Gå til innhold

[Løst] Kjøpte mobil fra Kina. Virker ikke lenger.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte nylig en mobil fra Kina, som sluttet å virke nesten med engang.

Nå skrur den seg ikke på i det hele tatt. I starten ville ha gi meg pengene tilbake, men etter at jeg hadde spurt han mange ganger hvor det ble av pengene mine, så svarer han ikke lenger. Han har kjempe mye feedback og driver en seriøs butikk på DHgate.com.

Hva burde jeg gjøre for å få tilbake pengene mine? Er det mulig å gå i banken og ta tilbake pengene for et produkt som ikke virker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Been there, done that. Det ble med den gangen.

Betalte du med PayPal? Da kan du kreve pengene tilbake der. Hvis ikke kan man reklamere på VISA-transaksjoner i nettbanken.

Er det virkelig så enkelt?

Da virker det jo omtrent som man har bedre rettigheter når det kommer til heving av kjøp når det er feil på en vare enn man får via den norske forbrukerkjøpsloven på varer man kjøper i Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er det virkelig så enkelt?

Da virker det jo omtrent som man har bedre rettigheter når det kommer til heving av kjøp når det er feil på en vare enn man får via den norske forbrukerkjøpsloven på varer man kjøper i Norge?

Ja og nei. Du har ikke rettigheter, men er jo kunde av f.eks. MasterCard. Kortselskapet vil gjerne beholde deg som kunde og kan presse butikken om de tror på din side av saken.

Jeg har gjort dette et par ganger, ringt kortselskapet når jeg får fakturaen hvor transaksjonen befinner seg. Forklart situasjonen og de tar etterpå kontakt med butikk/selger. Dersom du driver en butikk og kortselskapene rasler med sablene blir du skremt. Makta rår.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Selgeren er også kunde av kortselskapet. Spørsmålet er også litt om butikken faktisk har gjort noe galt, dersom de ikke gir noen garanti på produktet, noe som er valgfritt fra deres side, og ikke pålagt, kan man da egentlig kreve at varen skal leve en bestemt tid?

Svindel er en ting, men er dette svindel?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Selgeren er også kunde av kortselskapet.

Riktig. Så spørmålet blir hvilken av kundene de ønsker å tilfredstille i slike saker hvor den ene er misfornøyd.

Spørsmålet er også litt om butikken faktisk har gjort noe galt, dersom de ikke gir noen garanti på produktet, noe som er valgfritt fra deres side, og ikke pålagt, kan man da egentlig kreve at varen skal leve en bestemt tid?

Svindel er en ting, men er dette svindel?

Svindel eller ikke er relativt irrelevant for kortselskapet, de har sin egen justis. De forholder seg til saken og enten foretar de seg noe eller så gjør de det ikke. De aller fleste saker hvor folk er misfornøyde ligger nok i en eller annen form for gråsone ihht loven (i det enkelte land).
Lenke til kommentar

Mastercard har svindel garanti, men jeg tviler litt på at de hjelper deg med service på produkter du kjøper. I Kina så har man ikke nødvendigvis krav på reparasjon slik som i Norge dersom produktet streiker med mindre produsenten velger og gi med en garanti. At Mastercard skal kunne ta parti i en slik sak og heve seg over loven i det aktuelle landet syntes jeg er merkelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kanskje, kanskje ikke. Selv har jeg f.eks. fått hevet et kjøp (dvs. slapp å betale MasterCard) hvor varene forsvant under transport. Butikken påsto iallefall de hadde sendt varene. Den er jo litt i en "gråsone" etter loven.

Får f.eks. kortselskapet inn mange nok klager mot samme utsalgssted tror jeg de fleste kjøpere vil få annulert kjøpet, uansett om samtlige kjøpere egentlig har retten på sin side eller ei. Det kan jo hende dingsen TS kjøpte også har sviktet hos en del andre kjøpere.

Uansett, det kan være forsøket verd å kontakte kortselskapet.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt så tar jeg ikke kinesernes parti her altså, og håper saken får en trivelig slutt :)

Men bare spør tvilende ettersom jeg har hørt i alle år at fordelen med og kjøpe en mobiltelefon i Norge kontra det og bestille fra Kina er at dersom det skjer noe med telefonen så har du rettigheter i Norge, mens bestiller man en fra kina så tar man en risiko i og med at man så og si har null rettigheter utenom landet man handler fra sine egne lover og regler.

Men som forslått over her, så har du jo ikke noe å tape på og kontakte kortselskapet. Jeg ville også purret gjentatte ganger på selgeren. Har hørt om flere som har klaget i månedsvis før selgeren tok tak i saken og ordet opp når det gjelder slike saker.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...