Gå til innhold

VMware 5.5.0 på Intel Core2 Quad, evt. oppgradering.

AndreHam

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg skal til å sette opp en ny VMware-server til testing og bruk av virtuelle maskiner og servere. Tanken er at det blir 5-7 VM i bruk til en hver tid. Jeg lurer da på om dere anbefaler meg å oppgradere maskinen jeg har i dag, en HP av noe slag med Core2 Quad på 3.0Ghz. Den trenger mer ram, men begrenser seg til 16GB har jeg lest meg frem til. Blir dette for lite? VM som skal kjøres på denne maskinen vil ikke ha noe spesiell stor last. Lagring er ikke noe problem da dette har jeg en annen server som tar seg av. Selve VMware-software vil legges inn på SSD eller USB.

Spørsmålet er; hva anbefales? Bygge selv/kjøpe brukt/kjøpe ferdig? Er det noe poeng å legge tid og penger i å oppgradere denne gamle traveren, eller er det best å gå for nytt? I så fall, hva må til for å ha en OK VMware-server til lab-testing? Et krav er at den ikke bråker veldig. Litt bråk går greit, men ikke som 2U serverne jeg har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Er selv på utkikk etter noe lignende og kommer nok til å kjøpe ny maskinvare (Xeon E3, 32GB minne osv., muligens E5 og mer minne). Bruker gjerne litt ekstra penger

på å kjøpe nytt utstyr og er vel ikke mange ferdigbygde maskiner som egner ser for dette formålet?

Har en maskin stående her jeg tester litt på, det er en med i5-2500k og 16GB minne. En kamerat kjørte 6-8 VM-er på samme maskinvare

og lå for det meste på 90% cpu-bruk, så syns det blir litt for svakt. Han kjørte forresten mange ulike OS og applikasjoner.

Jeg er usikker på hvordan en Core2 Quad er i forhold til en dualcore i5, så det kan hende det vil gå greit. Det kommer jo også an

på hva du skal kjøre.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Pass på at du har en CPU som støtter VT-x og VT-d. Særlig VT-d er det gjerne i7 som støtter, er mer usikker på i5. Det sikreste er selvfølgelig å kjøpe en Xeon E5 CPU. Hva nettverk angår lønner det seg å holde seg til Intel og Broadcom, da nettverkskontrollere fra disse produsentene har god støtte i VMware.

Lenke til kommentar

Ser ut til å bli en ny server da Core2 Quad trolig skal brukes til noe annet etter noen endringer.

Sikter meg inn på Xeon ser det ut til, men er det mye å hente på E5 kontra E3? Har bygget svært lite servere selv, kun arbeidsstasjoner - er det noen hovedkort som skiller seg ut og kan anbefales?

Lenke til kommentar

Nei, men velg ett hovedkort med nok sata og minneslotter.

Btw, visst du er på budsjett kan amd fx-8350 også være ett alternativ. Den støtter alt det samme ut av boks. Flere kjerner å tildele VM'er. Til en lavere pris, som du heller kan bruke på minne og disker.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Nei, men velg ett hovedkort med nok sata og minneslotter.

Btw, visst du er på budsjett kan amd fx-8350 også være ett alternativ. Den støtter alt det samme ut av boks. Flere kjerner å tildele VM'er. Til en lavere pris, som du heller kan bruke på minne og disker.

Socket AM3+ har vel bare plass til 4 minnebrikker slik som 1155?

Ser ikke ut som det er så stor forskjell på Xeon E3 og E5 i samme prisklasse, men med E5 og socket 2011 får man hovedkort som støtter 64GB minne (8 slots). Vil det være verdt det?

Lenke til kommentar

Takk for tips og hjelp.

Fikk nå tak i en Xeon E3 jeg kan bruke mens jeg bestemmer meg for hvilket oppsett jeg skal gå for. Tanken blir da å spare opp litt og heller gå for et skikkelig gromt oppsett slik at det holder i lengden og kanskje kan erstatte noen av serverne jeg har per i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...