Gå til innhold

Tenker å bygge PC for første gang. Trenger tips.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig god skjerm du har valgt der(kanskje for god?)

Er nok ingen skjermer som er for gode, 90% holder absolutt ikke mål etter min mening.

Kaskjer:

Ville uansett ikke valgt en 2560 x 1440 om du ikke har 2 skjermkort. Det krever 70% mer av maskinen din enn 1080p.

Endret av Satyrion
Lenke til kommentar

Hei!

Hadron Air er et mini-ITX kabinett og passer ikke til hovedkortet ditt. For skjermkortet i den prisklassen, er du bedre utstyrt med AMD Radeon R9 280X. Du mangler strømforsyning og DVD-drev.

For skjerm, har du valget mellom bildekvalitet og bildeflyt. EIZO Foris FS2333 (2400,-) om du ønsker god bildekvalitet og grei flyt. Eller BenQ XL2411T (2400,-) om du ønsker rask bildeflyt og middelmådig bildekvalitet. Personlig hadde jeg valgt EIZO ti av ti ganger, da du får igjen på bildekvalitet uansett hva du gjør og skjermen er egentlig ganske kjapp og.

Hva bygget angår, ville jeg valgt det nedenfor.

d970c404-4569-4af6-8bf5-079e9e55f67f_zps

Kabinett: Fractal Design Arc Mini R2

Prosessor: Intel Core i5 4440

Skjermkort: AMD Radeon R9 280X

Hovedkort: Gigabyte GA-H87M-HD3

SSD: Samsung EVO 120GB

Lagring: Seagate Barracuda 7200.12 2TB

Minne: Crucial Ballistix Sport 1600MHz 8GB

Optisk: Asus DRW-24 SATA

Strømforsyning: Super Flower Golden Green HX 500W

Pris: Ca. 7700 kroner
Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke en K prossesor og et HK som støtter overklokking AgentSpoon?

Å ha en prossesor man kan overklokke har mye lengere levetid når det kommer til gaming.

Ville lett ha valgt 4670K og et Z87 HK.

Fractal Define R4 er også et knall kabinett som jeg kan trygt kan anbefale

Endret av 1982kims
Lenke til kommentar
Anbefaler vanligvis i5 4670K jeg og, men akkurat nå ville jeg faktisk ikke gjort det. Den koster 1850 kroner hos CDON, mot 1400 kroner for i5 4440. Grunnen til at en velger 4670K, er for å overklokke. Da trenger en i tillegg en Cooler Master Hyper 212 EVO kjøler (200,-) og et MSI Z87M-G43 (+100,-) hovedkort.

Det gir en prisdifferanse på 750 kroner. Hva spillytelse angår, er det ikke særlig mange FPS å hente av å overklokke. Det du primært tjener, er bedre prosessesering til bilde- og videoredigering. En i5 4440 vil i så måte gi bedre verdi for pengene. En må ikke glemme at dette er en veldig kjapp prosessor det og. :)

Jeg vil begynne å anbefale i5 4670K universelt igjen når prisen har normalisert seg til 1700 kroner. Det er nivået en kan akseptere når AMD ikke gir særlig konkurranse. Hvis ikke hadde en pris rundt 1550 kroner nok ikke vært så urealistisk. 1850,- synes jeg imidlertid blir veldig mye. Til kun spilling og casual redigering, havner derfor i5 4440 på topp. :)

Edit: Ta f. eks. Skyrim som et eksempel. Her er en i5 4670K @ 4,5GHz kun 12% kjappere enn en tre generasjoner gammel i5 2500K @ stock. Og det er blant de verre forskjellene.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

For skjerm, har du valget mellom bildekvalitet og bildeflyt. EIZO Foris FS2333 (2400,-) om du ønsker god bildekvalitet og grei flyt. Eller BenQ XL2411T (2400,-) om du ønsker rask bildeflyt og middelmådig bildekvalitet. Personlig hadde jeg valgt EIZO ti av ti ganger, da du får igjen på bildekvalitet uansett hva du gjør og skjermen er egentlig ganske kjapp og.

Hva er det som er bra med Eizo Foris. Det er en skjermserie som Eizo aldri skulle satt navnet sitt på. Hadde heller valgt XL2411T eller Asus VG248QE.

Lenke til kommentar

Hva er det som er bra med Eizo Foris. Det er en skjermserie som Eizo aldri skulle satt navnet sitt på. Hadde heller valgt XL2411T eller Asus VG248QE.

Er vell det at FG2421 har relativt bra bilde kvalitet til å være en 120/144 hz TN skjerm. Bedre enn konkurentene har jeg hørt hvertfall.

Lenke til kommentar

Det er noe så sjeldent som en kjapp IPS skjerm. Greit nok at den selvfølgelig ikke kan konkurrere med ColorEdge skjermer opp imot 20 000 kroner fra samme leverandør, men den leverer bedre bildekvalitet enn konkurrentene i denne prisklassen likevel. BenQ og Asus sine har begge TN panel og er ikke i nærheten hva bilde angår. Bedre flyt dog. Hva en foretrekker får være opp til den enkelte. Jeg synes at en rask IPS skjerm er bra nok, og verdsetter det ekstra den gir på IQ fronten. :)

Forøvrig er det et fett om en velger Seagate eller WD. Begge er gode.

Lenke til kommentar

Det er noe så sjeldent som en kjapp IPS skjerm. Greit nok at den selvfølgelig ikke kan konkurrere med ColorEdge skjermer opp imot 20 000 kroner fra samme leverandør, men den leverer bedre bildekvalitet enn konkurrentene i denne prisklassen likevel. BenQ og Asus sine har begge TN panel og er ikke i nærheten hva bilde angår. Bedre flyt dog. Hva en foretrekker får være opp til den enkelte. Jeg synes at en rask IPS skjerm er bra nok, og verdsetter det ekstra den gir på IQ fronten. :)

Forøvrig er det et fett om en velger Seagate eller WD. Begge er gode.

Eizo Foris har ikke IPS panel, men VA panel.

Lenke til kommentar

Er vell det at FG2421 har relativt bra bilde kvalitet til å være en 120/144 hz TN skjerm. Bedre enn konkurentene har jeg hørt hvertfall.

Har BenQ XL 2411T å trodde faktisk jeg hadde kjøpt en dritt monitor, men etter litt googling så fikk jeg satt kontrast og fargene såpass at det ble behagelig å se på. Er hvertfall kjempe fornøyd med kjøpet.

Lenke til kommentar

Noen gode grunner til dette eller bare synsing som vanlig.

Har selv hatt flere av begge deler og vært mest fornøyd med Seagate.

Ingen synsing. Hardware hadde en disktest for ikke så lenge siden og der kom WD 4 % bedre ut enn Seagate når det gjelder feil på disken.

Slike statistikker er nå så mangt. Så nettopp på den og grunnlaget for WD var mye, mye mindre enn Seagate. Det er klart at når de har enormt mange Seagate disker der så blir det noen som dauer.

Jeg hadde ikke valgt harddisk ut fra en liste hvertfall, du vet ingenting om de har stått i samme driftsforhold en gang. Man kan få til mye rart med statistikk ;)

Egen erfaring og kjentes erfaring er vel så mye verdt som en liste. Kjøper ganske sikkert Seagate neste gang jeg skal ha harddisk også, foreløpig er ikke min 3TB fylt opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...