Tullballj Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Har en 11 modell golf. Har hatt en del problemer med den siden jeg kjøpte den i juli 13. Fikk med 24mnd bruktbilgaranti når jeg kjøpte den og er fortsatt reklamsjonsrett igjen. Av problemer kan jeg nevne skade på kanal som ikke var opplyst om, ikke godkjente bremser bak, mellomaksling som røk, parkeringsvarmer som røk mm... I går når jeg skulle på verksted for å få fikset parkeringsvarmeren var bilen på felgen. Hadde bare kjørt rett ut fra parkeringen. Dekktrykk indikatoren lyste ikke. Kjente det var noe rart og stoppet med en gang. Når jeg hadde fått pumpet opp dekket igjen med kompressoren bak lyste den plutselig, og det var 10 minutter etter. Når de hadde bilen inne sa de til meg at felgen min er helt ødelagt og den andre felgen min virket også skjev. De mente imidlertid at det var min feil siden jeg hadde kjørt med et punktert dekk at felgen var ødelagt. De snakket også om at jeg måtte ha kjørt i et hull i veien. Jeg sa til de som sant er at jeg har hatt problemer med dekket som er punktert siden jeg la om dekk før jul. Jeg har måtte etterfylle det dekket bare med noen ukers mellomrom pga indikatoren har vist lite lufttrykk. Det har vist 1,7 bar mot 2,3 som er normalt. De andre dekkene har vært helt fine. Nå hadde jeg imidlertid truffet en spiker slik at all luften har gått ut. Uansett... Saken er at de sier jeg har minst en felg som må skiftes og de mener det er mitt problem. Den andre felgen skal jeg få sjekket i morgen etter som de sa den også var skjev, men kunne ikke si om den også måtte byttes. De skulle ha 350kr for å sjekke den. Først av alt. Hvordan kan begge felgene bli skjev av en punktering? Jeg har ikke kjørt ned i noen større dumper. Har fått kast i felgen før på en gammel bil jeg hadde og da merket jeg det for å si det slik. Dessuten, hvis dekktrykkindikatoren ikke viser at bilen er punktert/lite luft så må vel det ha noe å si? Jeg kjørte til verkstedet ca 10km med dekket i går men lufttykket var helt fint på turen. Det var etter det var pumpet opp igjen. Endret 21. februar 2014 av Tullballj Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Bare for å nevne det så er det kun noen veldig få biler som har dekktrykkindikatorer som måler lufttrykk. Systemet på feks din Golf bruker ABS-sensorene (i kombinasjon med rattvinkelsensor og akselerometer) for å estimere om et hjul har for lite luft. I praksis innebærer det at man gjerne må kjøre et godt stykke og rett frem før systemet oppfatter feilen. Men spørsmålet ditt syns jeg det er vanskelig å mene noe om uten å ha sett det. Generelt er det ikke umulig å slå felger skjeve på vanlig norsk vei, spesielt ikke med for lavt lufttrykk og sportsfjæring, men at felgen på motsatt side på noe vis skal ha tatt skade som følge av punkteringen høres for meg helt usannsynlig ut. Forøvrig, hvis du overhodet ikke har noe symptomer som risting, vibrasjoner, humping i lav fart, eller noe som helst, så høres ikke først 350 for kontroll, og eventuelt deretter noen tusen for ny, ut som vel anvendte penger. 1 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Var ikke helt med på det siste du skrev. Er det dumt å bruke penger på å få sjekket dekkene og felgene? Tenkte eventuelt å sjekke de hos noen andre for å få en annen mening. Snakket med et annet verksted og de skulle ha 120kr for å sjekke et dekk og felg. Når det gjelder den indikatoren så undrer jeg meg på hva som er vits med en slik sensor dersom den ikke gir beskjed før det kan være for sent? Endret 21. februar 2014 av Tullballj Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Ja, jeg syns både det var litt dyrt (hvis de likevel skal bytte den andre felgen samtidig), og egentlig også unødvendig hvis du ikke har noen grunn til å mistenke at det feiler den felgen noe. Men jeg vet jo ikke hva deres grunnlag for å mene det de gjør er (hvorfor verkstedet mener du bør bruke 350 på kontroll), så skal være litt forsiktig med å påstå noe. Dekktrykkvarsel er vel strengt tatt mest en miljø-greie, som så mye annet på nyere biler. Man er kjempeopptatt av rullemotstand, og den varsler i tilfeller der luften siver ut over noe tid, som også er det mest vanlige. Skal du sikre deg mot plutselig punktering der luften forsvinner fort, så må man kjøpe "runflat". Dvs dekk med en hard gummipølse inni som gjør at man ikke kjører på felgkanten selv om all luft er borte. Det finnes også ekte lufttrykk-målere, små sensorer i hver hjul-ventil som sender informasjon til instrumentpanel, og viser det faktiske trykket i realtime. Men dette koster mye mer, så er ikke like utbredt. Systemet du har er mer eller mindre på plass allerede, det er kun litt ekstra programvare, og eventuelt en reset-knapp i hanskerom, eller i midtkonsoll. 1 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 Ja, jeg syns både det var litt dyrt (hvis de likevel skal bytte den andre felgen samtidig), og egentlig også unødvendig hvis du ikke har noen grunn til å mistenke at det feiler den felgen noe. Men jeg vet jo ikke hva deres grunnlag for å mene det de gjør er (hvorfor verkstedet mener du bør bruke 350 på kontroll), så skal være litt forsiktig med å påstå noe. Dekktrykkvarsel er vel strengt tatt mest en miljø-greie, som så mye annet på nyere biler. Man er kjempeopptatt av rullemotstand, og den varsler i tilfeller der luften siver ut over noe tid, som også er det mest vanlige. Skal du sikre deg mot plutselig punktering der luften forsvinner fort, så må man kjøpe "runflat". Dvs dekk med en hard gummipølse inni som gjør at man ikke kjører på felgkanten selv om all luft er borte. Det finnes også ekte lufttrykk-målere, små sensorer i hver hjul-ventil som sender informasjon til instrumentpanel, og viser det faktiske trykket i realtime. Men dette koster mye mer, så er ikke like utbredt. Systemet du har er mer eller mindre på plass allerede, det er kun litt ekstra programvare, og eventuelt en reset-knapp i hanskerom, eller i midtkonsoll. Jeg har en reset knapp i hanskerommet. Det jeg eventuelt tenkte å gjøre er å dra til et annet dekkverksted hvor familen er god kunde og be de om å sjekke felgene om de ser det samme problemet. Har opplevd før at noen dekkverksted har sagt at dekk bør skiftes men andre som sier at det bare er tull. Jeg syns uansett ikke at de hadde gode priser på dekk der jeg var. Skulle ha nesten 7000kr for 4 nye dekk uten felg. Med 4 nye felger og dekk kom det på nesten 10000kr med montering. De sa jeg kunne bare skifte 2 av dekkene men tenker at de er jo 3år gammel så hvorfor bruke penger på to nye dekk når jeg må skifte de andre to om et år eller to. De hadde også billige kina dekk men vil ha et kjent merke. Helst x-ice piggfrie. Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Jeg punkterte også på min bil. På min bil så er det standard med dekktrykksovervåkning, det er derimot ikke standard med et dekktrykksovervåkningssystem med spesielle ventiler med radiosendere og mottakere i hjulbuene der du i displayet på bilen kan lese av individuelt dekktrykk i dekkene. Som sagt er det stor forskjell på disse 2 systemene. Som en annen skrev her, så er det billig og greit for et ESP system å registrere og det er ett av hjulene som drar (som følge av for lite luft = mer motstand), derfor er dette som regel standardutstyr på nyere biler. Det er din feil, og du var en idiot som i det hele tatt kjørte på punktert dekk. Det er en grunn til at det finnes reservedekk eller alternativ til reservedekk (som f. eks. dekkskum eller plugg), det er fordi du ikke skal kjøre på et punktert dekk da det er livsfarlig. Du bør være kjempe glad for at du ikke skadet noen andre av oss i trafikken der du kjørte med en trafikkfarlig bil med punktert dekk, også får du ta kostnaden av denne relativt billige lærepengen! Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 (endret) Å kalle meg en idiot er ikke greit. Jeg er klar over at det er mitt eget ansvar når jeg kjører på en spiker og punkterte. Jeg kjørte ikke med et flatt dekk. Fylte det opp og sjekket at det holdt på luften. Bilen hadde stått en god stund uten å bli brukt og som jeg nevnte har jeg hatt problemer med at den har lekket luft over tid men aldri så mye at trykket har vært farlig lavt. Det var først når jeg hadde bilen på verksted at de sa den var punktert og felgen var skjev. Jeg kan derfor ikke skjønne hvordan begge felgene mine foran skal være skjev. Jeg kontrollerte dekket og fant ikke noe spiker eller noe når jeg sjekket. Det var også litt luft igjen. Den var ikke helt på felgen. Det var rundt 0,7 bar igjen og kjørte bare noen meter før jeg oppdaget det. Så by the way en reklamefilm for vw sitt dekktrykk system på Youtube. Reklamerer de for at lavt lufttrykk oppdages før dekket blir skadet og kan skape farlige situasjoner. Bare tull det da? Min indikator lyste først når dekket hadde normalt lufttrykk igjen. Jeg kan forstå at en felg kan bli skadet av å kjøre med lite luft, men bare av noen få meter? Også begge felgene foran? De sa jeg kunne ikke unngå å kjenne vibrasjonen. Jeg testet selv bilen på et lukket område rolig opp til 70km/t og kunne ikke kjenne noe. Kan ikke se noe skade på felgen med dekket på. Tror jeg skal få det sjekket av noen andre også slik at de ikke lurer meg. Syns alt virker rart... Endret 22. februar 2014 av Tullballj Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 "Bare tull" er å ta i syns jeg, det er veldig mye bedre enn å ikke ha noen indikasjon i det hele tatt, men systemet har sine begrensninger. Først og fremst er det feks hvis bilen ble parkert med tilnærmet normalt trykk, og så blir flatt mens den står. Da kan det som nevnt ta litt tid før det registreres, og det holder med en eneste liten kant ut fra parkeringsplassen for å lage skader, hvis man er uheldig. Akkurat det finnes det ingen fasit på, men generelt er all kjøring med flatt dekk til stor fare for både dekket og felgen, enten det er 10 meter eller en km. Men forutsatt at systemet var resatt ved korrekt trykk, er jeg litt forbauset over at du ikke har fått varsling hvis du tidligere har kjørt med 0,7 bar, for dette er også lavt nok til at felgen lett kan ta støyten i et hull, en kant, etc. Det og bare skifte to av hjulene er vel bare et tilbud, en mulighet du har hvis du vil spare en slant. Det aller beste er å gjøre som du sier, så du får fire helt like. Du hadde vel 4-hjulstrekk også, hadde du ikke det? (Ellers er det gjerne slik at de som ikke har rotert plassering av hjul har nedslitte fordekk, mens de bak fortsatt har veldig mye mønster) Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 Jeg har 4x4 ja. Har vært på en seriøs dekkforhandler nå som vi er god kunde hos. De sjekket begge dekkene og felgene foran. Fikk meg en overaskelse kan man si. Felgen som er punktert var skikkelig skjev, men det var ikke noen tegn til ytre påvirkninger. Det vil si at dekkforhandleren min mente det var stor sannsynlighet at felgen har blitt skadet før det punkterte på grunnlag av at hvis en kjører med for lite luft så vil felger som er skadet gjerne ha hakk eller sår noe denne felgen ikke hadde, men han kunne ikke utelukke at det ikke hadde skjedd på grunn av lite luft. Men mente som sagt at det var sannsynlig at det hadde skjedd før. Dekket var også ødelagt pga for lite luft. Men har som sagt fått sjekket det med en gang lampen har lyst for lite luft. Den andre felgen der i mot hadde et stort hakk på innsiden og kunne ikke forklares med lite luft i felgen. Det har ikke kommet som følge av punktering. Han sa at en så stor skade som det kan man ikke unngå å kjenne. Skal ned på Møller nå med de nye opplysningene. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Det høres jo bra ut. Er absolutt verdt et forsøk, men ville ikke hatt for store forventninger hos Møller når det gjelder den felgen som har vært kjørt uten luft. Det er sant nok at det ofte blir hakk og merker, men slett ikke alltid. Man får slike skader når dekket vrenges til siden slik at felgen er i direkte kontakt med underlaget, men ved vanlig kjøring rett frem så vil dekke ligge i en brett som en gummibeskyttelse. Felgen er da ikke i direkte kontakt med underlag, men det tynne laget gummi (sideveggen på dekket) har svært liten fjæring, så slag blir overført direkte til felgen med stor kraft. En siste ting vedrørende dekktrykkvarsel. Som vi har snakket om vet ikke denne noe om det faktiske trykket, det den kan kjenne er betydelige forskjeller i trykk. Det er derfor man har en reset-knapp, og det er viktig at denne benyttes når alle fire hjul er pumpet opp til korrekt trykk. Jeg påstår ikke at du har gjort det, men bare som et eksempel: dersom man feks legger om til vinterhjul, og resetter varsleren mens 3 dekk har 2,2 bar og det ene dekket har 1,,5 bar, så vil varsleren være glad og fornøyd med dette, og ikke gi beskjed før det er under 1 bar. Men du får ha lykke til. Alle er selvsagt ikke enig, men med noen få unntak (feks slapseføre) liker jeg X-ice veldig godt, komfortable gode dekk. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 Snakket med møller nå og selgeren jeg kjøpte bilen av sa at han hadde lyst å gi meg nye felger men skulle snakke med sjefen først. Får se om han er like positiv. Det var jo han som avviste meg i går. Tok også med bilder og ødelagt felg for å vise. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 Bilde av den andre felgen som også er skadet, som ikke har punktert. Den andre felgen som dekket var punktert på ser man bare skjevheten i maskinen. Men den er meget skjev. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Ja den var ikke pen. For meg ser det ut som en typisk skade man får med flatt eller neste flatt dekk. Men vi får håpe Møller ønsker å yte litt goodwill her da, og ikke minst at felgene fortsatt er å få, dersom du ikke skal bytte alle uansett. Er ikke helt uvanlig ved forsikringsskader at like felger ikke lenger finnes, så alle fire må byttes, samme med dekk, hvor to og to må være like. Men som regel går det greit. Ellers, mer som en kuriositet, så har jeg ved et par anledninger vært borti VW med en skadet felg, som ikke lenger finnes. Da har jeg fått fire nye for prisen av en hos Møller, på såkalt "suppleringsgaranti". Det er jo genialt. (Men skjer bare unntaksvis og bilen må være nyere enn 2 (eller 3) år.) Er det forresten originale VAG-felger du har der? Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 Sant og si så er jeg litt usikker. På dekkverkstedet som møller bruker sa de at felgene var originale, samme på verkstedet, men selgeren i dag mente de ikke var originale. Så vet ikke.... Jeg håper å få to nye felger og eventuelt et eller to nye dekk (det ene dekket hadde jeg klart å punktere selv) Eventuelt kan jeg bruke sommerfelgene som jeg skal bytte ut med større felg til sommeren. At jeg bruker de som vinterdekk og får 4 nye dekk i stedet, men får no høre hva de sier først. Jeg har ikke så høye forventninger men håper de kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 26. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2014 Sånn, da var alt fikset. Fått meg et sett med 4 flett nye vinterdekk. Brukte originalfelgene også fikk jeg 2500kr av møller som jeg kunne bruke hos Partneren deres til det jeg ville. Fant ut at jeg skal jo selge sommerfelgene mine og kjøpe nye felger, så i stedet for å selge sommerfelgene bruker jeg de som vinterfelg. Sommerdekkene som var på selger jeg bare rimelig samme med de 3 vinterdekkene som er like fine. De ville ikke ta på seg ansvaret for felgene uten videre og det var litt fram og tilbake, men etter litt diskusjon gikk de med på å dekke 2500kr og det var jo ok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå