r@n Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Hei! Noen som veit hva som skjer hvis jeg kjører denne kommandoen? Vil alt som ligger der bli slettet og overskrevet slik at evt defekter eller virus bli fjernet? Trenger ikke informasjonen som ligger på diskene. Vil bare ha dem opp å gå igjen. Har hørt så mye forskjellig. Men hvis jeg har misforstått rett så er det kun viktig å ha backup av master boot record når jeg har data lagret på disken jeg vil beholde eller conf. Nå som jeg ikke har noe der og vil lage "nye", "reine" disker kan ikke dette skade diskene mine. Biosen finner diskene, så jeg tror det er dette som er problemet. r@n Lenke til kommentar
FX5950 Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Er nesten sikker på at du kun skriver en ny master boot record. Evnt boot sector virus vil bli fjernet. Alle data som ligger på disken blir ikke berørt. Lenke til kommentar
r@n Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2003 Har du prøvd dette før, eller hørt om noen som har gjort dette? Har pløya en del sider, men det står ikke noen steder om det er velykket eller ikke. :-) Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 http://support.microsoft.com/default.aspx?...&NoWebContent=1 Hvor hardt lette du egentlig? Hvis du kjører Windows 2000/XP vil jeg forresten heller anbefale deg å boote installasjons CDen, gå inn i "Recovery mode" og kjøre "FIXMBR". PS! Det er lenge siden virus som la seg i MBR fant metoder til å snike seg unna fdisk /mbr, så dette vil med all sannsynlighet ikke lengre fungere hvis du har fått en stygging inn der. (Virusmakerne skrev virus som ikke lengre skrev seg til standard MBR-område, men også før og etter i ledige bits). Lenke til kommentar
r@n Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2003 He he ...takk for det, men har allerede lest det. Jeg mente info fra noen med nogenlunde samme problem som meg, som kunne bekrefte hva som funka og ikke. Men jeg prøver og ser hva som skjer... Kommer ikke inn i 2000. Det var når jeg intallerte denne at alt skjærte seg. Har kjørt XP i noen år før det. 2000 kjører bra på laptopen, men ikke på den stasjonære av en eller annen grunn. Leste også om en som hadde problemer med 2000. Takk igjen Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Kommandoen skriver ny master boot record. Jeg bruker den for eksempel hver gang jeg vil installere ny linux-distro (kommandoen fjerner lilo). Om du har brukt et multiboot oppsett kan du fjerne f.eks. lilo eller pq-magic med fdisk /mbr og så velge den partisjonen du vil ha aktiv. Da er du tilbake til vanlig boot av ett operativsystem. /mbr er veldig praktisk! Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Hei. Windows/DOS fdisk skriver ikke over hele MBR og dette kan gi problemer ved insallasjon av windows etter Linux etc. For å skrive over hele MBR området kan følgende metode benyttes: Boot med en dos floppy som har debug programmet på. (Om du ikke har floppy søk på google etter "DOS6.22 Boot Floppy") Merk: <return> betyr at du skal trykke return eller enter tasten en gang, vet det er elementært for de fleste men ikke alle! Følgende debug skript vil kun virke om disken er master på IDE kontroller 0. Om du har flere disker kan det være lurt å fysisk kople fra diskene som ikke skal "mekkes"!! Er lett å slette feil disk. Snakker her av egen erfaring! skriv: debug <Return> Du får da opp et minustegn som prompt. skriv: f9000:0 200 0 <return> start assembly mode in debug skriv : a <return> skriv følgende med<return> etter hver linje mov dx,9000 mov es,dx xor bx,bx mov cx,0001 mov dx,0080 mov ax,0301 int 13 int 20 trykk <return> for å gå ut av assembly mode, pust dypt inn og trykk g for å kjøre programmet, siden q for å avslutte debug. MBR området er nå rent og ny installasjon av OS kan startes. En annen metode for å slette MBR: boot med en linux diskett. skriv: dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1 ("Alt er enklere med Linux") :-) Good Luck Lenke til kommentar
r@n Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 Hei igjen! Det var da volsomt. Skal lagre denne rutinen ...Tusen takk. Kanskje du kunne skrive hva de forskjellige linjene i debug gjør? Det hadde vært fint. Prøvde å mekke litt i går og det viser seg at selv om Biosen finner diskene, får jeg ikke tilgang til diskene når jeg booter opp med win98 startdisk. Konsentrerte meg om en disk av gangen. Prøvde til og med å disable primary ideslot og enable secondary for å boote på denne, men til ingen nytte. Så med fdisk /MBR finner den ingen disker. Har aldri hørt om det før, men jeg mistenker at ide kontrolleren "VIA chipen" er ødelagt. Skulle jo tro at floppydriven også ville slite da men det gjør den altså ikke. hmm Fint hvis noen av dere kan trylle, men jeg har bestilt et nytt hovedkort for sikkerhets skyld. r@n Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Off-topic: Ah, x86 Assembly.. *tørke en tåre av nostalgi* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå