Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Får menn være menn og kvinner være kvinner?

Anbefalte innlegg

Vi lever i et egalitært samfunn, men det betyr ikke nødvendigvis at vi er så veldig tolerante. Det kan like gjerne bety at vi forventer og krever likhet av hverandre. Likestilling innebærer jo en tanke om at kjønnene ikke er så forskjellige at roller og oppgaver bør fordeles på grunnlag av dem. Jeg er litt redd for at likestilling i Norge betyr at mulighetene for hvem man kan være, sakte men sikkert innskrenkes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med den tonen er jeg litt redd for at du har tenkt å sette i gang en helvetes krangel, men la gå:

Mitt inntrykk av vestlig likestillingskamp er at "kjønnet" atferd, spesielt atferd som tradisjonelt blir sett på som feminin, mister legitimitet. For eksempel det å være "husmor".

Lenke til kommentar

Med den tonen er jeg litt redd for at du har tenkt å sette i gang en helvetes krangel, men la gå:

Mitt inntrykk av vestlig likestillingskamp er at "kjønnet" atferd, spesielt atferd som tradisjonelt blir sett på som feminin, mister legitimitet. For eksempel det å være "husmor".

Du er veldig vag, også i din tolkning av toner.

Eksempelet ditt gir jo litt ny info, dog. Når du snakker om mat mulighetene innskrenkes mener du altså ikke at et eller annet valg blir umulig, bare mindre sosialt akseptert. Hvordan er dette forskjellig fra noen annen tidsperiode? Det har da alltid vært og vil alltid være valg som er mindre populære enn andre, det eneste som potensielt kan skje her er at hvilke valg det er snakk om flyttes litt om på.

Det er jo heller ikke som om det er skyttergraver og enten/eller som er eneste mulighet. Man kan fint være feminist uten å underkjenne utfordringene økt likestilling medfører, og man kan fint møte disse utfordringene istedenfor å snu i døra når de dukker opp.

Lenke til kommentar

Du prøver å prakke på meg en del meninger og forklaringsproblemer jeg ikke har, og jeg føler på tonen din at bedreviterpoeng er målet her. I stedet for å gå i fella og kaste bort kvelden tror jeg sier meg ferdig med denne diskusjonen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

synes ikke lenger menn får være menn.

Ofte blir menn framstilt som dumme og underdanige ift damer, i vårt samfunn.

EKS: byggmakker reklamen for ett par år tilbake med mannen med 10 tommeltotter, Kvinnen er liksom den som "samler" familien og "bidrar med alt", både økonomistyring og intelektuellt....

Samtidig (snakker jeg av egen erfaring) liker damer å bli pult godt å ha en mann som er god i senga, helt til hun finner ut at hun skal være sjefen og bestemme ALT, da er ikke lenger sex noe man ofrer noen verdens ting for...

Sist jeg hadde sex med eksen klagde hun etterpå at hun følte seg brukt, enda det var så FRIVILLIG SOM DET KUNNE BLITT. Hva menn, de blir også brukt!!!!

Hva med alle menn som sitter der med unger de ikke har rettigheten til, og alltid menn som må betale bidrag.... Når samfunnet er så likestilt som idag, så er bidragsyting egentlig utdatert....

Menn får ikke være menn lenger nei... Hvor mange menn skrur bil, snekrer og utfolder seg ?

Har inntrykk av at kvinner flest foretrekker tøffler som kjører ungene til fotballtrening og tålmodig sitter på tribunen og ser unga spiller, uten å ha ett liv selv. Da er man en "god" pappa. For noe dritt.....

Før bygde menn landet, nå er menn flest blitt noen degraderte, tafatte, ryggradsløse tapere, og man må kjempe desperat imot for å beholde en viss integritet mot disse forventningene om å stå å vaske opp og lage middag hver dag. Menn er ikke lenger menn.

Hva gjelder barneoppdragelse, vet heller ikke menn noen verdens ting, VI KAN INGENTING. Ihvertfall ikke jeg, jeg vet absolutt ingenting, det har jeg fått tydelig beskjed om. Dette kan kjerringene best. Og man ser jo hvordan skoleungdommen blir, også gutta, som har vokst opp hos mor: klønete, metrofile gutter uten kunnskaper om annet enn hårvoks og klær...

Halleluja for det feminiserte, likestilte, kvinnedominerte samfunnet vi har fått.

Nevenyttige karer finnes snart ikke lenger.

Endret av ragge_jz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du sier i en vending

''Har inntrykk av at kvinner flest foretrekker tøffler som kjører ungene til fotballtrening og tålmodig sitter på tribunen og ser unga spiller, uten å ha ett liv selv. Da er man en "god" pappa. For noe dritt.....''

for så å klage på dette her også:
''Hva gjelder barneoppdragelse, vet heller ikke menn noen verdens ting, VI KAN INGENTING. Ihvertfall ikke jeg, jeg vet absolutt ingenting, det har jeg fått tydelig beskjed om. Dette kan kjerringene best. Og man ser jo hvordan skoleungdommen blir, også gutta, som har vokst opp hos mor: klønete, metrofile gutter uten kunnskaper om annet enn hårvoks og klær...''

Du klager altså over å måtte faktisk tilbringe tid med ungene samtidig som du klager over at man ikke får nok tid sammen med ungene. Du må faktisk investere tid og kjærlighet for å ha ett forhold med dine barn hvor dere faktisk kan kommunisere og hvor du kan gi dem hjelp, det går ikke ann å plukke ut begivenhetene du har lyst til å være tilstedeværende for så å grine over at du ikke har tilbrakt nok tid med ungen når det er forsent.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig veldig lite krav til menn generelt. Personlig synes jeg at så lenge det er likestilling i forholdet kan mannen gjøre akkurat det han ønsker, og det samme gjelder kvinnen. Med likestilling i forholdet mener jeg at begge bidrar like mye på alle områder, der de kan. Så klart, om en kvinne har lyst til å være hjemme og ta seg av huset mens mannen er ute og forsørger, så vær så god. Men det er min personlige preferans. Jeg kunne for eksempel aldri tenkt meg å være hjemme mens mannen jobbet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror "problemet" her er feminisme, og mangel på identitet. Før var det ganske enkelt: Menn var tøffe, barske og alt det der, og kvinnfolk var søte, pene og uskyldige. I det siste har det gått mer og mer over til likestilling, noe som selvsagt er bra på de fleste områder. Vi har kvinnfolk i "mannsjobber" (bilmekanikere, håndverkere osv), og menn i "kvinnfolkjobber" (sykepleiere, flyvertinner osv.) Selvsagt burde kvinnfolk få samme betaling for samme jobb som menn, og de burde ha tilgang til de samme jobbene. En mann burde få lov til å ha pappapermisjon på lik linje som en dame har mammapermisjon. Så likestilling er som regel svært bra, som sagt.

Men det gir oss et lite problem: Hvis kvinnfolk blir mer og mer lik menn, hva skjer da med mannsrollen? Er det i det hele tatt bruk for oss lengre? Jeg lærte å holde døren åpen for damer, dra stolen ut for dem, behandle dem pent og alt det der. Det burde i teorien være en bra ting, men i de siste årene har det blitt mer og mer vanlig å gjøre det stikk motsatte. Kvinnfolk vil være selvstendige, så alt jeg har lært opp gjennom barndommen om å behandle damer pent er ikke "gyldig" lengre. Det er utdatert. Så hva skjer da med meg som "gammeldags" mann? Har jeg noen plass i samfunnet lengre?

Jeg tror dette er problemet med å la menn være menn, og kvinner være kvinner. Det er utdatert. Likestillingen har gått så langt at mannsrollen og kvinnerollen er stort sett identiske nå. Det betyr at menn kan være myke og kvinner tøffe og barske. Nettopp derfor mener jeg i fullt alvor at likestillingen har gått for langt. Med å gå så langt som vi er gjort har vi rett og slett mistet identiteten vår, og er blitt en gjeng kjønnsløse kloner.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig med deg, Schreiber. Jeg synes at likestilling er vel og bra og jeg er for det stort sett, fordi jeg vil at begge kjønn skal ha de samme rettighetene. Men damer er fremdeles damer - emosjonelle, sympatiske, følsomme (merk: GENERELT sett) og menn er fremdeles menn - tøffe, sterke, beskyttende, etc. Identiteten til hvert enkelt menneske har ingenting med likestillingen å gjøre.

Det egentlige problemet er ikke likestillingsidéen, men feminisme. Feministene burde nesten hete anti-manns-bevegelsen. Nå snakker jeg om de ekstreme altså. De som vil ha menn der som kvinner en gang var. DET ødelegger hele poenget med likestilling. Likestilling handler kun om at menn og kvinner har de samme rettighetene, ikke noe annet. Dessuten finnes det mange kvinner som vil bli behandlet slik som du beskriver, Schreiber.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Ja, damer er fremdeles emosjonelle, sympatiske, følsomme osv. Interessant nok har en del av dette å gjøre med biologien (kvinner har f.eks flere tårekanaler enn menn, dermed gråter de oftere osv). Men menn har jo blitt mykere og mykere med årene, så denne linjen er ikke i nærheten så klar som den var, og den blir nok tynnere med årene. Menn på sin side har vært tøffe, sterke, beskyttende osv, men kvinnfolk har blitt mer og mer tøffere, sterkere osv. Dermed viskes den linjen også ut.

Det vil selvsagt alltid være en forskjell på menn og kvinner, men den er ikke like stor som før, og den blir nok mindre med årene. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men er mer generelt sett. Så ja, det er selvsagt mange kvinner som vil behandles som prinesser, men det er blitt mer og mer vanlig å behandle alle likt.

Når jeg snakker om identiteten snakker jeg ikke om hvert eneste menneske individuelt. Jeg snakker om at om du går ombord på en oljeplattform eller inn i et bilverksted der det vanligvis var utelukkende menn, er det ikke så uvanlig å finne damer nå. Går du inn i hæren er det ikke uvanlig å se en kvinnelig offiser, mens de før ikke hadde noe som helst med militæret å gjøre. Like dann kan du bli innlagt på sykehus og bli tatt hånd om av en mannlig sykepleier, mens det før var utelukkende damer i den jobben. Legene før var i hovedsak menn, men nå er det like mange damer som jobber som leger. Ser du poenget mitt?

Dette er selvsagt ikke direkte negativt. Hele poenget mitt er heller at jeg mener vi ikke bare kan gå for 100% likestilling uten å ofre noe som helst i samme slengen. Jo nærmere vi kommer likestilling, jo mindre blir grensen mellom menn og kvinner. Det burde si seg selv. Dermed får vi sterke, tøffe, beskyttende kvinner, og myke, emosjonelle menn. Så selv om kvinner får være kvinner og menn får være menn, er det ikke uvanlig lengre at "kvinner får være menn" og "menn får være kvinner", for å si det sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Schreiber, problemstillingen din kommer helt an på øyet som ser. Etter min mening er ikke kvinner mindre kvinnelige bare fordi de jobber i felt de ikke kunne før og vice versa. En jobb definerer ikke kjønnet ditt lenger. Så en kvinne er ikke mannlig om hun jobber i et bilverksted. Og en mann er ikke kvinnelig om han jobber som flyvert.

Men jeg ser poenget ditt, og jeg klarer bare ikke å være enig i det du sier om at linjen mellom menn og kvinner blir tynnere. Jeg ser rundt meg en solskinnsdag der jeg bor, og jeg ser gutter som kjører mini-crossere og jenter som hopper strikk. Jeg ser menn som jobber på huset og kvinner som jobber i hagen. Som sagt, øyet som ser. Og det jeg ser rundt meg og har sett hele livet strider mot det du sier. Kanskje det vil forandre seg mer og mer som du sier, men jeg kan ikke si at linjen er så veldig mye tynnere i dag enn den var for 10 år siden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...