Gå til innhold

[Løst] Trenger rimelig HK/CPU pg RAM til hjemmeserver

Anbefalte innlegg

Hei.

Da ser det ut som hovedkortet på min hjemmeserver har røke, eller, fungerer fungerer ihvertfal ikke slik det skal.

Da jeg ser LGA775 hovedkort for tiden ikke akkurat er så rimelige at det er forsvarlig å kjøpe nytt tenker jeg kanskje jeg må skaffe meg både hovedkort, cpu og ram av nyere plasse (Har DDR2 i dag).

tl;dl:

Trenger hovedkort, ram og cpu

Så litt hva jeg er ute etter.

Serveren brukes som filserver og ellers til lite krevende oppgaver som DLNA, fildeling, backup. Den kjører Windows server.

Nytt hovedkort burde gjerne ha en del (6+) sata porter da jeg kobler en del disker til, men har det ikke dette regner jeg med utvidelseskort ikke koster alverdens, kjører ikke raid.

Jeg skal ikke kjøre unRaid, men jeg liker løsningen hun her har i forbindelse med hovedkortet, nemlig at hovedkortet kan helremotes, ikke et must, men virker som en grei funksjon å ha, spessielt ettersom serveren min står i et iskaldt rom.

En annen funksjon jeg må ha er mulighet for at pc slår seg automatisk på med strømtilførsel, dette slik at jeg slipper slå den på etter f.eks strømbruidd.

Noen tips?

Budsjett: Minst mulig, 1-2k?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sendte deg et PM ang. noe jeg har liggende.

Ang. hardwaren, hvis du skal ha server fjernstyring kan du gå for et hovedkort med IPMI, men det pleier somregel kun være på server grade hovedkort ala tyan, supermicro, intel osv.

Det at serveren slår seg på igjen skal være mulig på alt av hovedkort, en liten lur innstilling i biosen, tror den kan hete noe lignende restore power from power loss og har noen valg hvorav du kan skru på "last state" hvorav den starter opp igjen så fort den får strøm igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...