Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blinkende skjerm

Anbefalte innlegg

Heisann. Bygget meg ny data for tja en måneds tid siden eller sånn.
Problemet er at skjermen blinker av og til. Den blir svart i noen sekunder før den kommer tilbake. Det skjer ikke veldig ofte men det er irriterende.

På handlingssenteret i windows står det at den har oppdaget et problem i etterkant av blinkingen. Hvis jeg ber den lete gjennom å finne ut hva som har skjedd får jeg følgende beskjed:

post-76355-0-53388900-1392913426_thumb.png

Noen som vet om dette er den reelle årsaken og hvordan det eventuelt kan løses?

Slenger med spesifikasjoner hvis det har noe å si:

Ellers kan jeg si at jeg har disabla det integrerte skjermkortet (intel hd graphics 4600) i bios da dette/driveren til dette fikk skjermen til å blinke svart konstant. Men dette vil jeg tro er urelatert fordi det var helt i orden etter at jeg installerte pci-e skjermkort og tok i bruk dette. Problemet er også kjent for intel så vidt jeg forstår.
Noen forslag til hvordan problemet kan løses?
Takker for svar :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har Windows 7, trykk på start og søk på Enhetsbehandling og start oppgaven. I Windows 8 gjør du det samme, men du finner søkefunksjonen når du beveger musa til høyre side av skjermen istedenfor.

I det nye vinduet skal det være et menyvalg som heter Skjermadaptere, kan utvide det valget og ta screenshot av dette og vise hvordan det ser ut hos deg?

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Det var Skjermkort delen jeg var ute etter (Nytt navn i Windows 8?). Det virker ulogisk for meg at du får feilmelding med Microsoft Basic Display Adapter. Det er hva Windows kaller skjermkort og driveren til skjermkort den ikke kjenner igjen. Da skal det egentlig ikke stå GTX 770 i den listen.

Har du installert driver fra Nvidia.com?

Hvis du allerede har installert driver foreslår jeg at du går til enhetsbehandling, høyreklikker på GTX 770 og velger egenskaper. Under Driver så velger du å avinstallere. Dette skal avinstallere den generiske driveren Windows muligens har installert. Etter dette så installerer du driveren fra Nvidia på nytt.

Lenke til kommentar

Reagerte på at det var Microsoft Basic Display Adapter jeg og. Dette er jo egentlig bare en enkel driver som lar skjermen vise bilde før skjermkortspesifikke drivere er installert.

Jeg har siste driver fra Nvidia ja. Har programvare med navnet NVIDIA GeForce Experience som overvåker skjermkortet og sjekker etter nye drivere (lastet ned ny for 2 dager siden tror jeg).

Jeg tenker jo egentlig at enten så svikter nvidia driveren slik at
Microsoft Basic Display Adapter tar over, men den skal jo uansett ikke krasje? Windows rapporterer jo om feil på Microsoft Basic Display Adapter og ikke på driveren fra nvidia.
Et annet alternativ er at
Microsoft Basic Display Adapter overkjører nvidia driveren. I så tilfelle er det rart at ikke skjermoppløsningen reduseres osv.

Er ikke plaget av problemet som sagt. Kan sitte på pc'en i dagevis uten at det skjer, men plutselig så får jeg et blink (svart skjerm i 2-3 sekunder), så er alt normalt igjen. Synes det virker typisk at når den først har blinket en gang, så gjør den det gjerne igjen et par ganger med ganske lang tid mellom 5-15 min +). Etterpå kan den bli helt fin igjen. Rett etter et blink får jeg noen ganger artifacts på skjermen i form av noen horisontale striper, disse forsvinner raskt.
Blinkingen kan skje i spill, men også i enkle ting som word og internett osv.

Andre forslag? :)

Takk for hjelp så langt Bjoolz :)

Lenke til kommentar

Er ikke plaget av problemet som sagt. Kan sitte på pc'en i dagevis uten at det skjer, men plutselig så får jeg et blink (svart skjerm i 2-3 sekunder), så er alt normalt igjen. Synes det virker typisk at når den først har blinket en gang, så gjør den det gjerne igjen et par ganger med ganske lang tid mellom 5-15 min +). Etterpå kan den bli helt fin igjen. Rett etter et blink får jeg noen ganger artifacts på skjermen i form av noen horisontale striper, disse forsvinner raskt.

Blinkingen kan skje i spill, men også i enkle ting som word og internett osv.

Andre forslag? :)

Takk for hjelp så langt Bjoolz :)

"jeg noen ganger artifacts på skjermen i form av noen horisontale striper, disse forsvinner raskt."

Disse stripene vil bli verre og verre. Ganske snart får du ikke startet maskinen. Da vil du komme med en tråd som heter "Jeg får ikke startet maskinen. Kan noen hjelpe meg! Resatt BIOS, ingenting nytter"

Nå har du en klar indikasjon som sier at skjermkortet dør! Lever det tilbake og få et nytt på garantien før alt går i svart!!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For andre med evt samme problem ble løsningen å sende kortet tilbake til komplett.
Nå venter jeg på at de skal sende meg nytt, og bruker midlertidig et eldre skjermkort som jeg hadde liggende. De siste 4-5 dagene mens jeg har brukt det gamle kortet har ikke blinkingen oppstått, så jeg regner med at det var en feil på skjermkortet.
La med en youtube video til komplett slik at de kunne se blinkingen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten update: Fikk plutselig sms av posten om at en pakke var på vei fra komplett. Jeg ringte komplett for å høre hva de hadde funnet ut. Jeg ble informert om at de mente at det ikke var feil på skjermkortet, noe jeg synes var rart da jeg nå har brukt et annet skjermkort i 2 uker uten at feilen har oppstått. Han jeg snakket med på kundesenteret synes også at det var rart og sa at jeg skulle sende det inn igjen hvis feilen oppstod når jeg fikk skjermkortet igjen. De belastet meg heller ikke noe sendingsgebyr etc slik som de pleier når de ikke finner feil, så det virket ikke som om de var sikre.
Han sa at de på verkstedet hadde ment at det kunne være HDMI kabelen min som det var noe feil med. Jeg har derfor gitt den til min lillebror for å se om han får samme problem. Han har allerede brukt den i 3-4 dager nå uten problemer, men skal prøve en stund til.
Sitter igjen med to alternativer:
1) Enten er skjermens HDMI-inngang defekt (skal bytte skjerm en stund å se hvordan det går)
2) Skjermkortet er defekt

kom gjerne med forslag hvis noen mener noe annet kan være feil.

Lenke til kommentar

Den har faktisk ikke DVI. Den har vanlig VGA, så nå mens skjermkortet har vært hos komplett har jeg brukt en VGA kabel med en DVI adapter i enden som jeg har plugget inn i dataen. Siden det fungerer nå, og lillebroren min fremdeles ikke har hatt noen problemer med HDMI kabelen regner jeg nesten med at det er noe i veien med HDMI inngangen på skjermen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...