Bjerknez Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg synes iPhone og iPad er noe helt for seg selv (i positiv grad) når det kommer til telefoner og nettbrett etter å ha prøvd flere løsninger som android etc. men når det kommer til synkroniseringen til apple så vrir magan seg hver gang. I utgangspunktet så skal jo dette fungere sømløst og på en måte gjør det det også, men det er en ting jeg ikke helt forstår. Jeg tar bilder med telefonen (iPhone 5S) og bildene legger seg pent og pyntlig inn i den delte bildestrøm mappen på telefonen og i Windows etter installering av iCloud kontrollpanelet (ver.3.0). Når jeg sletter bilder bra bildestrømmen på telefonen så forsvinner de også fra den delte mappen på pc'en samt fra bildestrømmen på iPad osv. MEN!.. når jeg sletter et bilde fra bildestrøm mappen på pc'en, så blir dem fortsatt liggende på både iPad og iPhone. Det bildet som jeg slettet som fortsatt ligger i bildestrømmen på iPad og iPhone vil heller ikke laste seg opp i mappen på pc'en på nytt og dermed så er ikke alle bildemappene synkroniserte med det de samme bildene i mitt hode. Hvordan har det seg at bilder jeg sletter fra bildestrøm mappen på pc'en ikke forsvinner fra bildestrøm mappen på iPhone og iPad som er logget på samme iCloud konto og som forøvrig fungerer utmerket ellers? Oppsummering av hva jeg bruker av utstyr: - iPhone 5S - iPad Air - iCloud kontrollpanel for Windows (ver. 3.0) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg har nå funnet ut av problemet Det er vist av en eller annen grunn TO bildemapper aom blir opprettet på pc'en. Begge heter det samme, men blir lagt på forskjellige steder. Dene ene legger seg som standard under "Bilder" mappen og det er nettopp denne mappen som ikke fungerer med tanke på det jeg skrev over her. Den andre mappen derimot ligger under "favoritter" i sidemenyen og denne fungerer som en drøm. Hvorfor man må ha to mapper aner jeg ikke, men det får nå bare være, så lenge det funker Så har jeg et spørsmål til: Jeg har lest meg opp såpass at jeg forstår at bildene blir kun lagret i denne bildestrøm mappen i 30 dager eller når 1000stk. bilder er nådd. greit nok, men vil det si at det ikke blir tatt automatisk backup av bildene mine i det hele tatt til iCloud? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Hvis du har satt opp å ta sikkerhetskopi av enheten din til iCloud, vil bildene være en del av denne sikkerhetskopien. MEN, du kan ikke når som helst hente ut et gitt bilde fra denne sikkerhetskopien. Da må du koble enhetene til en datamaskin og hente de ut på den måten. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 Har lest litt til nå og har funent ut at det kun tas sikkerhetskopi av bildene jeg har i kamerarullen når synkroniseringen starter. Det som ligger i bildestrømmen og ikke i kamerarullen blir ikke sikkerhetskopiert. Har forstått det slik at icloud sikkerhetskopi og bildedestrøm er to forskjellige ting. Bildestrøm er til for å dele bilder samt synkronisere mellom flere maskiner telefoner etc. mens icloud sikkerhetskopi tar bildene man har i kamerarullen. Disse bildene kan man ikke uten videre logge seg på noe sted for å bla gjennom og man må så vidt jeg vet gjennom litt av en prosess for å få tilbake ett par bilder man har slettet ved et uhell. På en måte fungerer alt dette sømløst, men på den annen side så forstår jeg ikke helt hvorfor apple ikke har gjort dette enda enklere. - Det skulle vært mulig å bla seg gjennom samt gjennoprette enkeltfiler ved å logge seg på icloud.com etc. - Det skulle også vert mulig å klikket seg gjennom bildene ved å klikke på et bilde ikon i icloud.com kontrollpanelet. - Det lages to mapper (som nevnt ovenfor) når man installerer iCloud kontrollpanel på PC. Den ene funker utmerket mens den sndre funker svært dårlig... La oss si jeg tok en sikkerhetskopi i skrivende stund via iPhone. Når sikkerhetskopien var ferdig så tok jeg noen bilder men kom til å slette et annet jeg tok tidligere. Hvordan skal jeg få tilbake de bildene jeg slettet ved et uhell samtidig som de nyeste bildene også kommer med? Er noe som skurrer her synes jeg.. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Selv om det er mulig, er det ikke meningen du skal drive å slette bilder på telefonen din. Hvis du har iPhone og for eksempel iMac, vil du LETT kunne kopiere over eller flytte bildene dine til maskinen din, kategorisere de og deretter synkronisere de tilbake til telefonen din. Alt veldig lett og sømløst ved hjelp av iPhoto og iTunes. Hvis du hengir deg til Apple og lar de ta over og styre livet ditt, vil du se at alt bare fungerer veldig bra. 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 I startfasen så driver jeg å tar en del testbilder med bland annet Instagram og Hipstamatic og da blir det mye søppel for å si det sån. Det er nok derfor jeg savner å kunne ha litt mer kontroll over backup'en. Mobilen er jo ikke noe man bruker til seriøs fotografering men allikevel kan det være noen viktige dokumentasjonsbilder som forsvinner. Men jeg er delvis enig med deg. Tror aldri jeg kommer til å måtte selge hus og hjem fordi jeg mistet mobilbildene mine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå