LVS Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Hei Har ein ford mondeo 2001 mk3 der eg til nå kun har bytta ut spilleren. Syntes orginal annlegget spiller heilt greit, men hadde vore kjekt og oppgradere det og står da mellom og kjøpe 1 par 6x9 og sette i hattehyllen eller ein sub? Kva vil dere anbefale? Det å kjøpe et par 6x9 er jo ikkje så dyrt i forhold til ein sub. Lurer også på å bytte ut dei orginale høgtalerane men så er jo dei 6x8 trur eg? Setter også pris på viss dere kommer med linker til produkter og erfaringer Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Jeg ville valgt sub foran 6x9, uansett prisnivået du velger. Økonomiløsninga er en rimelig sub og forsterker og så la spilleren dra høyttalerne. Da kan du med fordel sette på delefiltre på høyttalerne for å ta bort bass, ev aktivere innebygd filter i spillern om den har det. Dog skal sies at en rimelig forsterker og et sett ok fronthøyttalere vil kunne løfte lydbildet betraktelig. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Jeg vil anbefale en forsterker framfor bytte av høyttalere. Da vil du få mye bedre utbytte av høyttalerne du allerede har. Med en 4-kanals kan du også drive et frontsett og evt. brokoble to av kanalene på en sub. Forsterkerne som er innebygd i spillere er stort sett ganske bedrøvelige greier. Ofte ikke mer enn 10-20 watt per kanal selv om de reklamerer med ting som 4x60W MOSFET POWER 2000! og lignende. 1 Lenke til kommentar
LVS Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 Har denne spilleren nå: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=14956&katid=191&id= Har dere link til ein bra forsterker då? Og korleis er det med strøm viss eg kjøper ein 4 kanalsforsterker, vil ikkje denne fort trekke litt strøm frå bilen? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 En enkel liten 4 kanaler trekker ikke så mye strøm at det er noe å bekymre seg over. Denne suben: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Digital-Designs-DDLE-M12-12%27%27-subwoofer-i-kasse/DD0225 og denne forsterkeren: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Gladen-M-line-754-4-kanals-forsterker/AS1060 Kvalitet hele veien Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Jeg hadde valgt 2x 6x9 med forsterker hvis du skal starte med noe. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Jeg, og mange andre, vil mene at 6x9 i hattehylla er bortkasta. Da er det bedre å få inn et bedre frontsett. Men forsterker anbefaler jeg uansett. Lenke til kommentar
LVS Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 Jeg, og mange andre, vil mene at 6x9 i hattehylla er bortkasta. Da er det bedre å få inn et bedre frontsett. Men forsterker anbefaler jeg uansett. Er det då best og finne nokon 6x8 høgtallere (det er det som er der frå før, men føler dei speler ganske greit dei eg har) og erstette dei med noko andre? og så ein greie 2 kanals eller 4 kanalsforsterker? En enkel liten 4 kanaler trekker ikke så mye strøm at det er noe å bekymre seg over. Denne suben: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Digital-Designs-DDLE-M12-12%27%27-subwoofer-i-kasse/DD0225 og denne forsterkeren: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Gladen-M-line-754-4-kanals-forsterker/AS1060 Kvalitet hele veien Bør eg då ha ein kondensator eller er det bare noko eg trur? Jeg hadde valgt 2x 6x9 med forsterker hvis du skal starte med noe. Ja var det eg også tenkte at det var ein billig og enkel måte og starte med noe For du kan jo fint få noko bra då til 2k? I forhold til ein subpakke som fort kommer opp i 5k. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Kondensator er bortkasta penger. Jeg ville først montert en forsterker før jeg bytter frontsettet. Spesielt hvis du synes høyttalerne allerede spiller ganske bra. Med en forsterker får du mye mer effekt til bass og trøkk og du får virkelig utnytta det høyttalerne er gode for. 6x9 i hattehylla kan på ingen måte måle seg mot en subwoofer. Velger du en 4-kanals forsterker har du fleksibilitet nok til å kunne utvide senere hvis du får blod på tann. Du kan i starten kjøre to kanaler på frontsett og brokoble to på en sub. Vil du ha enda mer kan du utvide med en klasse-D monoblokk og kjøre 4-kanaleren brokoblet til 2-kanals på frontsettet. Ekstra batteri er 100 ganger bedre enn kondensator. Om ikke 1000 ganger bedre. Kondesatorer er i praksis bare ekstremt dyre voltmetre. Har de ikke voltmeter er de bare totalt tull. Lenke til kommentar
LVS Skrevet 23. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2014 Men eg komme nå uansett te å bestilla ein forsterkar vil jo alltid vera kjekt å ha det, det er jo også noko som du fort tar med deg til neste bil også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå