OC-Freak Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Da var det på tide med en ny hurtigtest, denne gangen av en Lenovo S310. Kjøpte denne da pris/ytelse forholdet så meget bra ut. Har hatt 20+ bærbare maskiner de siste 10 årene så har litt sammenligningsgrunnlag ihvertfall Specs:i5 4200U HaswellAMD Radeon HD8570M 2GB DDR34GB DDR3 1600 RAM500Gb Hybrid Seagate 5400rpm HDD med 8Gb SSD.Matt 13.3" 1366 x 768 skjerm. Pris: 5490,- per 22.2.2014 (PS følg med på tilbud!)Førsteinntrykk:Maskinen ser pen ut, men er laget i plast. Matte overflater gjør at fingermerker ikke synes av betydning. Man merker at det er en maskin laget med tanke på å holde prisen lav, noe som prisen også tilsier. Det er ingen direkte ultrabook da den er litt tykk og tung i forhold til mange andre 13" maskiner. Men hendig størrelse uansett.Tastatur:Bra layout og tastestørrelse. Men responsen fra tastene er litt svak, man vet ikke helt når tasten registrerer trykket for å si det slik. Så det er et stykke opp til kvaliteten på dyrere lenovo maskiner. Tastaturet er heller ikke bakbelyst.Touchpad:Overflaten er ikke glatt nok etter min smak, tastene er dessverre integrerte og litt for harde å trykke ned. Ellers responsiv og har gode instillingsmuligheter. Totalt sett midt på treet.Skjerm:Skjermen er en matt skjerm fra ChiMei Optoelectronics, en av mine favoritter blant skjermprodusenter. Man merker dog at det er en billigskjerm, men den er likevel bedre enn billigskjermer fra de fleste andre produsenter. Sortnivået virker bra, og den er matt som jeg liker meget bra. Innsynsvinklene er ikke allverdens, man må justere skjermen slik at man ser rett på, både i høyderetning og sideretning. Fargegjengivelsen og lysstyrken er midt på treet. Totalt sett godt fornøyd med tanke på hva maskinen koster.Lyd:Helt gjennomsnittlige høyttalere, høyt maksnivå, tale er klar og tydelig. Jeg liker dog ikke at høyttalere er plassert på undersiden av maskinen, blokkeres om du har den på fanget eller lignende, må stå på et flatt underlag.Støy:Viften går så godt som konstant, dog på lavt nivå, så det er ikke spesielt sjenerende. Men hadde likt bedre om det var mulig å surfe på nettet og slikt uten at viften gikk. Ved belastning så hører man viften bedre, om trent midt på treet støymessig sammenlignet med andre maskiner jeg har hatt. Får totalt sett godkjent på støy. Varme:Maskinen blir litt lunken ved hardt bruk, men aldri noe som er sjenerende. Bra. Komponentene blir heller ikke spesielt varme. Under spilling ligger CPU på 75-80 grader og GPU på rundt 65 grader. Dette er mye lavere enn de fleste konkurrenter. Ved stresstesting klarte jeg å presse CPU opp til 86 grader og GPU til rett over 70 grader. Fremdeles langt lavere enn de fleste andre maskiner med haswell CPU. MEGET BRA.Ytelse:Ytelsen er som forventet av en maskin med haswell i5 CPU, mer enn god nok til generelt bruk. Maskinen har også AMD Radeon HD8570M som hjelper en del i spill, man vil likevel ikke kunne spille tunge spill tilfredsstillende. Men spill flest vil være greit spillbare på medium/low. 3dmark11 score på ca 1330, guffer man opp frekvensen på skjermkortet til max (+125MHz, som gir 950MHz) øker scoren med drøyt 100 poeng, altså ikke allverden og vil ikke utgjøre mye i spill. Maskinen har også en hybrid harddisk fra Seagate som jeg mener er det absolutt beste alternativet utenom en ren SSD. En hybrid harddisk øker hastigheten på oppstart og start av de mest brukte programmer. Ut over dette fungerer den som en vanlig 5400rpm HDD. Batteri:Helt gjennomsnittlig, rundt 4 timer med surfing på nettet over wifi. Det finnes mange alternativer som gir bedre batteritid (men som også koster mer). Trådløst nett:Har så langt ikke hatt noen problemer med det trådløse nettet, men maskinen har et atheros kort som jeg generelt set missliker grunnet mye problemer gjennom flere år. Foretrekker kort fra intel.Konklusjon:I forhold til prisen er det et greit kjøp, ser man på andre 13.3" maskiner med haswell CPU og dedikert grafikk så er det ikke mange alternativer og samtlige koster mye mer. Clevo sin W230 er langt kraftigere, men også mye større/tykkere/støyende og derfor ikke samenlignbar. Acer har det første alternativet med Acer S3-392G som har IPS skjerm, bedre grafikk (Nvidia GT 735M) og som veier litt mindre. Asus har også et alternativ med sin UX302LG med Nvidia GT730M, men denne er grovt overpriset og koster mer enn dobbelt av Lenovoen. På den annen side ser man på 13" haswell i5 maskiner uten dedikert grafikk så koster disse også samme eller mer enn lenovo S310. Positivt:*God generell ytelse.*Helt ok matt skjerm *God pris!*Greit utseende og matte overflater som ikke gir synlige fingermerker*Hybrid harddisk. *God kjøling!Negativt:*Midt på treet tastatur og touchpad.*Viften går hele tiden, selv ved nettsurfing.*Ikke bakbelyst tastatur.*Man merker det er en maskin produsert med kostnad som førsteprioritert, plast er hovedmaterialet, og det er spart inn på kvaliteten på tastatur/pekeplate osv. *Høyttalerene montert fremme på undersiden - kan lett blokkeres. PS: Oppdatering til windows 8.1 gir noen problemer med dvalemodus, ikke alltid maskinen våkner fra dvalemodus. Dette virker å være et generelt problem for mange maskiner under windows 8.1. Mange rapporter om dette problemet på nettet og minst like mange løsningsforslag, oppdatert skjermkortdrivere og en del slikt, men ikke løst det. Per nå så har jeg bare skrudd av dvalemodus, problemet gjelder så mange forskjellige modeller at det trolig er noe M$ må fikse. Sluttkommentaren må være at det er en maskin som gir mye ytelse/totalpakke for pengene uansett samenlignet med alle andre 13" maskiner med haswell CPU i bunnen av prissjiktet. Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Ville du anbefalt denne til en pc jeg kan bruke til skole? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 Ville du anbefalt denne til en pc jeg kan bruke til skole? Fin skolepc. Men om det er en PC som kun skal brukes til skole du er på jakt etter så kan du finne andre alternativer som er enda rimeligere, da en skolepc strengt tatt ikke trenger siste generasjom CPU og dedikert grafikk. som f.eks: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1652863 eller denne om 11.6" skjerm er stort nok: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2424106 Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Glemte å si, at denogså må kunne spille litt spill, da ikke timene alltid er like spennende :P/ batteritid til og kunne bruke den på bussen og toget hjem, hvor lang tid bruker den på oppstart? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 23. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2014 Tok akkuratt tiden: 22 sekunder fra jeg trykket powerknappen til jeg fikk opp påloggingsskjermen. Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Ok, bra start tiden min nå er på 7 min :/ men hvordan er batteritiden? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 24. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2014 Rundt 4 timer ved nettsurfing over wifi. Ved spilling tviler jeg på at den holder mer enn rundt 1,5-2 timer, uten at jeg har testet det. Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Ok, tusen takk! blir nokk den da Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 24. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2014 Du får følge med på finn.no/bruktmarkedet til hw.no om du er interessert i maskinen til noe under dagens nypris Regner med jeg legger den ut for salg om ikke lenge. Jeg var mest interessert i å teste den, har 4 andre bærbare maskiner så har ikke behov for den selv. Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Ok, skal følge med hvem vet;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå