- Her virker det ikke som om det er snakk om en særlig uavhengig stilling når han er så nøye med å notere fravær.

Uansett - dette er ikke noe det er naturlig at andre blande seg inn i, synes jeg. Men det er sikkert forskjellige meninger om det.

Lenke til kommentar

Har du notert deg hvor mange timer daglig leder arbeider utenom vanlig arbeidstid, og hvor mye han arbeider hjemme?

Min begrensede ledererfaring tilsier at han sannsynligvis arbeider mer enn han får betalt for. Det gjorde i alle fall jeg og alle de jeg kjenner som arbeider som ledere i næringslivet. I tillegg blir man ofte oppringt på kvelder og i helger av kunder osv. Jeg ville vært forsiktig med å påstå at lederen din sluntrer unna før du vet de faktiske forholdene.

Lønna trenger ikke å være en motytelse for å være et gitt antall timer på arbeidsplassen iløpet av en måned. Lønna kan like godt være en motytelse for arbeidet man utfører, hvis din leder klarer å utføre arbeidet han skal utføre på 30 timer i uka er det ikke noe poeng i at han er på arbeidsplassen 7,5 timer ekstra pr. uke for å tvinne tommer.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...