Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye informasjon er det plass til i en menneskehjerne?

screenman

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig oppdaget hvor enkelt det er å plassere en grei mengde med informasjon inn i hjernen min.

For ca. 1-2 måneder siden fikk jeg en liten interesse for taranteller, som bare har blitt større i det siste.

Bare ved å fort lese igjennom en tekst, for så å skrive den ned i wordpad med egne ord, har jeg blitt det som nesten føles som et geni på informasjon om taranteller, i forhold til det jeg visste før jeg begynte å notere ned det jeg fikk av informasjon.

Så mitt spørsmål er følgende:

Kan jeg lese gjennom 100 stk illustrert vitenskap blader, hele den røde boken (norges lover og regler, pluss mye annet og allikevel få plass til all denne informasjonen i hjernen min?

Hvor mye informasjon har en vanlig menneskehjerne plass til om vi tenker f.eks GB (gigabyte)? Hvor mye informasjon inneholder f.eks. en vanlig papiravis? Og vil en vanlig menneskehjerne kunne vokse litt i størrelse om den fylles med nok informasjon, så den får plass til enda mer informasjon enn det den i utgangspunktet hadde plass til? Vil isåfall også personens hode vokse litt i størrelse?

Endret av screenman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nylig oppdaget hvor enkelt det er å plassere en grei mengde med informasjon inn i hjernen min.

For ca. 1-2 måneder siden fikk jeg en liten interesse for taranteller, som bare har blitt større i det siste.

Bare ved å fort lese igjennom en tekst, for så å skrive den ned i wordpad med egne ord, har jeg blitt det som nesten føles som et geni på informasjon om taranteller, i forhold til det jeg visste før jeg begynte å notere ned det jeg fikk av informasjon.

Så mitt spørsmål er følgende:

Kan jeg lese gjennom 100 stk illustrert vitenskap blader, hele den røde boken (norges lover og regler, pluss mye annet og allikevel få plass til all denne informasjonen i hjernen min?

Hvor mye informasjon har en vanlig menneskehjerne plass til om vi tenker f.eks GB (gigabyte)? Hvor mye informasjon inneholder f.eks. en vanlig papiravis? Og vil en vanlig menneskehjerne kunne vokse litt i størrelse om den fylles med nok informasjon, så den får plass til enda mer informasjon enn det den i utgangspunktet hadde plass til? Vil isåfall også personens hode vokse litt i størrelse?

- Om du kan lese det og huske det: ja.

- Å regne om den menneskelige hukommelsen til datakapasitet, blir ganske kunstig og dermed lite nøyaktig. Men jeg hørte en gang på en forelesning i neuropsykologi at man grovt regnet at en gjennomsnittlig menneskehjerne kan lagre et par hundre millioner gigabyte. Korttidshukommelsen vår er derimot ikke like imponerende (men jeg husker desverre ikke tallet).

- Infomengden i en avis: aner ikke.

- Hjernen vokser ikke når en person er ferdig utvokst. Det som skjer når en hjerne tar til seg informasjon, er at nye nervebaner dannes og/eller forsterkes. Volumet endres altså ikke, men "nettverket" gjør det. Dermed vokser heller ikke hodet ;)

-

• Liker 1
Lenke til kommentar

The human brain consists of about one billion neurons. Each neuron forms about 1,000 connections to other neurons, amounting to more than a trillion connections. If each neuron could only help store a single memory, running out of space would be a problem. You might have only a few gigabytes of storage space, similar to the space in an iPod or a USB flash drive. Yet neurons combine so that each one helps with many memories at a time, exponentially increasing the brain’s memory storage capacity to something closer to around 2.5 petabytes (or a million gigabytes). For comparison, if your brain worked like a digital video recorder in a television, 2.5 petabytes would be enough to hold three million hours of TV shows. You would have to leave the TV running continuously for more than 300 years to use up all that storage.

Google har svaret. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...