Gå til innhold

Hvordan får jeg en jobb ?


Anbefalte innlegg

Jeg er 20 år og tok yrkesfag (to år) på videregående, men jeg fikk aldri noen jobb som lærling. Jeg er fra en veldig liten plass, og det er veldig få ledige jobber her. Jeg sender jobb-søknader til andre deler av landet også, men får sjelden noen svar. For hver tjue søknader jeg sender, får jeg kanskje ett eller to svar og det er alltid «ikke interessert» og lignende. Er jeg heldig og får jobb-intervju, så må jeg bruke fleire hundre kroner på buss-billett og lignende hver vei bare for å komme til og fra intervjuet. Dette har jeg ikke råd til i lengden..

 

Jeg bor fremdeles hjemme hos mamma og pappa, men det er åpenbart at de begynner å gå litt lei. Jeg hører at dem diskuterer seg imellom om hva de skal gjøre med meg, når de tror at jeg ikke hører hva dem snakker om. Nå snakker foreldrene mine om dem kan kreve at jeg flytter hjemmefra så snart jeg fyller 21 år, selv om jeg ikke har noen jobb enda. Jeg har hørt om Husbanken, men jeg tror ikke at jeg oppfyller alle kravene til støtte, og hele denne søke-prosessen tar så lang tid før jeg eventuelt kan få litt økonomisk hjelp. Jeg har allerede hatt litt kontakt med NAV og noen bemanningsbyrå. Men overalt kreves det for eksempel truckførerkurs, fagbrev eller andre papirer som jeg ikke har.

 

Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan få en eller annen jobb litt brennkvikt?

Endret av Kvakkeri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig at arbeidsgiver dekker reiseutgiftene for reise til og frå jobbintervju. I alle fall der det er snakk om litt reisetid. Dersom du ikkje får dekka reiseutgiftene så er det eit signal om at arbeidsgiver ikkje er spesielt interesert.

 

 

Men kva type jobber er det du søker på?

Søker du på jobber som du ikkje er kvalifisert til så er det ikkje overraskande at du får mange avslag.

Lenke til kommentar

 

Men kva type jobber er det du søker på?

Søker du på jobber som du ikkje er kvalifisert til så er det ikkje overraskande at du får mange avslag.

 

 

Hvis det står i den jobb-utlysningen at det kreves for eksempel fagbrev, en bestemt utdannelse eller at søkeren må ha noen bestemte kvalifikasjoner som jeg ikke har så gidder jeg ikke å søke en gang fordi jeg skjønner at jeg ikke kommer til å bli vurdert til den aktuelle stillingen.

Lenke til kommentar

Hva med å søke lærlingplass i steden for å søke på tilfeldige jobber? Ta kontakt med opplæringskontoret som passer til faget du har tatt teorien i.

 

Man har visstnok ikke automatisk krav på noen læreplass selv om man har gjennomført yrkesfag på videregående. Det er ikke slik at man kan slå i bordet og kreve at man får en læreplass. Dessuten er det ikke akkurat overflod av arbeidsplasser som tar inn lærlinger. De som ansetter lærlinger tar ofte bare inn en eller to lærlinger om gangen. Læretiden er vanligvis på to år før man kan ta noe fagbrev, så hvis en bedrift tar inn noen lærlinger ett år, så har dem kanskje ikke plass til å ta inn noen flere lærlinger året etter..

Lenke til kommentar

 

Hva med å søke lærlingplass i steden for å søke på tilfeldige jobber? Ta kontakt med opplæringskontoret som passer til faget du har tatt teorien i.

 

Man har visstnok ikke automatisk krav på noen læreplass selv om man har gjennomført yrkesfag på videregående. Det er ikke slik at man kan slå i bordet og kreve at man får en læreplass. Dessuten er det ikke akkurat overflod av arbeidsplasser som tar inn lærlinger. De som ansetter lærlinger tar ofte bare inn en eller to lærlinger om gangen. Læretiden er vanligvis på to år før man kan ta noe fagbrev, så hvis en bedrift tar inn noen lærlinger ett år, så har dem kanskje ikke plass til å ta inn noen flere lærlinger året etter..

 

 

Jeg er fult klar over det, men om du tar kontakt med opplæringskontoret vil de hjelpe deg. Det gjelder å stå på og vise at du er verdig plassen, da hjelper det ikke med den holdningen du viser nå. Stå på og søk over alt og du vill til slutt finne en plass.

 

Hvilket fag har du tatt?

Lenke til kommentar

Eg også vil anbefale at du prøver å fokusere på å få fullført fagbrevet ditt.

Med fagbrev vil du stille mykje sterkare på mange områder, ikkje berre i forhold til jobbsøknader men også i forhold til høgare utdanning via Y-vegen.

 

 

Men uansett, dersom du søker på jobber som ikkje krever utdanning utan å få napp så gjer du eit eller anna galt. Det kan være fleire grunnar til at du ikkje får jobb.

Sjå fyrst over CV-en og jobbsøknaden som du sender ut, er den språkvaska og inneheld den dei opplysningane som du må ha med. Pass også på at CV-en ikkje er full av irrelevant informasjon som arbeidsgiver ikkje gidder å lese.

 

Deretter må du gjere ei vurdering på om du søker dei rette jobbane. Søker du på alt som blir utlyst eller søker du kun på jobber som du kunne tenkt deg?

Det er f.eks eit skrikande behov etter menn i ein del kvinnedominerte yrker som i barnehager og andre omsorgsyrker. Og sjølv om det ikkje er ein slik jobb du i utganspunktet vil ha, så vil arbeidserfainga og attesten du får frå slikt arbeid gjere deg mykje meir attraktiv når du seinare søker på andre jobber.

 

Du må også sjå på om du er villig til å flytte på deg. Dersom det er få jobbmuligheiter der du bur no, så kanskje du skal vurdere å flytte på deg? Det treng uansett ikkje å være på permanent basis, men berre det å flytte for å skaffe deg jobberfaring gjer at du kan lettare få jobb der du bur no.

Dersom du får deg jobb vil du også ha råd til f.eks ukespendle til arbeidsplassen.

 

I tillegg bør du prøve å selge deg sjølv betre. Har du sendt ut jobbsøknader til aktuelle firma sjølv om dei ikkje har utlyst stillinger?

Har du prøvd å møte opp personlig for å forhøyre deg om der er muligheit for å få jobb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...