glenni92 Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 jeg leste av feilkoder på jobben i dag på min vw passat 1.8 1997. jeg er lærling å vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å fikse det her, vet egentlig ikke hva det er som foresaker det, håper noen kan hjelpe meg, trenger mest hjelp med de jeg fikk opp under CAN bus kategorien. beklager for at bildene er sidelengs. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Det kan være lurt å notere alt som kommer opp (som du nå har gjort med bilder), men deretter slette alle, og se hva som kommer tilbake. Også tar man eventuell feilsøking derifra. Ellers blir det fort til at man leter etter feil som ikke er tilstede. Det ser jo gjennomgående ut til å være dørmodulene (dvs vindusheise-motorer med hver sin lille "hjerne") og komfortmodulen som har registrert feil og/eller kommunikasjonssvikt. Jeg ville ikke gjort noe mer ut av det før du ser hvilke feil som kommer tilbake, og ikke minst sammen med en vurdering av hva som eventuelt ikke virker (speilvarme, sentrallås, vindusheiser..?). Du har ikke hatt noe vannlekkasje, eller eventuelt har en du ikke vet om da? Eldre Passat har mye problemer med dette. Vann kommer inn under friskluftfilter-boksen (som har en elendig tette-konstruksjon), eller under ECU-boksen på motsatt side, eller i sprekker i karosseri-kitt i disse områdene. Vannet havner da under teppene, og man kan ha store mengder vann før den kommer opp til overflaten av teppene (fordi de ligger på høye isolasjonsmatter) Ofte merker man først at det blir vått bak, og da står det allerede 8 cm vann under tepper foran, og under der et sted svømmer komfortmodulen. En annen klassikker som går på noe av det samme er tett drenering i kammeret batteriet står. Da fyller man i tillegg gjerne ECU-boksen med vann, før det renner inn i bilen. Men tett drenering under batteri hører man ofte som vann-skvulping, feks i svinger, eller i det man stopper. Lenke til kommentar
glenni92 Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 (endret) slettet alle feilene ja. men hadde ikke tid til å sjekke etter for å se hvilken som eventuellt hadde kommet tilbake, skal gjøre det i morgen. var en dag for 3 eller 4 dager siden det ikke gikk an å åpne noen av vinduene eller speil justeringen, var helt dødt men virka dagen etter. men den dagen så mongo alle interiør lysene seg å skrudde seg på midt på natta. venstre dør bak er det ikke sjangs for å få opp. har tenkt på å ta opp teppet å se på komfort modulen men sjefen på jobben trodde kanskje det kunne være noe ledningsbrudd eller lingnende. finner jeg ikke ut noe så venter jeg til mandag, da kommer sjefen som er vag ekspert tilbake Endret 20. februar 2014 av glenni92 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Ja, det kan godt være jordfeil, ledningsbrudd, feil på en modul. Finnes mange muligheter på slike feil. Jeg tenkte at jeg ikke skulle gjøre innlegget unødvendig langt, men siden du svarer som du gjør, så tar jeg med at vanlige symptomer på badende komfortmodul nettopp er at interiørlys, sentrallåser, vinduer, eller soltak går mongo, tilfeldige feil, som kommer og går. Mange har også funnet bilen sin på morgenkvisten med alle vinduene nede. Hvis man ikke hadde synlig vann i bilen, så får man det i alle fall da. Uansett høres det jo ut som du har et problem med denne modulen, enten det nå er ledningene, boksen selv som er i ferd med å dø, eller vann. Lenke til kommentar
glenni92 Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 får vell ta opp å se på den i morgen kanskje, i beste fall så behøver jeg vell bare tørke den å rengjøre for korrosjon å fjerne litt vann.. tusen takk for svar Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Ja, det kan vel være greit å sjekke i alle fall, se at ledninger hele og fine, at alle kontakter sitter godt, og er fri for irr. Men hvis du skulle finne vann, eller spor av vann, så må du jo også finne og reparere årsaken til dette, så det ikke skjer igjen. Det er forsåvidt ganske vanlig å ha noen feilkoder uten at det nødvendigvis betyr så mye (feks fra forbigående dårlig kontakt i dørkontaktene), men dette du sa om lyset gir vel grunn til å sjekke det ut litt. Du får se hva du finner, og hvilke koder som kommer igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå