Gå til innhold

Hvorfor tro på gud eller religion til tross for alle logiske motsigelser?

Anbefalte innlegg

Wiki om evolusjonsteorien:

Evolusjonsteorien er i dag svært omfattende, og er et viktig forklaringsverktøy innenfor mange ulike fagdisipliner.

Når ble omfattende det samme som bevist?

Det er det ikke, men det er på ingen måte motstående. Den er både omfattende og i enhver praktisk forstand bevist.

For å sitere Wikipedia igjen...

"Evolution is a fact in the sense that it is overwhelmingly validated by the evidence. Frequently, evolution is said to be a fact in the same way as the Earth revolving around the Sun is a fact."

http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_as_fact_and_theory#Fact

Jeg vil fortsatt utfordre deg til å lese om evolusjonsteorien, skrevet av veletablerte biologer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å tro på noe gjør oss ikke til løgnere?

Så fort du vidre sprer din tro til andre så er du en løgner jo, da det du sprer ikke kan bevises og du vet derfor ikke hvor sant det er. At DU tror det er sant endrer ikke på det... samme hvor sant du tror det måtte være.

Vi sier ikke at det ER sånn, men vi TROR det er sånn. For oss gir det mest mening, selv om det ikke finnes bevis FOR det. Men vi kan tro siden det ikke finnes tilstrekkelig bevis MOT det. Selv om du og mange andre TROR det. Men det gjør oss ikke til uærlige, men til troende. Om ungen din tror på julenissen, er han uærlig da? Jeg tror på Gud, men for deg er vel det omtrent det samme som julenissen - men hvorfor er jeg uærlig?

Som jeg sa, dere bare TROR det er slik, uten å ha filla av bevis for påstandene dere hevder.

Og til din informasjon så blir altså ikke ting UTEN bevis mer troverdig om det ikke finnes bevis for det :)

Jo, religiøse er og blir uærlige, for de hopper over så mange logiske sluttninger for å fremme akkurat den guden de tilfeldigvis tror på. Det er foreksempel en kjennsgjerning at du, om du var født i Bagdad, ville trodd på allaah, hvis du var født i india ville du vært buddist også videre, altså at hvem gud du tror på er høyst geografisk betinget, men tror DU på det? Neppe... De fleste religiøse er faktisk uærlige nok til å konkludere med at de ville vært kristne/muslimer/budister samme hvor de hadde vært født....

Og unger tror på julenissen ja, det gjør ikke dem uærlig, uærlig er de som juger om julenissen til ungene sine... Mendet er ingen som fortsetter å juge om julenissen til ungene, før eller siden skjønner de at julenissen er oppspinn, men det gjør ikke religion, de fortsetter å spre oppspinnet og de fortsetter og fortelle disse mytene som om det skulle være godt beviste fakta, noe det ikke er...

Og ærlige kommer dere religiøse aldri til å være, for hadde dere vært ærlige ville dere skjønt at å tro på noe fullt og fast uten filla av bevis er det motsatte av å være ærlig. Like lite som religiøse kan være skeptikere kan dere være ærlig, for dere hopper til konklusjoner der dere putter inn akkurat den guden dere tror på uten at dere har NOE å støtte konklusjonene på annet enn fri synsing og fantasi... Og dette ville du ha sett hvis du var en ærlig person som satte ærlighet høyt, men som religiøs kan du aldri bli en ærlig person, kan du vel? Du vil alltid juge om hvor guden din står, både for deg selv og høyst sannsynlig for andre, selv om sannheten er at det ikke er noe som støtter den guden. Du tror at fravær av bevis ikke beviser noe, men du tar feil, det beviser fraværet av bevis, for selv etter flere tusen år med iherdig leting (tror ikke det finnes noe som det er lett mer etter enn bevis for den kristne guden...) så har de ikke funnet en flis som støtter ideen om guden i den jødiske/kristne bibelen... Så her står uærligheten høyt

Og jeg vet at "kristne" har gjort dette, men det har ingenting med kristendom å gjøre. Og hvem har sagt at kristne kommer til å gjøre det om vi skulle fått makt?

Fordi det ligger i doktrinene at dere skal "redde" alle og de som ikke vil, vel de skal... Gitt makt så kommer det av seg selv. Bare å se på lovene her i landet, som i dag er sekulære for det meste, som er fullt av kristent skrot fra tiden dere hadde makt... Halvparten av de som sitter på stortinget må være kristne for eksempel...

Det har ingenting med kr.dom å gjøre, det handler om mennesker. Det handler om at vi er syndere, og noen mennesker brukte Gud for å gjøre disse tingene, som er forkastelige.

Som jeg har sagt før, og jeg sier det igjen, hvis du setter deg inn i kr.dom så vil du se at det handler om kjærlighet. Jeg vil ikke påtvinge noen å høre om min religion hvis ikke de vil, og jeg prøver å ikke dømme noen mennesker - men jeg tror at vi alle er syndere som gjør feil i blant. Men disse tingene du nevner har ingenting med kr.dom å gjøre. Men der er problemet ditt, du tar alle religiøse under en kam - og det uten å vite noe om oss. Det er KUN basert på det DU TROR om oss, det du har hørt osv. Og når det gjelder denne sammenligningen din; hva var det Hitler gjorde med jødene??

Vet jeg drar den langt, men det illustrerer likevel et poeng.

Nei, kristendom handler ikke om kjærlighet i det hele tatt... Hadde det faktisk fremmet kjærlighet så hadde den ikke kastet om seg med begrensninger på kjærlighet mennesker i mellom og det er jo nettopp det kristendom gjør. KUN mann og kvinne der i gården, alt annet er gud i mot, så ikke engang prøv å fremstille kristendom som noe som fremmer kjærlighet, for det gjør den sannelig ikke...

Du dømmer ikke sier du, du tror bare folk er syndere... og dermed dømmer du jo folk uten annet grunnlag enn påstander i en bok, som sier at ditt og datt er galt... Sukk. Helt utrolig at du ikke ser dette selv... Du også må vel innse at regelen om at alle er frie til å gjøre hva pokker de vil såfremt det ikke går ut over andre er langt bedre enn de kunstige "syndene" man ikke skal, eller skal, gjøre i følge bibelen? Eller har fornuften forlatt deg her også?

Og det var ikke noe bra det Hitler gjorde mot jødene nei, men to gale gjør ikke den ene gale tingen bedre, det håper jeg du ser? Utrolig mange samfunn har blitt totalt ødelagt av kristendom på verdens basis, samfunn som ville klart seg like godt, ja bedre, om ikke de kristne var så kåte etter å kjøre jødeliket opp i ræva på alle de treffer. Fattigdom og elendighet har rammet flere samfunn enn du kan telle verden over på grunn av dette, samfunn som ville klart seg helt godt på deres eget grunnlag, enten de hadde guder eller ikke, men kristne klarer ikke å la andre samfunn være, de bare MÅ trykke på andre samfunn deres oppfattning av synd og galt...

Forfølgelser, undertrykkelser og drap har fulgt i kjølevannet av religion og det nytter ikke å frita religion og skylde på enkelt mennesker har, for de gjorde det de gjorde PÅ GRUNN av hva de trodde. Du ville ikke fått sekulære til å brenne hekser foreksempel, for det må ligge hakke stupide doktriner bak for å få folk til å gjøre slikt... Ingen kristen her i landet, håper jeg ihvertfall, er dum nok til å stole på bønn om ungen deres har feber kramper, men så stupide er de i foreksempel USA, der unger dør på grunn av foreldrenes stupiditet... Bønn virker jo som kjent ikke...

Listen over stupide ting religiøse klarer å få seg til å gjøre er lang... Og den dumheten er det ikke mulig å skylde på enkelt mennesker med, da de gjør det for religionen de tror på, altså på grunn av det de tror på...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Unntatt benektelsen om hva kristendommen egentlig ble skapt for og alle bortforklaringene de kristne må bruke for å se på det "gode" i religionen.

"Vrøvel RWS, verdens kristne er de mest oppriktige menneskene på jorden."

Ja, vi har jo flere fundamentalister og ekstremister bare her inne på forumet som virkelig bekrefter dette. :roll:

Makan til bortforklarende, kalkulerende, unvikende og uærlige mennesker skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Nei, kristendom handler ikke om kjærlighet i det hele tatt...

Selvsagt gjør det det, det var av kjærlighet til verden at Jesus Kristus gav sitt liv for verden, ingen har vist større kjærlighet enn det han gjorde, den dag i dag føler de kristne hans store kjærlighet. Det du prater om er bare tull, RWS Årsaken til at du ikke kan føle denne kjærligheten, er skyldfølelsen din som blokkerer for og stenger deg ute fra denne kjærligheten. Les litt psykologi så skjønner du sammenhengen og hvordan følelseslivet ditt fungerer.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

"Vrøvel RWS, verdens kristne er de mest oppriktige menneskene på jorden."

Ja, vi har jo flere fundamentalister og ekstremister bare her inne på forumet som virkelig bekrefter dette. :roll:

Makan til bortforklarende, kalkulerende, unvikende og uærlige mennesker skal man lete lenge etter.

Du LiamH årsaken til at de kristne opplever verdens historiens største kjærlighet er deres ærlighet, de kristne legger ikke skjul på hva de er.

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp religion vi snakker om her. Henger ikke tro og religion sammen plutselig?

Wiki om religion: Religion er en fellesbetegnelse for ulike trossystemer og kulturelle handlingsmønstre som forutsetter at virkeligheten omfatter mere enn det fysiske

Jeg ser at "Logiker" har høvlet over dine påstander allerede, så da holder det vel for meg å påpeke at du ikke forholder deg til det jeg har skrevet.

Og det er enkelt og greit forbannet unødvendig.

Lenke til kommentar

Selvsagt gjør det det, det var av kjærlighet til verden at Jesus Kristus gav sitt liv for verden, ingen har vist større kjærlighet enn det han gjorde, den dag i dag føler de kristne hans store kjærlighet. Det du prater om er bare tull, RWS Årsaken til at du ikke kan føle denne kjærligheten, er skyldfølelsen din som blokkerer for og stenger deg ute fra denne kjærligheten. Les litt psykologi så skjønner du sammenhengen og hvordan følelseslivet ditt fungerer.

Okay, så...

I påvente av å frelse kun de som hører om han og tror på veldig tynne kilder, og... uhm... ingen andre, så valgte Jesus å pines i noen dager, for så å dø... Men ikke dø, for han visste jo at han skulle sta opp, og stikke opp til dette fantastiske paradiset hvor han skulle nyte resten av evigheten som en diktator.

Det høres egentlig ut som et alt for stort offer. Spesielt ikke med tanke på hvor mange andre som ofrer mer for langt mindre.

Lenke til kommentar

Så fort du vidre sprer din tro til andre så er du en løgner jo, da det du sprer ikke kan bevises og du vet derfor ikke hvor sant det er. At DU tror det er sant endrer ikke på det... samme hvor sant du tror det måtte være.

Som jeg sa, dere bare TROR det er slik, uten å ha filla av bevis for påstandene dere hevder.

Og til din informasjon så blir altså ikke ting UTEN bevis mer troverdig om det ikke finnes bevis for det :)

Jo, religiøse er og blir uærlige, for de hopper over så mange logiske sluttninger for å fremme akkurat den guden de tilfeldigvis tror på. Det er foreksempel en kjennsgjerning at du, om du var født i Bagdad, ville trodd på allaah, hvis du var født i india ville du vært buddist også videre, altså at hvem gud du tror på er høyst geografisk betinget, men tror DU på det? Neppe... De fleste religiøse er faktisk uærlige nok til å konkludere med at de ville vært kristne/muslimer/budister samme hvor de hadde vært født....

Og unger tror på julenissen ja, det gjør ikke dem uærlig, uærlig er de som juger om julenissen til ungene sine... Mendet er ingen som fortsetter å juge om julenissen til ungene, før eller siden skjønner de at julenissen er oppspinn, men det gjør ikke religion, de fortsetter å spre oppspinnet og de fortsetter og fortelle disse mytene som om det skulle være godt beviste fakta, noe det ikke er...

Og ærlige kommer dere religiøse aldri til å være, for hadde dere vært ærlige ville dere skjønt at å tro på noe fullt og fast uten filla av bevis er det motsatte av å være ærlig. Like lite som religiøse kan være skeptikere kan dere være ærlig, for dere hopper til konklusjoner der dere putter inn akkurat den guden dere tror på uten at dere har NOE å støtte konklusjonene på annet enn fri synsing og fantasi... Og dette ville du ha sett hvis du var en ærlig person som satte ærlighet høyt, men som religiøs kan du aldri bli en ærlig person, kan du vel? Du vil alltid juge om hvor guden din står, både for deg selv og høyst sannsynlig for andre, selv om sannheten er at det ikke er noe som støtter den guden. Du tror at fravær av bevis ikke beviser noe, men du tar feil, det beviser fraværet av bevis, for selv etter flere tusen år med iherdig leting (tror ikke det finnes noe som det er lett mer etter enn bevis for den kristne guden...) så har de ikke funnet en flis som støtter ideen om guden i den jødiske/kristne bibelen... Så her står uærligheten høyt

Fordi det ligger i doktrinene at dere skal "redde" alle og de som ikke vil, vel de skal... Gitt makt så kommer det av seg selv. Bare å se på lovene her i landet, som i dag er sekulære for det meste, som er fullt av kristent skrot fra tiden dere hadde makt... Halvparten av de som sitter på stortinget må være kristne for eksempel...

Nei, kristendom handler ikke om kjærlighet i det hele tatt... Hadde det faktisk fremmet kjærlighet så hadde den ikke kastet om seg med begrensninger på kjærlighet mennesker i mellom og det er jo nettopp det kristendom gjør. KUN mann og kvinne der i gården, alt annet er gud i mot, så ikke engang prøv å fremstille kristendom som noe som fremmer kjærlighet, for det gjør den sannelig ikke...

Du dømmer ikke sier du, du tror bare folk er syndere... og dermed dømmer du jo folk uten annet grunnlag enn påstander i en bok, som sier at ditt og datt er galt... Sukk. Helt utrolig at du ikke ser dette selv... Du også må vel innse at regelen om at alle er frie til å gjøre hva pokker de vil såfremt det ikke går ut over andre er langt bedre enn de kunstige "syndene" man ikke skal, eller skal, gjøre i følge bibelen? Eller har fornuften forlatt deg her også?

Og det var ikke noe bra det Hitler gjorde mot jødene nei, men to gale gjør ikke den ene gale tingen bedre, det håper jeg du ser? Utrolig mange samfunn har blitt totalt ødelagt av kristendom på verdens basis, samfunn som ville klart seg like godt, ja bedre, om ikke de kristne var så kåte etter å kjøre jødeliket opp i ræva på alle de treffer. Fattigdom og elendighet har rammet flere samfunn enn du kan telle verden over på grunn av dette, samfunn som ville klart seg helt godt på deres eget grunnlag, enten de hadde guder eller ikke, men kristne klarer ikke å la andre samfunn være, de bare MÅ trykke på andre samfunn deres oppfattning av synd og galt...

Forfølgelser, undertrykkelser og drap har fulgt i kjølevannet av religion og det nytter ikke å frita religion og skylde på enkelt mennesker har, for de gjorde det de gjorde PÅ GRUNN av hva de trodde. Du ville ikke fått sekulære til å brenne hekser foreksempel, for det må ligge hakke stupide doktriner bak for å få folk til å gjøre slikt... Ingen kristen her i landet, håper jeg ihvertfall, er dum nok til å stole på bønn om ungen deres har feber kramper, men så stupide er de i foreksempel USA, der unger dør på grunn av foreldrenes stupiditet... Bønn virker jo som kjent ikke...

Listen over stupide ting religiøse klarer å få seg til å gjøre er lang... Og den dumheten er det ikke mulig å skylde på enkelt mennesker med, da de gjør det for religionen de tror på, altså på grunn av det de tror på...

Jeg har aldri sagt at kr.dom virker veldig troverdig for alle. Jeg sier at det gjør det for meg, og andre kristne. For min del så er det mer sannsynlig at en Gud står bak alt, enn at det skjedde et pang som skapte alt - og vi ble til aper som har utviklet oss til det vi er idag. Jeg mener og tror at mennesker er mer verdt enn dyr, mye mer verdt.

Det kan være geografisk betinget hvem du tror på, men det er derfor det er vår oppgave som kristne å fortelle om Jesus til andre.

Men jeg vil bruke tråden til å svare på det TS spør om, og ikke svare på om jeg er en løgner eller ikke.

For det virker som om du kun er her for å kalle meg og andre kristne for løgnere, har du ikke noe bedre å gjøre?

Og det har blitt funnet "bevis" for kristendommen. Men det kommer selvsagt an på hvem som ser. Akkurat som når det gjelder evolusjonsteorien. Og hvis ikke du har noen spørsmål til meg som kristen, så tror jeg vi legger diskusjonen død. For ingen av oss kommer noen vei i denne diskusjonen uansett, og jeg gidder ikke lese alle "stilene" du besvarer meg med om hvorfor jeg er uærlig - for det er helt usaklig. Det samme er argumentene om at kr.dom ikke er kjærlighet. Det er alt jeg har å si om den saken.

Lenke til kommentar

Okay, så...

I påvente av å frelse kun de som hører om han og tror på veldig tynne kilder, og... uhm... ingen andre, så valgte Jesus å pines i noen dager, for så å dø... Men ikke dø, for han visste jo at han skulle sta opp, ...

Det han gjorde, gjorde han for alle, årsaken til at det ikke gir utslag for alle, er at alle ikke vil være med på dette.

Så en som dør, men vet at han blir gjenopplivet på sykehuset, døde ikke ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det han gjorde, gjorde han for alle, årsaken til at det ikke gir utslag for alle, er at alle ikke vil være med på dette.

Nå svarer du i det blå igjen... Det han sa var at de som av en eller annen grunn ikke finner indikasjonene om denne gude myten god nok skal brenne i helvette, samme hva jesus gjorde eller ikke gjorde. Alt koker egentlig bare ned til blind, urasjonell tro...

Så en som dør, men vet at han blir gjenopplivet på sykehuset, døde ikke ?

Når man er død kan man ikke gjenopplives da... For da har kroppsfunksjonene sluttet å fungere. Gjennopplivning er kun mulig hvis hjernen fremdeles fungerer... Derav hjerneskade på en del av de som ble gjenopplivet for sent...

ER man død så er man død da. Det er jo forsåvidt grunnen til å ikke frykte døden, for døden kan ikke være så lenge du er og vice versa... Så hvorfor frykte noe du aldri kommer til å oppleve? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå svarer du i det blå igjen... Det han sa var at de som av en eller annen grunn ikke finner indikasjonene om denne gude myten god nok skal brenne i helvette, samme hva jesus gjorde eller ikke gjorde. Alt koker egentlig bare ned til blind, urasjonell tro...

Nei det sa han ikke RWS, han sa at "syndere" kommer til helvete, ikke som du sier "de som ikke tror"

Dagens psykologer har oppdaget at det virkelig forholder seg slik som kristendommen sier når det gjelder, kjærlighet, ærlighet, skyld, ego, over-jeg, osv. så dette er absolutt ikke "urasjonell tro" å si det du sier, er virkelighets flukt.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei det sa han ikke RWS, han sa at "syndere" kommer til helvete, ikke som du sier "de som ikke tror"

Dagens psykologer har oppdaget at det virkelig forholder seg slik som kristendommen sier når det gjelder, kjærlighet, ærlighet, skyld, ego, over-jeg, osv. så dette er absolutt ikke "urasjonell tro" å si det du sier, er virkelighets flukt.

Og syndere er jo alle mennesker, kanskje spesielt de som har hørt om gude myten men ikke tror på den...

Dagens psykologer?? Kan du legge ut en lenke til dette, for jeg stoler av ymse årsaker ikke på deg og dine påstander lenger, så dette er noe jeg vil se med selvsyn...

I krsitendom eksisterer det ingen ekte kjærlighet, bare en forherligelse av seg selv og de rundt som tilfeldigvis tror på den samme tolkningen av disse mytene, der har du "ærligheten" til religiøse samt deres enorme ego. ... Til og med hva som defineres som skyld er dere ikke enige om, og dette kaller du rasjonellt? Lizzom-.....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og syndere er jo alle mennesker,...

Ja, også kristne er det, har du fått med deg det RWS ? Eller er også det en av disse motsigelsene dine, som du ikke forstår og mener gjør de kristne til uærlige folk ? Prøver du i det hele tatt å forstå det som blir sagt ? Er det så vanskelig å forstå at syndere kan unngå helvete ved hjelp av opplegget til Jesus Kristus ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det hjelper lite å bruke andre ord til å beskrive problemet. Det er jo uansett helt riktig det RWS skriver. I følge kristendommen vil alle som av en eller annen grunn finner det urasjonelt å tro blindt på en 2000 år gammel bok komme til å bli straffet for sine synder til evig tid, uansett hvor små eller store disse syndene måtte være. Hvis en derimot tror blindt på det som står i denne boken, kan en synde så mye en vil uten å bli straffet for det.

Helt genial tegnefilm som viser problemet veldig godt: :laugh:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper lite å bruke andre ord til å beskrive problemet. Det er jo uansett helt riktig det RWS skriver. I følge kristendommen vil alle som av en eller annen grunn finner det urasjonelt å tro blindt på en 2000 år gammel bok komme til å bli straffet for sine synder til evig tid, uansett hvor små eller store disse syndene måtte være. Hvis en derimot tror blindt på det som står i denne boken, kan en synde så mye en vil uten å bli straffet for det.

Denne boken eksisterte ikke når Jesus Kristus forkynte, derfor kan han umulig ha sagt dette du og RWS sier, så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Denne boken eksisterte ikke når Jesus Kristus forkynte, derfor kan han umulig ha sagt dette du og RWS sier, så enkelt er det.

Det er jo nøyaktig poenget jo, da vi rett og slett ikke vet nok om historien bak bibelen til å tillegge en kreditten du tillegger den, på ren skjær tro... Kanskje det var en person som het jesus, kanskje ikke.... kanskje han sa det bibelen sier at han sa, kanskje ikke... Sannheten er at vi ikke vet og derfor er det mest logisk å ikke ta det for god fisk heller... Men behandle det som det faktisk fremstår, som skrifter vi ikke helt vet orginatorene bak...

Så skriften "Den som aldri har syndet skal kaste den første stenen" (Fra jesus og horen vettu...) Dette har i ALLE år blitt betegnet som en sannhet, men jesus sa aldri de ordene, de er tillagt i etterkant og står ikke i orginalen... Hvor mye som er tillagt, fratrukket, oversatt feil, slurve feil osv kan vi bare drømme om, men jeg ville -IKKE- drømme om å ta disse skriftene på alvor, nettopp fordi jeg forstår at hvis en gud sto bak dette ville det vært MYE klarere enn det rotete tullet som står der i dag! For så dum kan ikke en gud være at han ikke nedtegner sin store grand plan bedre enn i bibelen, no way!

Det samme går for muslimene, som faktisk tror guden deres er så stupid at han ville henvendt seg til en ignorant pedofil gjeter som hverken kunne lese eller skrive og som den guden visste at ikke kom til å klore ned en bokstav av "den eneste og siste sannhet" fra den guden... og så dum kan rett og slett ikke universets skaper være, så enkelt.

Så det kan godt være at det finnes en gud, men det blir bare klarere og klarere til mer vi studerer disse felles ørken mytene som jødene kokte i hop at det umulig kan være yahwe eller avarten allaah... For så dumme guder kan umulig finnes! Tenk litt over det du....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...