Euklid Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Drar til Alta i morgen tidlig med nordlysfoto som hovedformål. Jeg har hatt så mye annet å fylle dagene med at jeg knapt har gjort noe som helst av research. Derfor, kjære forumister: har dere noen tips til egnede lokasjoner? Har bil og er ikke redd for å kjøre et stykke. Er vant til å traske rundt i vannkanten i Rogaland, så strender og slikt kan være aktuelt, men ser også fjell, broer og det meste annet som aktuelle bakgrunner; vil egentlig bare unngå å stille meg opp på nærmeste knaus fordi jeg ikke vet bedre. (Hvis noen skulle ønske det er det ledig plass i bilen; blir til mandag.) Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Det er noe så spesielt som et gammelt nordlyssenter oppe på en fjelltopp i nærheten av sentrum. Kjenner det kun av bilder fra en kompis som jobba i lokalavisa der oppe en periode, men ut ifra dem så ser det ut som om det skal være mulig å komme seg opp til dit nå om vinteren. Godt mulig du må bevege deg til fots et lite stykke. Nå gjetter jeg litt ut fra hukommelsen, men mener at det skal være mulig å tilbringe natten innendørs der oppe, gitt at du får tak i nøkkelen. Forhør deg hos kommunen heller noe... Ut ifra bildene av landskapet rundt, som jeg dessverre ikke har tilgang på, så er det knallutsikt i alle retninger. Hav en side, og fin vidde ellers. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Bare husk på lysforurensing, så kom deg langt unna bebyggelse 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 Takk for tips så langt. Nordlyssenteret skal sjekkes ut, skjønt jeg mistenker at jeg kanskje kan være i seneste laget for akkurat det, men kjenner noen som kjenner noen, så det kan jo hende ... Jeg trives best på de turene jeg er helt sikker på at Iridium-telefonen blir mitt eneste fungerende kommunikasjonsmiddel, så lysforurensningen skal vi klare å komme oss unna. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 (endret) Er det Halddetoppen dere mener? Der er det et historisk nordlysobservatorium (som ikke er i bruk til annet enn turisme, hytte, aktiviteter o.l.), men det ligger på ca. 904 meters høyde. Halddetoppen- og toppene rundt er dekket med mye snø så for å komme seg opp dit bør du/dere bruke truger eller ski, alternativt snøscooter med en evt. tillatelse. Personlig kan jeg anbefale å ta turen opp til Stilla (følg Stillaveien et stykke oppover), det er litt unna Alta Sentrum og en fin plass for å unngå lysforurensning. Området rundt Altafjorden kan også være fint til nordlysfoto. Ta gjerne kontakt med Alta fotoklubb for mer info. Fotoklubben vet veldig mye om nordlysfoto her i bygda. Endret 20. februar 2014 av stonhans 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Det skal vist være en middels krevende tur opp til Halddetoppen. Regner med du må gå det meste av veien opp til ca 900 moh. Det skal vist være mulig å få nøkkel til nordlysstasjonen av kommunen. Det er plass til overnatting for inntil 6 personer. Stasjonen ble lagt ned rundt 1930, men ble satt i stand igjen på 80-tallet. Jeg har aldri vert der selv så jeg kan ikke garantere at det jeg har hørt er rett. 1 Lenke til kommentar
darkblue75 Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Hvis du er på facebook, så skriv på fotoklubben: http://www.facebook.com/groups/526954747315118/ Vi er mange som er villige til å hjelpe deg evt.bli med og vise fine plasser. Vi har hatt 2 kjempe fine dager med bra nordlys nå, og til helgen blir det sikkert også fint så lenge det er litt kaldt. Og når jeg nevner kaldt, ta med/på deg det varmeste du har for du kommer uansett til å fryse hvis det er litt vind. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 Igjen, takk for tips. I kveld har vi kjørt opp Stillaveien, innsett at det nok var i overkant med skyer, snudd og kjørte et godt stykke sydover. Nordlyset har uteblitt for nå, men satser på at det blir bedre forhold senere. Lenke til kommentar
darkblue75 Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Igår var det helt skyet over og idag ser det ut til å være litt bedre. Men det får kvelden vise hvordan det blir. Kan anbefale Biggas, ca.3 mil fra Alta mot Skaidi/Hammerfest. Men er mye vind idag så blir nok kaldt å stå ute ikveld. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 Takk for tips. Var ute ved Storekorsnes tidligere i dag, rimelig kald vind når den kom midt imot; blåste såpass at tungt stativ med Canon 5D2 og 70-200/2.8 var på god vei mot å tippe ... Det gjelder nok å finne et sted med relativ nærhet til bilen i kveld. Lenke til kommentar
darkblue75 Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Ser at nå er det helt stjerneklart og lite vind, men er ikke meldt så veldig mye nordlys. Jeg bruker å dra ut tidligst rundt 20 tiden så hvis du ser denne nå ikveld så er det på tide å komme seg ut. Er fin temperatur også. Vil tro at Sarves er en fin plass idag, tar vel rundt halv time å kjøre fra Alta tettsted retning Sennaland og Skaidi. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 I kveld ble det treff! Kjørte sydover, et stykke forbi den nye broa på E6. Mye bomskudd, men også noen som var vel verdt turen. Dette er første kveld jeg driver med dette, så kunnskapsnivået er såder, men det er moro likevel. Igjen, hjertelig takk for veldig gode tips. Lenke til kommentar
darkblue75 Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Ikke dårlig bilde det der. Men idag var det ikke det fine nordlyset som vi har enkelte ganger, var mest grønn smørje som vi bruker å si. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 23. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2014 Grønn smørje kan det nok ha vært, men artig nok for en bortkommen søring uten særlig erfaring med dette. I kveld var det litt mer farge i showet. Kjørte opp til Stilla; ikke bare var det fine nordlysforhold, men når jeg også fant sportsknappen på automatgiret til Yarisen jeg leide ble det en riktig så artig tur i fjellet. 2 Lenke til kommentar
darkblue75 Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Ja der fikk du fanget det fine nordlyset med litt andre farger også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå