Gå til innhold

Meteorologi eller geofag?

Eliine

Anbefalte innlegg

Er det noen som studerer/har studert meteorologi, geologi eller geofysikk og kan svare på noen spørsmål?

Jeg er en 19 år gammel jente som har generell studiekompetanse og går for tiden forkurs til ingeniør der jeg tar R1 og R2 matte i tillegg til fysikk 1. Jeg må innrømme at jeg synest at matte er krevende, men det er likevel dette jeg har lyst til å bruke i studier videre. Jeg tror at studiene jeg nevner over kan føre til interresante jobber. Men også det at man lettere får jobb etter endt utdanning. Jeg er ganske flink i matte, men bruker litt tid for å lære det mest avanserte. Å arbeide med vær og klima er det jeg har mest lyst til, men jeg er redd for at meteorologi og oseanografi utdanningen blir for tøff og at jeg ikke vil klare å fullføre. Det ser ut til at det er veldig mye matte og fysikkfag. Jeg liker matte når jeg får det til, men mister også mye motivasjon når jeg sitter i lang tid med en oppgave. Det er mest aktuelt for meg å studere ved UiB, men vil gjerne høre fra folk som studerer andre steder også.

Noen som kan bidra med erfaringer?

Noe av det jeg lurer på:

Er matte og fysikk mye vanskeligere på universitetsnivå enn på videregående?

Er det muligheter for å få hjelp, eller er det kun forelesninger osv?

Er geologi det letteste faget? (Mest lesefag?)

Er det gode jobbmuligheter for meteorologer?

Geofysikk vs geologi?

Vil geofysikere kunne jobbe med klimaspørsmål?

Hvilke forkunnskaper bør man ha?

Er geofysisk institutt ved UiB og anbefale?

Håper på svar før søknadsfrist om en måneds tid :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke noe om meteorologi og oseanografi spesifikt, men det er sjeldent at en utdannelse er for tøff. Det vil selvfølgelig være et høyere nivå, men progresjonen er jevn og med gode studievaner vil du klare å henge med. Og hva har du vel å tape? Hvis det er noe du har lyst til å studere, skader det ikke å prøve og eventuelt finne en løsning hvis det blir problematisk.

Jeg kjenner ei jente som går på lektorprogrammet på UiB med matte og fysikk, så hun har kanskje noen av de samme kursene som finnes på meteorologi og oseanografi. Hun syntes også at matte og fysikk er vanskelig. På videregående hadde hun S1+S2 og fysikk 1. I sistnevnte benyttet hun seg av privatlærer for å komme gjennom faget. Jeg vet ikke hvilke karakterer hun får nå, men jeg har inntrykk av at det går bra på studiet. Hun trives i hvert fall. Hun går nå på 2. året og nevnte at hun har ett kurs i fysikk og to kurs i matte dette semesteret, hvorav et av dem er differenslikninger hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...