jimbo696 Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Hei. Jeg lurer igrunn på hva det ligger i ordet leie/festetomt? Hvis jeg vil kjøpe en tomt av en person og denne tomten er en leie tomt med en årlig leie på 156kr. Burde ikke denne tomten bli solgt veldig billig iforhold til en eietomt? For jeg overtar vel i bunn og grunn bare leien? Har jeg skjønt det riktig? Må denne overtakelsen gå igjennom grunneier? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 TS. Det er vel ikke noe som heter "Leietomt", men derimot Festetomt. Dette er en tomt som leies ut, etter spessielle regler og blir regulert av Tomtefesteloven. M.ao. - en leieavtale, for en bestemt periode! Og normalt kan den forlenges hvis begge parter ønsker det. Du har nok missforstått ganske mye. Av din tekst, så virker det som om du tror leietaker, kan selge annen persons eiendom? 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 (endret) Hei. Jeg lurer igrunn på hva det ligger i ordet leie/festetomt? Hvis jeg vil kjøpe en tomt av en person og denne tomten er en leie tomt med en årlig leie på 156kr. Burde ikke denne tomten bli solgt veldig billig iforhold til en eietomt? For jeg overtar vel i bunn og grunn bare leien? Har jeg skjønt det riktig? Må denne overtakelsen gå igjennom grunneier? Du overtar leien, men den spesielle typen leie som feste utgjør gir festeren ("leietaker") svært sterke rettigheter, i alle fall når det gjelder feste til boligformål. Så lenge tomtefesteforholdet ikke er veldig, veldig gammelt har du da en ubetinget rett til å fortsette leieforholdet på ubestemt tid. Det betyr at en festetomt med årlig festeavgift på ~150 kroner er svært attraktiv: Du betaler jo kun en symbolsk årlig sum og har ellers de fleste rettighetene som en eier har. Overdragelse av festeretten trenger i utgangspunktet ikke gå gjennom grunneier, men det kan være tinglyst rådighetsbegrensninger, så der må du sjekke grunnboka. Tomtefeste innebærer kort fortalt at du leier en tomt, inkl. retten til å sette opp eiendom der. Du vil da være eier av bygningene, mens noen andre eier tomten. For feste til boligformål er det ganske liten realitet i "leieforholdet", for de aller fleste praktiske formål er du eier. geco5: Man kan ikke selge eiendommen som sådan, men man kan selge festeretten, så jeg ser ikke helt hva det er trådstarter har misforstått der. Du har derimot misforstått en hel del selv, spesielt punktet om at "begge parter ønsker det". I festeforhold til boligformål har bortfesteren særdeles få muligheter til å bli kvitt festeren mot dennes vilje. Og fester har da en ubetinget rett til å innløse tomten til en pris beregnet ut fra festeavgiften. Endret 23. februar 2014 av Herr Brun Lenke til kommentar
jimbo696 Skrevet 23. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2014 Takk for svar:-) Så da i utgangspunktet, hvis jeg får kloa i den tomten til en grei pris så er det ikke noe problem at det er en festetomt? Igjen takk:-) Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Er det en ubebygd festetomt? Er den regulert til bolig, hytte eller LNF? Jeg har aldri vært borti ubebygde festetomter før, men har hatt inntrykk av at festers rettigheter er sterke hvis man eier bolig på tomta, mens det er lettere får bortfester å kreve tomta tilbake dersom den er ubebygd eller det står bygg der som er fraflyttet og kondemnert. 1 Lenke til kommentar
jimbo696 Skrevet 26. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2014 Det er en ubebygd feste tomt ja. Som jeg vil ha kloa i å bygge på:-) Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Bygge hus eller hytte? Finnes det reguleringsplan? Hva sier kommunale planer at området skal brukes til? Lenke til kommentar
jimbo696 Skrevet 26. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2014 Fått skikkelig dårlig svar og hjelp fra kommunen, fester sier at tomten var byggeklar i 1964. Men aldri blitt noe av det. MEN så ringte jeg tinglysinga og de sa at det ikke var en feste tomt?? "Fester" og kommunen sier at det er festetomt. Blir aldeles ikke klok på dette... Planer om hus der forresten:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå