Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruk av tåkelys


t0mb-exe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bremselys selvfølgelig, men ikke kjørelys bak. Dette er ikke påbudt lenger etter at biler med DRL kom som skrur automatisk på lys når det blir mørkt eller kjører i tunnel. Masse nyere biler som har dette systemet.

 

Her tror jeg du tar feil. Kjenner de som har blitt stoppet av politiet og fått pålegg om å fikse lysene bak, når de kjørte uten lys bak (begge pærene gåene).

Lenke til kommentar

 

Har bremselys selvfølgelig, men ikke kjørelys bak. Dette er ikke påbudt lenger etter at biler med DRL kom som skrur automatisk på lys når det blir mørkt eller kjører i tunnel. Masse nyere biler som har dette systemet.

 

Her tror jeg du tar feil. Kjenner de som har blitt stoppet av politiet og fått pålegg om å fikse lysene bak, når de kjørte uten lys bak (begge pærene gåene).

 

Kunne vel kanskje formulert meg litt bedre. Men det er lov på nyere biler med DRL og automatisk styring av lysene for her kommer de på når man kjører inn i tunneler o.l

Lenke til kommentar

 

Onkelen min påstår hardnakket at sikten blir bedre med tåkelys og nærlys.

Han ble stille da jeg fortalte at det blender motgående trafikk samt at han risikerer bøter.

Jeg fortalte også at hvis jeg møter han får han fjernlysene mine i fleisen :)

 

Ikke nok med at tåkelysene blender motgående trafikk, de gir også dårligere sikt:

http://www.dinside.no/906069/derfor-skal-du-ikke-bruke-taakelys-og-naerlys

Men jeg sjønner ikke, ser mange som kjører i trondheim sentrum, med både vanlige lys og tåkelys samt. at mange politibiler kjører ute, ingen som blir stoppet?

 

Politibilene møter nok ganske mange som prater i mobiler, mangler et lys, har på spredere sammen med nærlys osv. men de har ikke kapasitet til å snu og finne igjen og stoppe alle disse.

Derfor har de kontroller etter veien, og da gjerne med kikkert for å plukke ut de uten belte eller de som prater i mobil.

Jeg tror ikke de stopper de med feil lysbruk under hver slik kontroll, men jeg håper virkelig de gjør så godt de kan :)

Lenke til kommentar

Belysning og trafikkfarlige biler er rett og slett ikke prioritert.

Det krever at politiet må jobbe, i motsetning til disse fartsboksene som tar folk helt automatisk for fartsovertredelser.

 

Jeg har tidligere forsøkt å spørre både politi og statens vegvesen om hvorfor det er så lite fokus på dette feltet, begge glimrer med sin absolutte tystnad.

Lenke til kommentar

Tåkelys kan anvendes som kjørelys før mørkets frembrudd. De skal da være tent sammen med parklys.

Tåkelys skal normalt sett ikke anvendes sammen med nærlys. (det er ikke tillatt med 4 kjørelys)

Riktig justerte tåkelys (alene) blender MINDRE enn nærlys. Tåkelys er generellt sett lavere montert enn nærlys og skal ikke være høyere justert enn nærlys. SAMMEN med nærlys vil de gi noe økt lysmengde som kan være negativt for motkommende trafikk. (mange bruker feil pærer/xenon-kit i tåkelys, det KAN gi feil lysbilde og dermed blending)

Tåkelys SAMMEN med nærlys gir generellt sett DÅRLIGERE sikt for føreren. Dette er fordi riktig justerte tåkelys lyser kun få meter foran bilen. Sammen med nærlys gir dette gjerne for mye lys rett foran bilen. Dette OPPFATTES ofte som bedre lys, men lyset som reflekteres tilbake til fører kommer fra feil sted. Blikket senkes, synet fokuserer automatisk på "white-spoten" rett foran bilen i stedet for lenger fram der blikket bør være. I tillegg vil den økte mengden lys få pupillene til å trekke seg mer sammen, slik at en mindre mengde lys slipper inn, det går på bekostning av lyset som kommer fra den avstanden som faktisk er interessant.

Særskilt godkjente lykter for kjørelys, som likner og ofte er montert som tåkelys er tillatt som kjørelys sammen med parklys, men igjen, kun før mørkets frambrudd. Disse vil kunne virke noe mer blennende for motkommende trafikk da de ikke har en markant avgrensning i lysbildet oppad.

DRL (Daytime Running Lamp) er ofte kombinerte kjørelys og parklys, forskjellen i funksjon gjøres ved å ha to forskjellige effektnivå. Disse krever ingen ekstra parklys når de anvendes som kjørelys siden de allerede har et lysbilde som på lavere effektnivå tilfredsstiller kravene til parklys. Også disse skal kun anvendes før mørkets frambrudd.

Automatikk eller ikke, det er uansett brukers ansvar å sette seg inn i hvordan kjøretøyet han anvender fungerer. Om fører ikke forstår å anvende lysene korrekt er h@n ikke skikket til å føre det aktuelle kjøretøyet. Fører har følgelig brutt sine forpliktelser som fører av kjøretøyet og kan således bøtelegges for feilaktig bruk av lys, selv om fører ikke er klar over problemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bilen kan ikke ha andre lys enn de det står eksplisitt at er lovlig å ha.

 

Den skal ha 2 kjørelys, dette kan være egne lys, nærlys eller tåkelys.

 

Men den kan altså ikke ha 4, slik du ønsker.

Det eneste jeg vil er å bytte tåkelys pærene til ei gul pære. Har ikke flere/mindre lys da.

 

 

 

Bilen kan ikke ha andre lys enn de det står eksplisitt at er lovlig å ha.

Så det du sier at jeg kan ikke f.eks bytte til disse lysene?:

http://bsbildeler.no/?pno=152452

Lenke til kommentar

Utdratt fra lovdata:

 

Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

Så det vil si at jeg kan bytte kjørelysetts pære til gul da? Så lenge pære er E merket, eller?

Endret av t0mb-exe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...