Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Begynner å få hvitt hår - hvorfor det? Hvordan stoppe det?

Shotflaks

Anbefalte innlegg

Det siste året har jeg fått en del kritt hvite hår på hode.

Finner mellom 20-30 hårstrå som er kritt hvite.

I en alder av 24 ...

Hva kan det komme av at jeg får hvite og ikke grå?

Min far fikk grått i tidlig alder...

Er jeg skalla innen 2-3 hår?

Endret av Shotflaks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skalla og hvitt/grått hår er to forskjellige ting. Det ene har ingenting med det andre å gjöre.

Men det er som regel genetisk det også akkurat som skallethet. Jeg kjenner unge folk 26-30 med grå hår...

Hvordan stoppe det? Tror min mor farger håret. Det er vel ingen annen måte å stanse dette på.

Ellers er det vel en myte at stress kan gi deg grå hår. Vet ikke om det er sant... Jeg tror det er mest genetisk, men jeg har hört at enkelte folk har fått grå hår over natten pga stress. Men vet ikke om det er sant heller.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Skalla og hvitt/grått hår er to forskjellige ting. Det ene har ingenting med det andre å gjöre.

Men det er som regel genetisk det også akkurat som skallethet. Jeg kjenner unge folk 26-30 med grå hår...

Så det er ikke noe forskjell på hvitt og grått hår?

Hvitt kommer jo som vanligvis etter grått..

Starter vel med:

Grått - hvitt - skallhett?

Min far er nå 40 og han har bare høye viker.

Vet at han fikk grått hår i alder av 30

Lenke til kommentar

Så det er ikke noe forskjell på hvitt og grått hår?

Hvitt kommer jo som vanligvis etter grått..

Starter vel med:

Grått - hvitt - skallhett?

Min far er nå 40 og han har bare høye viker.

Vet at han fikk grått hår i alder av 30

Grått hår kommer som regel litt for litt, et grått hår kan også se hvitt ut. Dessuten er det veldig forskjellig fra menneske til menneske. At man begynner å få grått hår i en alder av 25-35 er helt normalt.

Du kan tenke at du er heldig som ikke er skallet, mange som blir skallet som unge også.

Lenke til kommentar

Er ingen logikk i grått - hvitt - skallet. Bestefar mistet aldri håret og hadde full, hvit "sveis" helt til han satt beinet i grava. Morfar på 90 har fortsatt mye svart hår og litt grått, men en gedigen måne :p Jeg har et par kompiser som er ~30. Han ene har fått mye grått hår, men ikke noe tap. Han andre er snart skalla, uten grå hår :p

Det er ganske mange som får tidlig grå/hvite hår, og det er mange som mister håret tidlig. Forskere har lenge påstått at det er morfar som avgjør hva slags hår man får, men det har blitt motbevist flere ganger og er nok mer sammensatt enn hva de har klart å forske seg frem til enda. Ytre påvirkninger har vel også noe å si, samt stress etc, men dette er noe som tar flere uker å se noe resultat fra. Ingen kan få grå hår over natten. Et hårstrå er så dødt som det går an å bli, og fargen kan ikke plutselig forsvinne fra hele hårstrået over natten.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Kritthvitt hår i en alder av 24, betyr det at jeg kan være skalla innen 2-4 år?

Finner en god del...

Hvorfor i all verden skulle det bety det?

Hårfall og hårfarge har ingenting med hverandre å gjöre.

Det er genetisk hver for seg. På samme måte som fedme, kviser etc er genetisk.

Grått hår er vel ikke det värste, som sagt om man er overdrevent opphengt i utseende så går det å farge håret hos en frisör. Det varer vel i et par måneder.

Det at du ser eldre ut er jo ikke nödvendigvis en negativ ting hos menn, men for kvinner er det sef annerledes.

Lenke til kommentar

Kritthvitt hår i en alder av 24, betyr det at jeg kan være skalla innen 2-4 år?

Finner en god del...

Vi snakker vel heller om 2-4 måneder. Dette går styggfort når det først starter. Regn med at du bare våkner en dag, så er alt hår borte. Vel, ikke akkurat borte, det ligger igjen i senga. Men hva hjelper det? Du kan jo ikke bare lime det på igjen. Eller, det kan du nok, vi snakker da om tupé. Sjekk med frisøren. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Recrea forte er kanskje noe å prøve. Virkemiddelet minoksidil hjelper faktisk mot håravfall i tilfelle du frykter at det går den veien. Du finner det på apoteket.

Det som faktisk plager meg aller mest her, e det at e har fått kritthvite hår, litt over alt på hode.

Hos andre starter en enkel plass, på meg e det overalt..

++++ Normalt å få grått før hvitt... Men e har kritthvitt... :(

Skjønner ikke hvorfor :(

/Eller om det e evt. noe e kan gjøre med dette.... Hva kan så grunn til dette være?

Kritthvitt i en alder av 24, e ikke noe særlig moro det...

Endret av Shotflaks
Lenke til kommentar

Hva kan så grunn til dette være?

Grunnen er at du var litt ubetenksom i ditt valg av foreldre..

Min far e i en alder av 40, fortsatt hår på hode.. bare høye viker

Fikk "GRÅTT" hår rudnt 30

Min mor fikk rundt 30

Begge grått.. Men e har kritthvitt hår :O

why

Noe e kan gjøre med dette?

Hva e det tegn på?

Mister håret innen 4-5 års tid?

Starter vel med GRÅTT-HVITT-SKALLHET

Endret av Shotflaks
Lenke til kommentar

Shotflaks :

I noen tilfeller kan feilernæring over lengre tid påvirke hårfarge , det betyr ikke at man ikke spiser nok, men at man spiser feil og kroppen får ikke dekket behovet den har for noen mineraler eller vitaminer.

Den beste måten å få sjekket dette opp på er å gå igjennom hva man spiser i løpet av en måneds periode , skriv ned møysommelig det man har i seg og gå så igjennom dette.

Generelt spiser vi litt vel mye ferdigmat , pasteurisert juice og andre matvarer som ikke er det mest gunstige for kroppen vår , bare ved å gå over til fersk frukt , grovt brød og variert kosthold med mye forskjellige grønnsaker kan mange av oss merke stor forskjell.

Når det gjelder å bli skallet er det en genetisk faktor inn i bildet , som regel hopper den over en generasjon , men vi har også et par sykdommer som kan påvirke hårmengden og ikke minst hva man jobber med. Kjenner en del personer som har mistet håret sitt pga at de jobbet med en del kjemikalier ( bestefar ) og når han ble pensjonist og hadde vært noen år uten å jobbe kom håret plutselig tilbake...

Lenke til kommentar

Var bare en sangtekst jeg kom på fra en gammel Dum dum låt.. passet liksom inn...

Passet inn... Neppe om det gjorde :p

Men hårfarge finnes da, dersom hvitt hår på sidene plager deg så fält så bare oppsök en frisör da vel?

ikke hårfargen som plager meg, men hva som e neste steg etter dette..

vil jeg miste håret innen noen få års tid?

Hva kan det komme av det er hvitt og ikke grått som alle andres hår?

Dette som skremmer meg at det er hvitt og ikke grått... Trodde Grått kom før hvitt > så neste steg, miste håret /eller skallhet.

Min far og mor fikk grått hår rundt 30

Jeg har ganske så tjukt hår, har faktisk så mørkt som det går ann å få det også.

E har ikke engang begynt å få viker ennå...

Endret av Shotflaks
Lenke til kommentar

Dersom du har tykt hår så er det et klart tegn til at du kommer til å beholde håret i laaaaang tid. Dersom du klipper deg hos en frisör så har de litt peil på sånt.

Har sagt det för og sier det igjen. glem diett og piller og alt tull folk sier.

Hårfarge grått/hvitt og hårfall har null med hverandre å gjöre. Det er to helt forskjellige ting. Feks maaange unge folk med hårfarge som blir skallet, og maaaange unge folk med grått/hvitt hår og tykt hår resten av livet.

Ser du det nå?'

KEEP CALM og farg håret om det plager deg.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en kompis som begynte å få grått hår når han var 20. Han er nå i 30-åra og har fortsatt like mye hår. Han farger det av og til. Personlig synes jeg det ser kult ut med salt-og-pepper hår.

Grått ja... men e har kritthvitt :S hadde nok ikke hengt meg så mye oppi det hvis det hadde vært grått.

Lenke til kommentar

Har en kompis som begynte å få grått hår når han var 20. Han er nå i 30-åra og har fortsatt like mye hår. Han farger det av og til. Personlig synes jeg det ser kult ut med salt-og-pepper hår.

Grått ja... men e har kritthvitt :S hadde nok ikke hengt meg så mye oppi det hvis det hadde vært grått.

Her er det også hvitt , men har enda ikke fått så mye, det startet omtrent når jeg var i slutten av 20 årene , nå 10 år etterpå har det fortsatt ikke kommet så veldig mye.

Moderatormelding Seriøsitet

Husk at det finnes bedre plasser å tulle enn her i helse delen av forumet ,det kreves at vi holder en viss standard så en del "humoristiske" innlegg har blitt fjernet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...