Bully! Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Hei. Jeg boret et par hull i taket her, men ble litt bekymret for asbest. Kan det være asbest innendørs i en privatbolig? Det er asbestplater på utsiden her... Det så ut som mur det taket, og det kjentes ut som mur de første 2 cm - men så ble det helt bløtt, akkurat som om det var tomrom der... For asbest kan vel være ganske skadelig? Eternitt eller hva det ble kalt... Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Hos meg er det eternitt luftekanaler overalt i vegger og tak. Jeg har bare plata igjen alt.. Men når de satt opp varmepumpe på den ene veggen, boret de tvers gjennom.. Men de oppdaget ikke det.. Jeg så det på bitene som lå igjen.. Så lenge det får være i fred, så er det ikke noe særlig risiko.. Men støvet fra det kan være skadelig.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Eternitt er eit av produktnavna som kan inneholde asbest. Nå kjenner eg ikkje til nøyaktig kor skadelig asbeststøvet er, men det anbefales å bruke filtermaske med beste filtreringsklasse (p3) også når du jobber med asbest i privat regi. Slik som eg ser det så er det to alternativer her. Enten så tar du kontakt med eit godkjent saneringsfirma som hjelper deg med å utføre arbeidet og rydde opp etterpå. Eller dersom det er snakk om berre småarbeid så kan du gjere det sjølv dersom du tar forhåndsregler. Dersom du har filtermaske og vernebriller, og du i tillegg har på ein eingongskjeledress der du taper rundt åpningane rundt armer, bein og hals så har du god beskyttelse. Sett gjerne opp plast rundt der du skal jobbe slik at du hindrer at støvet får spre seg. Støvet koster du helst forsiktig opp med kost og brett (for å ikkje vrimle det opp i lufta), resten av støvet kan du støvsuge med eigne støvsugerposer, eller helst med vannstøvsuger som fanger støvet i vatn. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 Hm, tror dere det jeg snakker om er asbestholdig da? Huset er fra rundt 1920, tror jeg - før asbest. Men taket kan jo være montert senere. De platene på ytterveggene er uansett montert senere... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Bruk en sprayflaske med vann før du demonterer asbestrør eller -plater. Dette vil binde støvet, slik at du forhindrer (i det minste kraftig reduserer mengden av) asbeststøv i luften. Vanlig støvsuger er visstnok ikke lurt, da asbestfibrene er så små at de går igjennom posen og filtre og blåses ut i rommet (har jeg blitt fortalt). Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 (endret) TS. Det er nok ikke asbest, i ditt inv. tak! Men i luftekanaler (gråfarget - firkantet tversnitt), er det asbest. (mye brukt i bygårder og på sykehus/instutisjoner) Det var også vanlig å bruke en asbestholdig tråd, som tetting rundt røykrør til pipe, frem til (trolig) 80 -tallet. Og det er brukt asbest i brannhemende plater, gjerne i tilknytning til brannmur og utenpå treverk, som lå nære ovn. Der har det vært brukt forskjellige asbest plater, men nevner de to siste som jeg kjener til. Og den siste som ble forbudt var Pernittplater, så Etternittplater, men det har også vært andre typer. Jeg har selv arbeidet med de som er nevnt forran. Også skjært slike materialer, uten værneutstyr på 70- og 80-tallet. Lever ennå. Asbest har vært brukt i minst 4 tusen år, så 1920 tallet er nok ikke trykt. Men ikke som inv. takplater, her i Norge. Det mest graverende, er kanskje bruk av asbest i de første filtersigarettene og i vannrør. Og mye annet. Men en viste ikke bedre tidligere. Du skriver ikke noe hvilket tak og i hvilken del av bygget dette dreier seg om. Er det i en kjeller, kan det hende dette er "Rabis" puss og at det kan være treullplater under. Eller bare finmasket netting, som er hengt opp i spikere og så pusset med murmørtel, eller vanlig mørtel. Treullplater var mest brukt, som isolering på støpte yttervegger i kjellere. Endret 22. februar 2014 av geco5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Mitt hus er fra midten av 1960-årene, og her var det asbest i eternittkanaler for utlufting (de grå firkantede), asbestplater i peisene (flere lag asbest og metallplater under topp-platen på peisene, og asbeststriper (omtrent som gas-bind eller hva det heter) mellom peisinnsats og mursteinene (håndmurte peiser med åpen støpejernsinnnsats). Fjernet alt selv, pakket inn etter forskriftene og leverte i asbestcontainer på gjenbruksstasjonen. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 Tusen takk for hjelpen, alle. Det var veldig nyttig. Da er det sikkert ikke asbest jeg har fått i trynet, da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå