Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Windows XP hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har aktivert gjest kontoen, delt et par mapper med full tillatelse, i tillegg til at alle nødvendige nettverksprotokoller er installert. Finner dessuten den andre burken i arbeidsgruppa Mshome. Får like vel opp melding om at den andre datamaskinen ikke er tilgjengelig, at jeg ikke "kanskje" ikke har rettigheter...

Noen forslag?

takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det her er et ganske vanlig problem tror jeg. Microsoft har i sin bunnløse visdom funnet ut at de skal beskytte brukerne sine fra dem selv. De later til å tro at folk ikke er HELT sikre på at de vet hva det å dele ting på nettverk går ut på. DERFOR:

Først må du sørge for at du har aktivert "Simple filesharing". Dette gjør du i Tools -> Folder options. I min XP er det valget helt nederst på "view"-arkfanen.

Når du har gjort det, høyreklikker du en hvilken som helst mappe du vil dele, og velger "sharing and security". Her antar jeg nå at det er en "link" som du kan trykke på for å aktivere fildeling. Du får opp en advarsel om hvordan det her kan være farlig osv. Bare trykk deg gjennom det, mener å huske at det står noe om "just enable filesharing" som du kan trykke på. Når du har gjort dette skal alt fungere. Du kan nå bare slå av "simple filesharing" igjen.

Sånn jeg ser det er det lettere å sette opp samba i linux enn å dele mapper under XP :lol: "XP har blitt mer brukervennlig" :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...