MeSs Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 (endret) Hei,Nåværende "oppsett"I hus: Veggkontakt -> Inteno x5668b (Fra NextGenTel) -Tilkoblinger: Kablet Xbox 360 og kabel i bakken til garasjen (Til Netgear N150).I garasje: Veggkontakt -> Netgear N150 (WNR612v3) -Tilkoblinger: Kablet Nexa Gateway for strømstyring.Nå i det siste har dette vært ekstremt ustabilt, spesielt routeren i garasjen.Routeren i garasjen har ikke vært bridget med routeren i huset, men ett eget nett i garasje. Jeg bruker en kablet Nexa Gateway for varmestyring i garasjen, men routeren faller ut hele tiden så da får jeg heller ikke skrudd på varmen når jeg drar fra jobb.Jeg vil kaste ut begge routerene og heller ha en "Base Point access point" i huset, samt ha ett "Access point" i garasjen. Så jeg bare har ett WIFI nettverk, da blir det kanskje ingen IP konflikter.Jeg vet ekstremt lite om dette, så må ha det inn med te-skje.Hvilket utstyr bør jeg kjøpe?Takk på forhånd.Mvh Endret 20. februar 2014 av MeSs Lenke til kommentar
War Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Har du router i huset og router i garasjen? Da håper jeg garasjerouteren har disabled dhcp ( routing) Router på router blir krøll. Lenke til kommentar
MeSs Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 Har du router i huset og router i garasjen? Da håper jeg garasjerouteren har disabled dhcp ( routing) Router på router blir krøll. Ja, jeg har det. Men har lenge prøvd å få den til å virke som ett aksesspunkt, men jeg har ikke nok kunnskap til dette har jeg funnet ut. Garasjerouteren hadde DHCP på ja, men nå har jeg skrudd det av. Dog, dette har vel neppe noe med at den må restartes hele tiden? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Hvis du har slått av DHCP, så må du koble kabelen i LAN på N150. Hvis den ikke er stabil nok, så sjekk at den ikke står for varmt. Hvis du streamer mye data trådløst, så kan det være dårlig kjøling som får den til å stoppe opp. Andre ting: 1. Oppgrader til siste firmware. 2. Test kabelen til garasjen med en PC og se om du får stabil ping på 1ms til hovedrouteren. (CMD ping 10.0.0.1 -t)Du kan eventuelt prøve å sette en vifte på N150, eller åpne den og montere på kjøleribbe på radiochippen. Lenke til kommentar
MeSs Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Hvis du har slått av DHCP, så må du koble kabelen i LAN på N150. Hvis den ikke er stabil nok, så sjekk at den ikke står for varmt. Hvis du streamer mye data trådløst, så kan det være dårlig kjøling som får den til å stoppe opp. Andre ting: 1. Oppgrader til siste firmware. 2. Test kabelen til garasjen med en PC og se om du får stabil ping på 1ms til hovedrouteren. (CMD ping 10.0.0.1 -t) Du kan eventuelt prøve å sette en vifte på N150, eller åpne den og montere på kjøleribbe på radiochippen. Okei, for nå står kabelen fra NextGenTel boksen koblet i den blå porten (WAN) på N150, Da skal jeg bytte til en av de gule kontaktene (LAN), stemmer? N150 henger fritt på veggen, det er aldri over 20 grader i garasjen. Bruker somregel bare Spotify når jeg er der, når jeg ikke er der er det ingenting som streames. Har nettopp oppgradert til siste firmware, ping skal jeg prøve når jeg har fått svar på denne posten Endret 21. februar 2014 av MeSs Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Jepp du skal bytte til en av de gule kontaktene. Godt mulig dette løser hele problemet for deg Lenke til kommentar
TMB Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Bruker du dobbelisolert kabel under bakken? Lenke til kommentar
MeSs Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 Jepp du skal bytte til en av de gule kontaktene. Godt mulig dette løser hele problemet for deg Det skal testes, takk for svar. Men det vil ikke gjøre hele systemet enklere og mer stabilt om jeg bare bruker N150 i garasje som aksesspunkt? Bruker du dobbelisolert kabel under bakken? Hei, det aner jeg ikke. Jeg har fått en kabel av en kompis, denne går i K-rør iallfall. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Når du bruker en av lanportene (Dvs LAN router1 -> LAN router2) og har slått av DHCP så fungerer N150 som aksesspunkt. Dvs den videresender IP fra hovedrouter transparent via wifi. Du skal da få 10.0.0.x og gateway 10.0.0.1 i garasjen. Lenke til kommentar
MeSs Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 Når du bruker en av lanportene (Dvs LAN router1 -> LAN router2) og har slått av DHCP så fungerer N150 som aksesspunkt. Dvs den videresender IP fra hovedrouter transparent via wifi. Du skal da få 10.0.0.x og gateway 10.0.0.1 i garasjen. Bør den settes tilbake til fabrikksinnstillinger først? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Det er ikke nødvendig. Trådløs må da stå som AP. Lenke til kommentar
MeSs Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Nå har jeg koblet om:På NextGenTel router står innstillingene på Wireless Bridge:AP Mode: Access Point.Bridge Restrict: EnabledRemote Bridges MAC Address: MAC Adresse til N150 i Garasjen Nå er IP adressen på N150 i garasjen 10.0.0.2, også har jeg satt opp MAC Adressen samt IP Adressen i "Static IP Lease List"Etter dette får jeg ikke logget inn på N150 ved å skrive 10.0.0.2 i adressefeltet lengre? Før kunne jeg skrive 192.168.1.1 så kom jeg inn på N150. Ping har jeg ikke testet enda. En annen ting er at når jeg er inne på NextGenTel router, på "Device Info - DHCP Leases" så står "N150 - MAC Adresse - 10.0.0.2 - Expired"? Endret 21. februar 2014 av MeSs Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 På NGT sitt routermodem behøver du ikke å endre noen innstillinger fra det orginale du hadde fra starten. Den skal bare stå der som vanlig trådløsrouter. Du behøver ikke sette macadresser eller noe sånt heller. Forbindelsen mellom de to routerne skjer vha nettverkskabelen. Ved å disable DHCP-LAN (N150) og koble nettverkskabel fra routermodem i LAN på N150, så vil N150 være et enkelt aksesspunkt. Hvis du ønsker å nå N150 etter du har slått av DHCP (LAN) i den, så må du gi den statisk IP i samme subnett som din PC (og routermodem) har. Dette kan f.eks være 10.0.0.200. Du kan resette den for å få DHCP på igjen og koble deg opp på nytt. Merk at PC og N150 må være i samme subnett (eks 192.168.1.x) for at du skal snakke med den via nettleseren. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Bruker du dobbelisolert kabel under bakken? Hei, det aner jeg ikke. Jeg har fått en kabel av en kompis, denne går i K-rør iallfall. Selv om den ligger i rør kan fuktighet trenge inn. Da har ikke en vanlig uisolert UTP-kabel mye å rutte med. Sier ikke det er grunnen til problemene dine, er nok sannsynlig noe annet, men det kan være grunnen. Lenke til kommentar
MeSs Skrevet 24. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2014 Takk for alle svar her, problemet løste seg ved å gjøre som Lars Dongeri Oppholdsnes sa 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå