TMB Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 (endret) Hei. Lyset under venstre dør bak og lyset i taket i bagasjerommet lyser ikke når de respektive dørene åpnes. I bagasjerommet måler jeg ingenting mens under døra måler jeg rundt 1v bare. På andre siden, under den andre døra (og alle andre steder i bilen) lyser alt som det skal. Tok av kledningen på døra på venstre side for å prøve å se om kabelen var skadd/brutt, men det var den ikke. Noen tips til hvordan jeg kan feilsøke på dette? Har ikke sjekket sikringsboksen men regner med at flere av disse lysene går på samme kurs (hvertfall dørene bak) så kan ikke være det heller. Bilen er en VW Passat 3BG. Takk! Endret 20. februar 2014 av TMB Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Hvor og hvordan måler du? Når lampen skal lyse, skal du ha 12 V over kontaktene i lyspæren. Dersom du ikke har dette, må du finne ut om det er +12V eller jord som mangler, og feilsøke videre derfra. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 (endret) Måler over kontaktene ja (selvfølgelig..) Hvordan finner jeg ut om det er 12v eller jord som mangler? Ved å måle over + og gods? Endret 20. februar 2014 av TMB Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Mål spenningen mellom hvert av kontaktpunktene mot jord og/eller batteri-+, så ser du fort hva som er feil. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 Will do. Kommer tilbake når jeg har prøvd det. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Disse lysene er vel jordings-styrt via kontakt-bryterne i dørene? Det skal altså være konstant spenning på pluss-siden, mens kontakt med jord kun oppstår når dørene åpnes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg antar det samme, men anbefalte å måle begge kontakter for å være på den sikre siden. Dersom det stemmer, skal du ha +12V på den ene pærekontakten, og 0 ohm mot jord fra den andre når dørene er åpne. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 Fikk bare målt på sidedøra nå siden det snør som et helvete. Her måler jeg ingenting mellom + og gods. Måler 0ohm mellom - og gods. Får ikke målt mellom - og en annen + siden det ikke er noen + i nærheten og kan ikke strekke kabel fra batteriet i dette været Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Sjekk med andre siden, der det virker. Dersom lyset er styrt med GND, har du def sikring eller kabelbrudd. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Du kan vel låne pluss av senter-pinnen på sigarett-tenner, så slipper du å gå ut i det vakre snøværet! Men har du display som viser hvilke dører som er åpne på denne bilen, og isåfall blir alle dørene registrert der? Antar du ikke har tilgang til Vag-Com, men om du har så kan du se der hva som blir registrert, og kjøre output-test på lysene (hvis det er støttet). Lenke til kommentar
TMB Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 (endret) Det var lurt, skal gjøre det i morgen Jeg har display ja, som viser om man har en dør åpen (men ikke hvilken dør). Skal sjekke om den registrerer det. Når jeg tenker meg om kan det være probemet, for opplevde en ukes tid tilbake at den lampa blinka i takt med vibrasjoner under kjøring. Jeg trodde det var bakluka, men kan jo hende det faktisk var den. Noen som vet hvor i karmen denne tilbakemeldingen sitter? Er det en magnetkontakt eller noe mekanisk? Har faktisk et problem til på samme dør, men tviler på at det har noe med det å gjøre. Vinduet kjører ikke opp/ned selv om motoren går. Jeg har ikke VAG-COM, men har en OBD2-bluetooth-sak. Står ikke inne med noen feilkoder. Vet ikke om jeg kan kjøre en sånn test via den, hvertfall ikke via appen jeg pleier å bruke (Torque Pro) Endret 20. februar 2014 av TMB Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Såvidt jeg vet, så sitter bryter/sensor integrert i selve dørlås-mekanismen. Denne sender signal til dørmodulen i den respektive dør (som er elektronikkenheten på vindusheis-motor). Disse dørmodulene kommuniserer videre via nettverk med comfort-modul eller sentralelektronikk-modul, som igjen også er på nettverk med instrumentpanel Det med vinduet som ikke går, selv om motor går er nok vindushevemekanismen, et rakleverk av en metallramme med noen taljer og en wire. Dette må ofte byttes. Men du får ta opp og se hva som skjer, eller ikke skjer, jeg har også sett tannhjul på motor gå i stykker, det er av plast. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg kom på en ting TMB, systemet er jo relativt komplekst, men man skal aldri kimse av det enkle. Kan ikke huske om jeg har vært borti det på dører, men bagasjerom og mangel på lys der fikset jeg på en Passat som jeg tror var ca samme som din ved å bytte låsmekanismen i bakluken. Og enda bedre så hadde jeg en A4 B6 med samme system hvor bagasjeromslys virket av og til, og der holdt det å smøre opp låsmekanismen, så ble det bra og lys hver gang. Hvis den skiven med spor, "halvmånen" i låsmekanismen som griper rundt låsbøylen (i dørkarm) ikke går helt tilbake, dvs helt i åpen posisjon, så registreres det ikke som "åpen" av bryteren. Så prøv å dra den litt frem og tilbake med en skrutrekker, finger, eller noe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Da vil heller ikke lampen for åpen dør/bagasjeluke lyse når den er åpen. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Jeg kom på en ting TMB, systemet er jo relativt komplekst, men man skal aldri kimse av det enkle. Kan ikke huske om jeg har vært borti det på dører, men bagasjerom og mangel på lys der fikset jeg på en Passat som jeg tror var ca samme som din ved å bytte låsmekanismen i bakluken. Har faktisk bestilt nytt dørhåndtak som er på vei, da mikrobryteren er helt irret ned av lekkasje av spylevæske fra bakruta. Den legger inn av seg selv ved jevne mellomrom og oppfører seg helt bananas Kanskje det vil løse problemet bak. Skal prøve alt dere har foreslått i dag når jeg kommer hjem fra jobb, eller i morgen Mange takk! Endret 21. februar 2014 av TMB Lenke til kommentar
TMB Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Da har jeg kommer frem til følgende ang. sidedøra: Målte mellom + fra sigarettenner og - på kobling til lyset. Målte da 12v. Målte mellom - fra sigarettenner og + på kobling til lyset. Målte ingenting. Noe som betyr at det er + som brytes og at den har fast minus. (Har ikke målt på andre siden hvor det virker som det skal, men det må jo være slik). Etter en del googling og lesing av diverse innlegg fra folk med samme problem har jeg kommet frem til at det mest sannsynlig er mikrobryteren i dørlåsen som er gåen. Denne teorien forsterkes av at indikatoren i dashbordet for åpnet dør gikk bananas her for noen uker siden. Denne går visst an å bytte ut for seg selv, noe som er bra da låsen ellers fungerer som den skal. Neste steg er da å få skrudd ut låsen så jeg får inspisert mikrobryteren nærmere. Det er nå problemene oppstår..... Må ha av metalldekselet på innsiden av døra for å komme til og få skrudd ut låsen. For å få av metalldekselet skal man (i tillegg til å skru ut alle 10mm-boltene) tydeligvis kjøre ruta nesten helt ned til man kan skru den løs via noen hull, for så å dra den opp og ut. Problemet for meg er da at siden motoren til vindusheisen er gåen (nå er den helt død - kjører ikke i det hele tatt) får jeg ikke kjørt vinduet ned. Har googlet litt mer og det viser seg at man kan manuelt senke ruta. Eneste guidene jeg har funnet er for frontdører, hvor man skal åpne to plastikkdeksler og senke den ned. Problemet er at på bakdørene er det kun ett deksel, og jeg fatter ikke hvordan man kan få senket den ned selv. Eneste som er bak dette dekselet er en vaier på innsiden av en hard metallskinne, se bilder. Noen som vet hvordan? EDIT: Har nå lest meg opp litt mer og det virker som at hvis jeg fjerner "høyttaleren" så kan jeg få hånda inn og løsne skruene til motoren. Når motoren er ute kan man dra vinduet opp og ned selv veldig enkelt. Skal teste imrg. Hva angår lyset over bagasjerommet lar jeg denne ligge til jeg har fått byttet dørhåndtaket som er på vei i posten. Mye mulig denne løser problemet. Endret 21. februar 2014 av TMB Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 (endret) Bare VAG har minst 20 forskjellige løsninger for dør-innmat, så jeg husker dessverre ikke lenger. Noen har skrudde utvendige dørplater så man kommer til fra utsiden, noen har skruene til motor på innsiden, andre på utsiden, og noen har to wire i strømper på innsiden av den indre metallplaten som gir rom for å holde den langt nok ut og få koblet fra, mens andre har metallskinne som gjør det vanskelig å få den ut. På Porsche Cayenne har de vært greie å nagle den fast med en million nagler som må borres ut. Men det høres ut som du er på rett spor, jeg kan i alle fall bekrefte at vinduet lett kan skyves ned for hånd så fort motoren er ute, og den pleier å sitte med 3 torx. Unntaket er hvis wire/løftemekanismen er helt ødelagt og har surret seg fast, da må man nesten bare benne ut platen nok til å klippe eller gjøre det som er nødvendig. Se om du kommer til fra høyttaler-hullet som du sier, det høres ut som en god ide! Edit; forsto du hva jeg mente med å sjekke treghet i "halvmånen" låsmekanismen? Siden du nå har fått bekreftet at det er microbrytere i låsen, så er systemet som jeg trodde, og likt som på bakluke. Så er greit å i alle fall eliminere det først, siden det tar 10 sekunder og ikke innebærer noe demontering. Endret 22. februar 2014 av pcp160 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 (endret) Se om du kommer til fra høyttaler-hullet som du sier, det høres ut som en god ide! Edit; forsto du hva jeg mente med å sjekke treghet i "halvmånen" låsmekanismen? Siden du nå har fått bekreftet at det er microbrytere i låsen, så er systemet som jeg trodde, og likt som på bakluke. Så er greit å i alle fall eliminere det først, siden det tar 10 sekunder og ikke innebærer noe demontering. Høyttaller-hullet er perforert med skumgummi, gjør det noe om jeg klipper denne vekk? Tenkte på at det blir åpent i ettertid, fukt osv. Hva mener du med "treghet"? Jeg ser ikke noen "halvmåne" men låsen går jo fra ene siden til den andre når man drar i håndtaket på utsiden, den kommer ikke lenger før den stopper. Får ikke bent den lenger med skrutrekker heller. Endret 22. februar 2014 av TMB Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 (endret) Skumgummien er lydisolasjon og fuktsperre., Hvis du må ødelegge den kan du reparere den med gaffa/duck-tape etterpå. (En del biler får vannlekkasjer inn i bilen hvis den ikke er tett, men vanligvis er problemet da lavere enn høyttaleren, og jeg tror ikke din er spesielt utsatt) Hvis du ikke kan drå låsen lenger i retning åpen, så er det i orden. Det som skjer av og til er at den skiven som du ser gå fra ene til andre siden rett og slett går tregt, feks fordi fettet har blitt gammelt og seigt, eller er full av møkk. Da åpnes den nok til at døren går fint opp, men den treffer ikke microbryteren innvendig. Men man merker det med en gang, at det går an å hjelpe den noen millimeter tilbake med fingeren/skrutrekker/nebbtang, før den stopper hardt mot metall. Endret 22. februar 2014 av pcp160 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 Skjønner. Min går rett mot metallet med en gang. Skal ta hull på skumgummien og prøve å løsne motoren, så tetter jeg bare med gaffatape etterpå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå