aklla Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 tittel sier egentlig alt, er kabel til parabol helt vanlig koaksialkabel? Altså, f.eks biltema sin "antenne-kabel" fungerer? http://biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Antenner/Antennekabel-TV-24405/ Og, hvor får man tak i veggkontakt med 2 utganger fra parabolen? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Svaret er i utgangspunktet ja. Men til parabol blir det ofte lengre strekk og da kan en bedre kabel gi mindre tap. En annen ting er at billig kabel ikke er UV-bestandig og kan bli dårlig på den delen som er utendørs. Bør helst unngå veggkontaker o.l. til parabol. Signalet er ganske skjørt og det anbefales kabel direkte inn i tuner. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Den er grei Men, en ting til, det er mulig å kjøre 2 hoder inn på 1 kabel etter det jeg har forstått, for så splitte det igjen. Erfaring med dette? Altså; http://www.clasohlson.com/no/DiSEqC-switch,-2-veis/38-4138 Eller er denne til noe annet? Skal legge opp 3 nye kabler fra parabolen, 2 til stua, begge i samme dekoder(~20m) og 1 til soverommet(~30m) Endret 21. februar 2014 av aklla Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 DiSEqC-switch fungerer helt greit. Må bare settes opp riktig i tuneren. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 DiSEqC-switch fungerer helt greit. Må bare settes opp riktig i tuneren. Sette opp hva da i tuneren? Mister vel ingen funksjonalitet ved å bruke den? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Og hva med denne, http://biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Antenner/DiSEqC-switch-4-veis-24094/ Kan koble 4 hoder inn på den og dra 1 kabel fra parabolen inn til stua, så 2 inn til dekoderen og 1 videre inn på soverommet? Ble litt usikker på om jeg helt forstod hva den er til, jeg kobler flere hoder inn på DiSEq-switchen, men bare 1 ledning inn til dekoderen? Vil en PVR-dekoder klare å ta imot 2 signaler på 1 kabel, og dermed f.eks ta opp en kanal og vise en annen? Endret 21. februar 2014 av aklla Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 DiSEqC-switch fungerer helt greit. Må bare settes opp riktig i tuneren.Sette opp hva da i tuneren?Mister vel ingen funksjonalitet ved å bruke den? Tuneren styrer DiSEqC-switchen og da må det stilles inn tilsvarende at man velger mellom to innganger på tunere (klønete fortalt, men titt i tunerens manual). Og hva med denne, http://biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Antenner/DiSEqC-switch-4-veis-24094/ Kan koble 4 hoder inn på den og dra 1 kabel fra parabolen inn til stua, så 2 inn til dekoderen og 1 videre inn på soverommet? Sansynligvis ikke. Får bare ett signal inn, en DiSEqC-switch skifter mellom signalene Vil en PVR-dekoder klare å ta imot 2 signaler på 1 kabel, og dermed f.eks ta opp en kanal og vise en annen? Sansynligvis ikke. Her trenger man 2 signal hele tiden, men en DiSEqC-switch skifter mellom de 2 signalene Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Skal du ha flere tunere tilkoblet då må du ha en utgang pr tuner. Dvs for to tunere må du ha mikrobølgehoder med to utganger, for tre tunere må du ha hoder med fire utganger(hvor du kun bruker tre av de). Og for hver tuner må du igjen ha en kabel hver til antenna, og du må også ha en DiSeQ switch pr tuner(om du har flere hoder). Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Har 4 hoder(4 utganger på 1 hode), 1 parabol, en PVR med 2 tunere og en dekoder med 1 tuner. Hvordan komme best ut av det mtp. kabling? Endret 21. februar 2014 av aklla Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Du må nok ha en kabel til hver mottaker/tuner. Dvs to kabler frem til den med to tunere og en kabel frem til den med en tuner. Fra hodene trenger du da 3x 4 kabler inn i 3 stk DiSeQ switcher med fire innganger. Deretter videre til tunerene Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Men, hva er da poenget med DiSeQ, for min del? Det jeg er ute etter er færre kabler fra parabolen til dekoderene Endret 21. februar 2014 av aklla Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Det får du dessverre ikke DiSeQ-switchen tar i mot styresignaler fra tuneren og velger korrekt parabolhode på antenna. Du må allikevel ha en separat kabel pr tuner. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 Helt ubrukelig for min del da, ettersom jeg skal ha samme signaler på alle kablene fra samme hode, men forskjellige utganger på hodet da, sånn at jeg kan få flere utganger... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Men om du har flere hoder må du fortsatt slå disse sammen til en kabel, og da bruker du en DiSeQ-switch Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå