Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan vise en friendzone?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Det har seg slik at jeg veldig gjerne vil dra på kino med en gutt jeg liker veldig godt..., men bare som en venn. Vi har kjent hverandre ganske lenge og jeg vet han tidligere har likt meg, noe som mest sannsynlig gjør denne kino-turen mer betydningsfull for han. Han prøvde sitt ytterste på å få meg med på kino, ettersom jeg sa jeg var ganske blakk. Siden jeg er blakk sa han til og med at han er villig til å spandere på meg billetten. Jeg vil selvfølgelig ikke at en tur på kino skal misforståes og derfor vet jeg at jeg må tydeliggjøre at det bare er vennskap mellom oss...

Jeg skjønner egentlig at det ikke er lurt av meg å dra på kino med han, i hvert fall ikke uten å være tydelig på hva jeg mener om hva som er "mellom oss". Kanskje det er feil av meg å dra på kino med han? MEN, jeg vil jo ha han som venn og jeg vil jo veldig gjerne dra på kino med han på samme grunnlag... Hva skal jeg si, hvordan skal jeg tydeliggjøre dette og faktisk vise en friendzone? For hvis jeg får til akkurat det - da er det vel mulig å dra på kino med han?

Så - jeg vil jo veldig gjerne dra på kino med han, men hvordan uten å virke teit eller lage misforståelser?

Det kan virke lett å bare pøse ut med akkurat det jeg føler, skrive noe som: "det hadde vært veldig koselig med en venne-date", eller "vi er bare venner, ja?", men jeg klarer det ikke... Jeg vil ha andre måter å fortelle det på...

Det er nokså tydelig hvor håpløs jeg er til dette......

Takk på forhånd!

Endret av ceau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Han kommer til å se på det som noe mer, du kommer ikke til å se på det som noe mer helt til du begynner å se på det som noe mer, han vinner. Han er uansett bare forelsket i deg, så han taper ikke noe tid, ettersom han ikke har noe å tape fordi han bare er interessert i deg. Enten kutt ham ut helt, eller la han fortsette å prøve seg som han gjør :-)

Hilsen en som ikke tror på friendzone :)

Lenke til kommentar

Hei! :)

Det har seg slik at jeg veldig gjerne vil dra på kino med en gutt jeg liker veldig godt..., men bare som en venn. Vi har kjent hverandre ganske lenge og jeg vet han tidligere har likt meg, noe som mest sannsynlig gjør denne kino-turen mer betydningsfull for han. Han prøvde sitt ytterste på å få meg med på kino, ettersom jeg sa jeg var ganske blakk. Siden jeg er blakk sa han til og med at han er villig til å spandere på meg billetten. Jeg vil selvfølgelig ikke at en tur på kino skal misforståes og derfor vet jeg at jeg må tydeliggjøre at det bare er vennskap mellom oss...

Jeg skjønner egentlig at det ikke er lurt av meg å dra på kino med han, i hvert fall ikke uten å være tydelig på hva jeg mener om hva som er "mellom oss". Kanskje det er feil av meg å dra på kino med han? MEN, jeg vil jo ha han som venn og jeg vil jo veldig gjerne dra på kino med han på samme grunnlag... Hva skal jeg si, hvordan skal jeg tydeliggjøre dette og faktisk vise en friendzone? For hvis jeg får til akkurat det - da er det vel mulig å dra på kino med han?

Så - jeg vil jo veldig gjerne dra på kino med han, men hvordan uten å virke teit eller lage misforståelser?

Det kan virke lett å bare pøse ut med akkurat det jeg føler, skrive noe som: "det hadde vært veldig koselig med en venne-date", eller "vi er bare venner, ja?", men jeg klarer det ikke... Jeg vil ha andre måter å fortelle det på...

Det er nokså tydelig hvor håpløs jeg er til dette......

Takk på forhånd!

Det finnes ikke noe friendzone bare i de tilfellene du har kjent jenta i flere år gjennom hele barndommen din, at han spanderer er dumt fordi da er det en date, hvis du betaler for deg selv da hadde han ikke oppfatta det som date, hvorfor liker du han men ikke på den måten, er det mulig å være sånn hadde aldri gått med ei jente på kino og spandert på hun fordi hun var min " venn" dropp det bedre hvis du ikke liker han, en å utnytte han, si til han at du ser han som en venn. Er det så vanskelig, da kan han begynne på noe annet, og glemme deg :) F..K freindzone, aksepteres bare på jobb, ingen andre steder. Endret av lion33
Lenke til kommentar

Gjør han en tjeneste og avslå. Selv om du sier at "vi drar som venner" eller lignende kan han fortsatt tro han har en sjans. Ta avstand og gi han muligheten til å gi slipp på forelskelsen. Det er jævlig å bli friendzonet.

Jeg legger til: Dersom du vil denne karen bare godt, så må du for all del ikke si at han er i din "friendzone". Det kan oppleves som "Du er bare vennen min som jeg liker å fjase med, du er ikke i stand til å forføre meg".

Endret av Snøsokk
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er bare å sitere filmen When Harry Met Sally:

Harry: You realize of course that we could never be friends.

Sally: Why not?

Harry: What I'm saying is — and this is not a come-on in any way, shape or form — is that men and women can't be friends because the sex part always gets in the way.

Endret av Svein_Jarle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hater å måtte innse det, men dere har kanskje rett.. Takk for svar, alle sammen!

Likevel er det ikke helt sikkert at han liker meg, kanskje jeg bare overtenker? I hvert fall liker jeg å tro d. Derfor vil jeg ikke avvise han om ikke nødvendig...

Egentlig vil jeg først og fremst høre dirkete fra han hva han tenker og føler, slik at vi sammen kan komme til en beslutning ovenfor hvordan situasjonen er og hvordan den bør ende. Jeg tror det hadde vært bedre for begge parter. Vi hadde nemlig en lang periode hvor vi kuttet ut kontakten, brått ble det bare slik... Det var så koselig å se han igjen etter den lange perioden uten kontakt... Jeg vil egentlig ikke kutte han ut igjen...

Er dere ikke enig i at jeg bør snakke med han før jeg ev. bare kutter han ut? I så fall - hva kan jeg da si?

Lenke til kommentar

I tillegg har jeg på en måte allerede avtalt å dra på kino med han. Han var virkelig gira og prøvde som sagt sitt ytterste for å få meg med. Hvordan kan jeg nå avslå han? Da tenker jeg i hvert fall å be han beskrive hva han føler om situasjonen og hva han tenker om "oss", istedenfor at jeg bare plutselig kutter han ut - mener jeg... Hva tenker dere?

Jeg virkelig hater at jenter og gutter så altfor ofte ikke kan ende opp som bare venner. Likevel følte jeg forrige helg at han flørtet litt med en annen jente, men jeg fikk høre at de ikke hadde noe på gang i det hele tatt... Kanskje han bare er så hyggelig med alle? Jeg vil ikke avslå han før jeg vet helt sikkert hva han føler om situasjonen, noen som skjønner meg?

Lenke til kommentar

noen som skjønner meg?

Tror jeg svarer for alle menn når jeg sier: Nope.

Hvorfor vil du ha han som venn? Hva godt tror du at du får ut av det?

Du skal være en temmelig god venn, samtalepartner, kompis etc. for å overgå en annen mann hvis du ikke er ute etter noe annet enn vennskap. Fuck, du må nesten være mann for at du i det hele tatt skal ha sjans på å kunne ha et slikt forhold hvor han faktisk er komfortabel med å ha deg i livet sitt, uten noen som helst mulighet for en romanse for å si det på den pene måten.

Hvordan avslå han? Si du er syk. Jobbet lenge. "Vondt i hodet". Spiller overhodet ingen rolle hva du sier. Han skjønner det uansett.

At han flørter med andre kan dog være et tegn på at han ikke i like stor grad ser så mye mot deg, men gradvis innser at det ikke kommer noen vei og at han må søke andre steder. Menn er dumme, men ikke dumme. Vi skjønner kanskje ikke så mange hint når de kommer i positiv retning, men er det en ting vi vet utmerket godt hvordan føles så er det avvisning.

Endret av Feh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å si at menn og kvinner aldri kan bli venner er bare tull. Det går helt fint, jeg har flere venner som er jenter. Å kunne betro alt til en person er ikke et krav for å være en venn. Det er bare sin elskede og bestevenn(er) man kan betro absolutt alt til.

En annen ting som dog stemmer er at man aldri er bare venner. Det er alltid en mulighet for at noe skjer som gjør at man utvikler andre følelser for hverandre. Din kjære er jo ogå din venn. Ofte din aller nærmeste venn. Svært mange gode forhold starter som venner, noen ganger venner helt fra barndommen.

På den måten er jeg da forsåvidt enig med han som sa at han ikke tror på friendzone. Det er et litt tullete begrep. Hvis man liker noen som en venn, så er muligheten der for å like personen som noe mer også. Desverre drukner nå det faktumet i samfunnets ubalanserte syn på forhold som noe sexuelt.

Så til TS, du kan dra på kino med ham som en venn, men det vil aldri være bare som en venn, hverken for ham eller deg. Andre følelser kan utvikle seg. Og å kommunisere hva man føler er viktig. Viser han at han liker deg mer enn vennlig, og du absolutt ikke ønsker noe slikt så er det viktig å kommunisere dette. Så får det være opp til ham om han fortsatt vil være venn, eller om dere skal bryte kontakten. Ut fra det du beskriver så virker det veldig usikkert både hva han og hva du ønsker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å si at menn og kvinner aldri kan bli venner er bare tull. Det går helt fint, jeg har flere venner som er jenter. Å kunne betro alt til en person er ikke et krav for å være en venn. Det er bare sin elskede og bestevenn(er) man kan betro absolutt alt til.

En annen ting som dog stemmer er at man aldri er bare venner. Det er alltid en mulighet for at noe skjer som gjør at man utvikler andre følelser for hverandre. Din kjære er jo ogå din venn. Ofte din aller nærmeste venn. Svært mange gode forhold starter som venner, noen ganger venner helt fra barndommen.

På den måten er jeg da forsåvidt enig med han som sa at han ikke tror på friendzone. Det er et litt tullete begrep. Hvis man liker noen som en venn, så er muligheten der for å like personen som noe mer også. Desverre drukner nå det faktumet i samfunnets ubalanserte syn på forhold som noe sexuelt.

Så til TS, du kan dra på kino med ham som en venn, men det vil aldri være bare som en venn, hverken for ham eller deg. Andre følelser kan utvikle seg. Og å kommunisere hva man føler er viktig. Viser han at han liker deg mer enn vennlig, og du absolutt ikke ønsker noe slikt så er det viktig å kommunisere dette. Så får det være opp til ham om han fortsatt vil være venn, eller om dere skal bryte kontakten. Ut fra det du beskriver så virker det veldig usikkert både hva han og hva du ønsker.

Helt enig i det du sier der. Jeg har mange guttevenner selv, så jeg er ikke helt bokstavelig i det jeg sier, men altfor ofte ønsker guttene noe mer...

Det er så sant, takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Et rent vennskap mellom en gutt og en jente må da ikke nødvendigvis være så vanskelig.

Men sånt avhenger jo som regel av svært mye. Og da spesielt historien først og fremst etter min erfaring, men også ganske mye av hvordan følelser det er involvert da vil jeg tro. Og slik du ligger det frem TS, så får du det til å høres ut som han er ganske på knærne sine etter deg. Er han forelsket i deg liksom?

Du sier dere også kuttet kontakten relativt " brått ". Og det er jo en veldig typisk ting å si da, for noen, men for én av partene da ofte. Mens det eneste den andre går å angrer på, er bare at en ikke gikk tidligere gjerne. Men det spørs vel litt på hvordan man oppfatter diverse situasjoner antar jeg.

Uansett - hvis du tror han har masse følelser for deg som kan gjøre et vennskap utfordrende, så hjelper det nok sikkert litt å snakke med ham om den slags ja. For det kan vel alltids være en mulighet for at du overtenker ganske mye. Kommunikasjon pleier som regel å være en nøkkel for usikkerheter rundt slikt som dette som oftest.

Og det avhenger vel også kanskje litt på hva dere anser som et vennskap. Hva dere individuelt ligger i dette og hva dere føler angående det. Avhenger jo selvsagt også litt på hva han tenker om "dere" og hvordan følelser han har for deg slik du beskriver. Og dine følelser og tanker eventuelt.

Og slikt som dette kommer nok bedre frem når dere snakker sammen om det.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at damer og menn generelt ikke kan være venner, men trådstarter kan bare glemme å ha et rent platonisk forhold til denne gutten slik det ser ut.

Det er mye som kan se ut til å være noe annet enn hva det er da.

Men hva er et platonisk forhold eller vennskap? Og hva ligges det i å 'snakke sammen' om noe? Deler dem den samme oppfatningen av disse tingene, mon tro?

Endret av Skallekos
Lenke til kommentar

Update?

Jeg kan godt komme med en update, ja! :)

Vel, mange av dere vil nok kanskje ikke føle at jeg gjorde det helt riktige valget... Det hele endte nemlig med en kinotur. Dette skjedde egentlig fordi han på mange måter nesten maste på meg, men med dette tenkte jeg også at det var viktig å få fram at jeg ikke var ute etter en date. Altså - hvis jeg skulle dra på kino med han, måtte jeg i hvert fall si ifra hva jeg følte om han og situasjonen.

Før kino-turen spurte jeg derfor om det var en venne-date, altså ikke en vanlig date, men et møte for to venner.. You get my point? Vel, han misforso i hvert fall den setningen og derfor spurte han diskré i det vi skulle "gå fra hverandre" den kvelden vi hadde vært på kino om jeg faktisk mente at det var en date. Han så håpefull ut i øynene. Han hadde altså misforstått akkurat det og han hadde heller fått litt forhåpninger.... Jeg vet hele situasjonen endte med å stride veldig imot hva dere andre sa jeg burde gjøre, men fra mitt ståsted ble dette mitt eneste alternativ.

Ellers satt vi oss på Burger King i 2-3 timer etter kino-turen, altså kan man forstå at vi har veldig god kjemi. Han sa og spurte om mye som viste veldig interesse... Jeg har kjent han lenge og kan likevel ikke skjønne at jeg kan få noen spesielle følelser for han. Likevel vil jeg absolutt ikke miste han som venn.. Noen av dere skjønner kanskje ikke hvordan vi kan ende opp som venner, noe som er forståelig. Likevel har vi et veldig godt forhold og jeg vil veldig gjerne møte han mer... Hva kan jeg si/ gjøre?

Han vil også veldig gjerne at jeg skal bli med på en fest til helga. Da tenkte jeg å dra med ei venninne omså, noe han selvfølgelig vet på forhånd. Jeg vet dette kan virke dumt, men jeg vil ikke kutte han ut heller... Jeg skjønner at jeg bør ta opp hele situasjonen med han, få spurt han hva han virkelig føler. Kanskje jeg kan fortelle han det på festen, eller blir det heeelt håpløst? Jeg finner dette veldig vanskelig og jeg har problemer med å vite hva jeg skal si...

Jeg vet hele situasjonen er håpløs, ikke minst er jeg håpløs.

Hva tenker dere? Hva bør jeg gjøre etter dette?

Endret av ceau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...