Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan selge bil mest effektivt?

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

Jeg forsøker for første gang å selge en bil og kjenner jeg er rimelig blank på feltet... Kanskje noen kan hjelpe meg litt med prosessen? :-)

Bilen er lagt ut på finn.no med 60 dagers liggetid (foreløpig annonsert i 2 døgn) og har også havnet på rubrikk.no (Finn har visst lagt ut annonsen der også uten at jeg var klar over det i utgangspunktet)...

Jeg har tatt en del helt kurante bilder (nyvasket bil, uniform bakgrunn, godt lys) og forsøkt så godt jeg kan å skrive en god og deskriptiv beskrivelse av bilens stand (beskrevet alle servicer inkl. km-stand når de er utført, hva som er byttet det siste året o.l..)...

Vil ikke lenke til annonsen da det kan fremstå som ulovlig annonsering :)

Det gjelder en Hyundai I30 CW 2010 med "miderste utstyrsnivå"... Kjørt 74 700...

Andre tilsvarende biler ligger ute fra alt mellom 112.000 (helt nye annonser) til 160.000 (har gjerne ligget en uke eller tre)...

Har selv lagt ut min til 135k... Er happy om jeg får 120-125 for den.

Er det noen som kan si noe om:

a) Hvor lang salgstid jeg må forvente? Bestilt ny bil som kommer om 1 mnd så håper jo å få den unna før det

b) Bør jeg sette ned prisen dersom jeg ikke får respns i løpet av 1, 2, 3 uker? Hvor mye i såfall; må jeg helt ned på samme nivå som de billigste sammenlignbare bilene for å i det hele tatt bli vurdert?

c) Finnes det andre gode steder å avertere bilen? Autodb? Zett.no? Bilnorge? Eller er Finn godt nok?

d) Bør jeg vaske og rengjøre bilen 100% i forkant av hver "visning" eller går det greit at den "er som den er", i noenlunde rengjort stand? (Selvfølgelig ikke skitten, men heller ikke helt nystøvsuget?

e) Noe jeg sannsynligvis har glemt? :-D

Takker på forhånd for eventuelle svar :)

Edit: Så langt har bilen ligget ute i 2 dager. 60 annonsevisninger og ingen har tatt kontakt...

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i all hovedsak kun to ting(som du kan gjøre noe med) som trekker meg til annonser: Pris og bilder.

Kurrante bilder er bra, men bra bilder selger bedre. Får du ingen respons er det prisen som må dumpes. Finnes det en bil som er billigere og like bra som din, hvorfor skulle de da velge din?

Forsåvidt bør du nødvendigvis ikke forvente stor respons etter 2 dager, det kan være lurt å vente med å dumpe prisen hvis du ikke har stor hast.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

e)

betal årsavgifta, de fleste? som kjøper bil i disse dager leter vel etter biler hvor avgifta er betalt

Takk for tipset, men det har jeg allerede inkludert i annonsen :-D

Det er i all hovedsak kun to ting(som du kan gjøre noe med) som trekker meg til annonser: Pris og bilder.

Kurrante bilder er bra, men bra bilder selger bedre. Får du ingen respons er det prisen som må dumpes. Finnes det en bil som er billigere og like bra som din, hvorfor skulle de da velge din?

Forsåvidt bør du nødvendigvis ikke forvente stor respons etter 2 dager, det kan være lurt å vente med å dumpe prisen hvis du ikke har stor hast.

Alternativet for oss er å bruke kredittkort for å betalt EK på ny bil slik at vi kan la bilen ligge ute 6 uker lengre før vi MÅ selge bilen (da slår rentene på kredittkortet inn)... Selve "lånet" vil da bare koste oss 2030.- .... Men er skeptisk til å gjøre det også; kjedelig om vi heller da ikke får solgt bilen :)

Lenke til kommentar

Du må nok innse at du har en kjedelig bil, i et tregt marked, og dermed påregne at dette kan ta tid. Det finnes en kundegruppe, som ser etter akkurat en slik bil, den er svært liten, og det er dermed de bilene som gir best verdi for pengene som går først, og det går sent. Senker du prisen, ift. standen på bilen slik at den er blant de beste kjøpene, vil du selge raskere, og få en grei pris.

Så har du kundegruppen som ser etter en bil, hvor din type, er en av mange. Du må da senke prisen enda mer, fordi konkurransen er større, men markedet er også større, så her kan det være tilstrekkelig å være på topp 10 beste kjøp.

Så er det røverkjøp-gruppen. Selger du noe billig nok, ryker det fort, men her taper du mye penger. Så må du velge hvorvidt du ønsker å ta sjansen på et mer langdratt salg, kontra å selge raskere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å si hvordan man skal gjøre dette. Jeg solgte først en Hyundai hvor jeg sjekket "konkurransen" på finn og la den inn som billigste. Likevel ringte pruterne og de som har en sekk gamle gymsokker de vil bytte inn. Jeg avslo alle pruterne ettersom bilen allerede lå under markedspris og fikk til slutt solgt bilen for den prisen jeg hadde satt etter lang tid, men da med diskusjon om pris helt til siste sekund. Så solgte jeg en BMW som jeg satte middels i prissegmentet, men som etter flere uker uten noe respons ble satt ned til bunnivå og da ramlet det inn med bud fra prutere, men også en seriøs kjøper som kjøpte bilen uten å prøve den.

Nå solgte jeg ikke så dyr bil som deg, men i 20.000kr`s klassen hvor usikkerheten rundt bilen er desto større. Jeg kjørte en ærlig greie hvor jeg tok bilde av alle skavanker som måtte finnes og skrev ned alle feil jeg visste om.

Hvor mange som har sett og ikke minst lagret annonsen gir en viss pekepinn på hvor kurrant bilen er. Og det er viktigere å bli kvitt bilen enn å sitte med den i månedsvis pga noen tusenlapper

Lenke til kommentar

Pris og gode bilder, evnt utstyr er jo det som må til.

Vel og merke, ha et realistisk bilde. Typiske finn.no er at folk tror alt de eier er verdt 3 ganger mer enn det faktisk er.

Feks VW Golf. Nei, det er 6000stk 2001mod golfer, alle har gått 250 000km, du får faktisk ikke 60 000 for den. Men det skjønner jo ikke folk.

Det som er morro, er når en bil ligger ute til 50k, så byr du feks 20, så får du tilslaget.

Lenke til kommentar

Han har satt bilen prismessig midt på så prisen er sikkert kurrant. Det dummeste du kan gjøre er å sette ned prisen litt hver 3`e dag når nervene gjør ett rykk, for da blir en kjøper som er litt på hugget fristet til å vente littegrann til.. Hvis du føler at du må så sett den så lavt som du orker og la den stå der. Dette tror jeg er en type bil som ikke kjøpes av spenningssøkere og folk som tar avgjørelser på stående fot så en troverdig beskrivelse, bilder fra alle vinkler og litt is i magen så ryker den kanskje i løpet av 3uker.

Lenke til kommentar

d) Bør jeg vaske og rengjøre bilen 100% i forkant av hver "visning" eller går det greit at den "er som den er", i noenlunde rengjort stand? (Selvfølgelig ikke skitten, men heller ikke helt nystøvsuget?

Yes, det koster så utrolig lite arbeidsinnsats å shine bilen opp i forkant av visninger, støvtørking/støvsuging gjøres unna på 10 minutter og gir potensielle kjøpere inntrykk av at dette er en selger som har tatt godt vare på bilen sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert en NAF Test ved Salg. Da kan du linke det opp mot annonse på finn.no som gir en NAF-logo og link til NAF som forteller dato og km-stand ved test. Testen kan du få i pdf-format på mail som du kan sende til potensielle kjøpere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Takk for alle innspill!

Er det ikke overkill å få tilstandsrapport på en bil som fremdeles er under nybilgaranti? Dukker det opp noe i løpet av det neste året er det jo bare å levere bilen til forhandler og skrike FIX!...? Eller har jeg misforstått noe?

Hørte med en forhandler om de ville kjøpe bilen for å selge den selv, men de ville ut med mer enn 70.000.- :-) Så det er ikke aktuelt..

Ellers har jeg nå fått hele 80 visninger på annonsen... Og 1 har lagret den... Synes ikke det er så altfor mye etter 5 dager på Finn :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...