sdf123 Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 (endret) Vurderer å kjøpe meg en bolig i hjemkommunen min, for så å leie ut og satse på at det med tiden blir stopp for boplikt der, slik at jeg kan bruke det som en fritidsbolig. Jeg leser at boplikten varer så lenge du eier eiendommen. Den gjelder vel ikke om kommunen sier opp boplikten i kommunen? Og om man kjøper et hus hvor det er tilknyttet en hybel/leilighet, kan man da leie ut huset og bruke hybel/leilighet som fritidsbolig? PS. Jeg bor ikke i hjemkommunen i dag. Endret 22. februar 2014 av RickyG Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Vurderer å kjøpe meg en bolig i hjemkommunen min, for så å leie ut og satse på at det med tiden blir stopp for boplikt der, slik at jeg kan bruke det som en fritidsbolig. Jeg leser at boblikten varer så lenge du eier eiendommen. Den gjelder vel ikke om kommunen sier opp boplikten i kommunen? Og om man kjøper et hus hvor det er tilknyttet en hybel/leilighet, kan man da leie ut huset og bruke hybel/leilighet som fritidsbolig? PS. Jeg bor ikke i hjemkommunen i dag. Poenget med boplikt er vel akkurat for å hindre sånne som deg i å kjøpe bolig. Kort fortalt: Boplit = Du må bo i boligen 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Vurderer å kjøpe meg en bolig i hjemkommunen min, for så å leie ut og satse på at det med tiden blir stopp for boplikt der, slik at jeg kan bruke det som en fritidsbolig. Jeg leser at boblikten varer så lenge du eier eiendommen. Den gjelder vel ikke om kommunen sier opp boplikten i kommunen? Og om man kjøper et hus hvor det er tilknyttet en hybel/leilighet, kan man da leie ut huset og bruke hybel/leilighet som fritidsbolig? PS. Jeg bor ikke i hjemkommunen i dag. Poenget med boplikt er vel akkurat for å hindre sånne som deg i å kjøpe bolig. Kort fortalt: Boplit = Du må bo i boligen Nja, sikker på at man ikke kan oppfylle boplikten ved å leie ut? For alle kildene jeg finner sier det motsatte av deg. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 (endret) Boplikt så kan man likefullt leie den ut. Noen andre som vet? Endret 22. februar 2014 av RickyG Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Vurderer å kjøpe meg en bolig i hjemkommunen min, for så å leie ut og satse på at det med tiden blir stopp for boplikt der, slik at jeg kan bruke det som en fritidsbolig. Jeg leser at boblikten varer så lenge du eier eiendommen. Den gjelder vel ikke om kommunen sier opp boplikten i kommunen? Og om man kjøper et hus hvor det er tilknyttet en hybel/leilighet, kan man da leie ut huset og bruke hybel/leilighet som fritidsbolig? PS. Jeg bor ikke i hjemkommunen i dag. Poenget med boplikt er vel akkurat for å hindre sånne som deg i å kjøpe bolig. Kort fortalt: Boplit = Du må bo i boligen Nja, sikker på at man ikke kan oppfylle boplikten ved å leie ut? For alle kildene jeg finner sier det motsatte av deg. Jeg var litt kjapp i svingen, du har to typer boplikter om jeg ikke husker feil. Og jeg har tenkt på den som gjelder en bestemt person. Altså hvis kommunen sier at den som kjøper personlig har boplikten må man bo der, men det er en variant hvor man ikke trenger dette Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 (endret) Jeg var litt kjapp i svingen, du har to typer boplikter om jeg ikke husker feil. Og jeg har tenkt på den som gjelder en bestemt person. Altså hvis kommunen sier at den som kjøper personlig har boplikten må man bo der, men det er en variant hvor man ikke trenger dette Vel, det kan så vidt jeg vet ikke kommunen bestemme for andre typer eiendommer enn store landbrukseiendommer. Endret 22. februar 2014 av Herr Brun Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 Riktig som Herr Brun sier etter hva jeg har forstått, personlig gjelder kun diverse landbrukseiendommer. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Etter konsesjonsloven § 7 kan du leie boligen ut til noen andre, vilkåret for konsesjonsfrihet ved nedsatt grense er boligen er i bruk som helårsbolig av noen. Det er ikke noe krav om at det bare skal være én person som skal bruke den, så dersom du finner noen som går med på å leie mesteparten men la deg beholde en leilighet så tviler jeg på at det er noe problem å bruke leiligheten som fritidsbolig. Om du får noen til å gå med på det kan du sikkert betinge deg å bruke hovedhuset selv om sommeren og la leieren bruke leiligheten da. Men her er jeg ikke helt sikker, du bør nok kanskje ta kontakt med noen som er spesialist på dette. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Boplikt etter nedsatt konsesjonsgrense kan oppfylles av hvem som helst, men erververen må forplikte seg til at eiendommen skal brukes av vedkommende selv eller andre som helårsbolig innen ett år. Erververen må dokumentere hvem som har bosatt seg der og at vedkommende skal bruke boligen som helårsbolig. Hva slags leieforhold som aksepteres kan nok variere. Korte tidsbestemte leiekontrakter kan vanskelig aksepteres som at noen har bosatt seg der. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Hva slags leieforhold som aksepteres kan nok variere. Korte tidsbestemte leiekontrakter kan vanskelig aksepteres som at noen har bosatt seg der. Enn leieforhold hvor ikke hele eiendommen (men mesteparten av den) er leid ut? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 For min del vil jeg anta at det kan aksepteres at deler av eiendommen er leid ut og at dette oppfyller boplikten såfremt den leide delen kan aksepteres som helårsbolig i sin egen rett, og leietaker faktisk er bosatt der. Men hva kommunene aksepterer vil variere fra kommune til kommune, og jeg vil tippe at dette ikke er noe som er klargjort i konsesjonsforskriftene - det høres ikke ut som et særlig praktisk spørsmål. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Hmm, kanskje ikke. Praktisk nok til at trådstarter vurderer det, hehe. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 Ja, om det lar seg gjøre å leie ut hoveddelen og feks bruke leiligheten/hybelen til å bo i selv når man er i hjemkommunen er jo ønsket. Leietaker vil jo på en måte leie hele huset bare at han ikke har tilgang til hybel/leilighet. Kan man kontakte kommunen om slikt,eller vil det bare blusse opp og ødelegge tro? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Det er kommunen som skal ta stilling til om det er akseptabelt når de finner det ut, så alternativene dine er å spørre kommunen eller å frastå fra planen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå