d1cte Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Hei! Jeg har en drøm om å jobbe med programutvikling. Jeg har tenkt å begynne å studere om et år, men ønsker å lære meg litt programmering selv i mellomtiden. Jeg kan litt enkel HTML, nok til å lage enkle hjemmesider, men har ikke prøvd noen andre programmeringsspråk. Jeg lurer på hva skal jeg begynne med? Lære meg HTML enda bedre, men hva gjør jeg etter det? Og noen som har gode kilder for læring? Både HTML og videre. Blir VELDIG glad for hjelp Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 HTML er ikke et programmeringsspråk. Du kan jo evt. bygge på hjemmesidene dine med JavaScript, som er et programmeringsspråk. For å lære grunnleggende programmering er også Python fint og ryddig og godt dokumentert. Lenke til kommentar
d1cte Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 HTML er ikke et programmeringsspråk. Du kan jo evt. bygge på hjemmesidene dine med JavaScript, som er et programmeringsspråk. For å lære grunnleggende programmering er også Python fint og ryddig og godt dokumentert. Takk for svar Skal se litt på Python Men hvis vi ser helt bort fra hjemmesider, hvilke språk er greit å ha i grunn hvis jeg skal lage andre programmer (ikke for web)? Er som sagt helt ny på dette, så beklager for dumme spørsmål.. Lenke til kommentar
d1cte Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 HTML er ikke et programmeringsspråk. Du kan jo evt. bygge på hjemmesidene dine med JavaScript, som er et programmeringsspråk. For å lære grunnleggende programmering er også Python fint og ryddig og godt dokumentert. Python 2 eller 3? hva er forskjellen? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 python3. Forskjellene vil du uansett ikke egentlig forstå før du har holdt på en stund. Lenke til kommentar
d1cte Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 python3. Forskjellene vil du uansett ikke egentlig forstå før du har holdt på en stund. Takk Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Jeg kan litt enkel HTML, nok til å lage enkle hjemmesider, men har ikke prøvd noen andre programmeringsspråk. Det kan være helt greit å utvide dine kunnskaper med litt HTML5, JavaScript og JQuery først. Deretter vil nok Node.js begynne å bli aktuelt. Det er noen ganger lettere, og morsommere, å lære noe nytt når du kan bygge videre på tidligere erfaringer. Spesielt når du skal lære dette på egenhånd, og du ikke har en obligatorisk oppgave som det haster med. Å kunne litt JavaScript er dessuten alltid nyttig. Endret 21. februar 2014 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Nei nei nei nei!!! Node.js er dødt innen den tid han kan det(Vert.x vil ta over) Javascript og Python er to fine språk å starte med. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Faktisk enig her. Det er nok ikke lenge til alle hipsterene finner seg noe nytt å skrive skrotet sitt i. b-but muh webscale 1 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Jeg tror ikke dere helt så poenget mitt. Med Node.js kan trådstarter ta det han eller hun kjenner fra før av, og anvende det i ett helt nytt problemområde uten å ta bort de "knaggene" han eller hun allerede har opparbeidet seg. Det er lettere å lære noe nytt når man har knagger å henge opp nyervervet kunnskap på. Om det er Node.js eller noe annet som brukes for JavaScript på tjenerside i morgen, vet jeg ikke. Har ikke fulgt mye med på det. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Forhåpentligvis brukes ikke javascript i det hele tatt. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Du kan fint bruke Javascript eller Python eller Ruby med Vert.x. Poenget med Node.js er at det har eit veldig begrensa bruksområde og er hypa opp i skyene akkurat som MongoDB var for nokre år sidan. Innen den tid trådstarter har begynt å beherske eit språk, så er det truleg noko nytt som fenger meir. F.eks QT! Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Hvis du skal lære programmering kan du trygt starte med Basic. Det grunnleggende må man ha. Så kan du utvide etter hvert. Visual basic C eller hva. Du vil etter hvert bruke kombinasjoner av flere programmering -språk. Man bruker delene som passer best for formålet. Nå programmeres det direkte i browser. Progam-modulene ligger i "skyen" for lettvint "tildeling" til kunden etter behov.. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 lol, eg synes det var eit fint forsøk Lenke til kommentar
quantum Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Nei. Riktig! Nei, net og atter nei til Basic eller noen som helst av-art. Lenke til kommentar
d1cte Skrevet 24. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2014 Har bestemt meg for å bynne med Python takk for hjelpa alle sammen! 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Forhåpentligvis brukes ikke javascript i det hele tatt. +1 Javascript er et nødvendig onde, men for å unngå alvorlig hodeskade ville jeg heller anbefale å titte på Dart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå