Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobben tvinger obligatorisk reiser m/overnatting

nosync

Anbefalte innlegg

Kan jobben virkelig tvinge/kreve at jeg må på obligatorisk tjenestereier eller konferanser o.l. som har overnatting?

Jeg bor alene og har en hunde. Det er ingen som kan passe på han. Mor har leddgikt, og min søster har stor famlie med barn. Har ingen venner som kan passe heller.

For å gjøre ting verre har hunden panikk/angst, dette gjør at ingen kennel vil ta imot han ettersom dette krever mer ressurser for å passe han.. Han er bare trygg hjemme.

Den ene gangen måtte jeg benytte en slik "hundepasser" for 2 dager og dette endte opp å koste meg over 10000 Kr pga hun måtte da overnatte i min leilighet, noe hun aldri måtte gjøre før. De pleier bare å gå tur med hunder når folk er på jobb. Hun understrekte at det var den eneste og siste gangen.

Pluss at dette var en gigantisk økonimisk belasting for meg å måtte ut med 10k bare for 2 arbeidsdager...gikk kraftig i minus der ja!

Hva kan jeg gjøre? Folk flest bare ler, eller rister på hode når du sier du har en hund og at dette ikke er godt nok grunn. Hunden er som mitt barn, han har faktisk reddet mitt liv. Han betyr alt for meg.

Hjelp!

Endret av nosync
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg noen jurist, men jeg har reist en del i jobbsammenheng. I min jobb har dette vært helt nødvendig, om jeg ikke hadde reist på disse tilstelningene så hadde jeg ikke kunne utført jobben min som forventet. Jeg ser i alle fall at MIN arbeidsgiver med rette hadde blitt nødt til å si meg opp i såfall.

Utover det så må jeg innrømme at jeg er en av dem som mener at husdyr er en byrde du SELV VELGER å ha, din prioritet, men da må du selv ta konsekvensen av det og ev. finne deg en jobb som ikke stiller nevnte krav til deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som med alt anna så koker dette ned til kva du har avtalt med arbeidsgiver.

Arbeidskontrakta vil heilt sikkert omtale korleis du skal kompanserast for slike arbeidsreiser.

Det er også verdt å merke seg at arbeidsgiver ofte gir arbeidstakaren tilbud om å reise på f.eks konferanser. Dersom det er obligatorisk og du blir tvunget til å reise så kan du rekne all reisetida som arbeidstid dersom ikkje anna er avtalt.

Dersom du har lov til å takke nei til å reise på konferanse så er det vanlig med ordninger der du f.eks får vanlig dagsbetaling pluss dekka reise og opphold mot at du ikkje skriver overtidstimer.

Lenke til kommentar

Arbeidskontrakta vil heilt sikkert omtale korleis du skal kompanserast for slike arbeidsreiser.

Det er også verdt å merke seg at arbeidsgiver ofte gir arbeidstakaren tilbud om å reise på f.eks konferanser. Dersom det er obligatorisk og du blir tvunget til å reise så kan du rekne all reisetida som arbeidstid dersom ikkje anna er avtalt.

Dersom du har lov til å takke nei til å reise på konferanse så er det vanlig med ordninger der du f.eks får vanlig dagsbetaling pluss dekka reise og opphold mot at du ikkje skriver overtidstimer.

Vi får ikke dekket hele reisetiden som arbeidstid. Vi får bare vanlig arbeidstimer uansett.

Nå er ikke jeg noen jurist, men jeg har reist en del i jobbsammenheng. I min jobb har dette vært helt nødvendig, om jeg ikke hadde reist på disse tilstelningene så hadde jeg ikke kunne utført jobben min som forventet. Jeg ser i alle fall at MIN arbeidsgiver med rette hadde blitt nødt til å si meg opp i såfall.

Utover det så må jeg innrømme at jeg er en av dem som mener at husdyr er en byrde du SELV VELGER å ha, din prioritet, men da må du selv ta konsekvensen av det og ev. finne deg en jobb som ikke stiller nevnte krav til deg.

Dette dreier seg ikke om hunden, men om å bli tvunget å reise. Jeg hadde hunden før jeg hadde jobben.
Hunden har jeg pga deperasjoner, den gir meg noe i livet som er verdt å leve for.
Endret av nosync
Lenke til kommentar

Vi får ikke dekket hele reisetiden som arbeidstid. Vi får bare vanlig arbeidstimer uansett.

Dette dreier seg ikke om hunden, men om å bli tvunget å reise. Jeg hadde hunden før jeg hadde jobben.
Hunden har jeg pga deperasjoner, den gir meg noe i livet som er verdt å leve for.

Tingen er at viss arbeidskontrakten tilsier at du må påberegne noe reising så er det ett kriterie du har godtatt før du tok jobben. Det er da noe du burde tatt til etterretning når det viser seg at du faktisk ikke kan reise.

Dersom det står det naturligvis.

Lenke til kommentar

Jeg opplyste i interviewet at jeg ikke kunne reise. Noe de sa ikke er problem. Dette var da jeg var innleid. Har nå fått fast jobb hos de.

Jeg må se å finne arbeidskontrakten for å se hva som står.

Men ang. loven, er det noe lovverk ang dette? Hvor mye kan jobben egentlig kreve?

Lenke til kommentar

Antar de bruker standard kontrakt.  

Arbeidsoppgavene eller jobben sånn sett, har ingen reiser.

Er bare det dukker opp konferanser, kurs, tjenestereier av og til. Konferansene er slike vi må melde oss på, men av og til kommer leder og sier han/hun meiner jeg skal gå på den.

Og vi har vist nok hvert annen år en avdelingsreise. Noe de meiner er obliatorisk. Denne foregår alltid i utlandet. Er nesten en form for teambinding.

Endret av nosync
Lenke til kommentar

Jeg opplyste i interviewet at jeg ikke kunne reise. Noe de sa ikke er problem. Dette var da jeg var innleid. Har nå fått fast jobb hos de.

Jeg må se å finne arbeidskontrakten for å se hva som står.

Men ang. loven, er det noe lovverk ang dette? Hvor mye kan jobben egentlig kreve?

Din arbeidsgiver kan kreve at du oppfyller de krav som står i arbeidskontrakten din, eller at du utfører de oppgaver som blir sett på som nødvendig for deg for å kunne utføre jobben din på en tilfredsstillende måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problematikken ligger kanskje hos arbeidsgiver, mens det enkelt kan løses ved hunden: Gå til hundetrener, slik at de kan vurdere hunden din, kanskje dette kan løses, hunden _liker_ sikkert ikke å ha angst, selv om jeg er svært skeptisk til å stille menneskelige diagnoser på dyr. Da vil du kunne benytte kennel, som ikke er så dyrt. De "hundelufterne" tok seg i alle fall grovt betalt. Det virker egentlig som om du ikke vil finne en løsning, for å slippe å endre på dine rutiner.

På den annen side, kan det ikke kreves at du reiser i jobb, dersom du har uttrykt at dette ikke er mulig. Det finnes folk der ute, som virkelig ikke kan reise noe sted

Lenke til kommentar

Hunden har gått på trening med privat trening, og gått på medikamenter. Han er nå 5 år gammel, angsten sitter for langt inne for å gjøre noe særlig mer sier trenere og vetrinæren. Har også kastrert han.

Ønsker ikke at denne emnen skal dreie seg om hunden. Jeg bare informerte dette fordi folk vil jo vite hvorfor jeg ikke kan reise.

Nok om hunden takk.

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Kan jobben virkelig tvinge/kreve at jeg må på obligatorisk tjenestereier eller konferanser o.l. som har overnatting?

Ja hvis de er obligatoriske.

Lenke til kommentar
I utgangspunktet kan arbeidsgiver "tvinge" deg til å utføre det som ligger i begrepet styringsrett. Jeg har limt inn litt om dette under, men i prinsippet har arbeidsgiver kun styringsrett i de tilfeller som ikke er regulert under lover, avtaler, protokoller osv.

Derfor blir spørsmålet; hva står i kontrakten din, og hva sa du deg villig til da du var på intervju?

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/1997/nou-1997-25/16/2.html?id=347075 15.2 Arbeidsgivers styringsrett

Begrepet arbeidsgivers styringsrett kan defineres som retten til å organisere, lede, fordele og kontrollere arbeidet, samt retten til å inngå arbeidsavtaler og bringe dem til opphør. Styringsretten omfatter m a o arbeidsgivers rett til å ansette og si opp arbeidstakere, å disponere arbeidstakers tid - innenfor rammene av arbeidstiden - og bestemme hvem som skal gjøre hva, når og hvordan. Den begrenses av innholdet i

• lover

• rettspraksis

• avtaler

• sedvane

• demokratiseringen i arbeidslivet generelt

Styringsretten er således i utgangspunktet negativt avgrenset. Den er en restkompetanse.

Når det gjelder lover, begrenses styringsretten bl a av arbeidsmiljøloven, ferieloven, likestillingsloven og folketrygdloven. I offentlig forvaltning begrenses den i tillegg av tjenestemannsloven, kommuneloven, aldersgrenseloven, pensjonsloven, offentlighetsloven og forvaltningsloven.

Avtaler som begrenser styringsretten, kan være hovedavtaler, kollektive tariffavtaler og individuelle arbeidsavtaler.

Demokratiseringen i arbeidslivet har i flere henseende gitt arbeidstakerne betydelig innflytelse på organiseringen av arbeidet. Dels har den ført til at arbeidstakerne er blitt representert i bedriftenes/virksomhetenes besluttende organer, råd og utvalg (formelle medvirkningsordninger), dels har den gjennom delvis selvstyrte grupper, prosjektgrupper og andre typer av «ny jobbutforming» ført til at deler av beslutningsprosessen er blitt overført til de ansatte (uformelle/direkte medvirkningsordninger).

Pr i dag kan arbeidstaker ikke påberope seg noen allmenn rett til utdanning i arbeidstiden. Arbeidsgiver har, ut fra flere hensyn, på ulike nivåer - fra sentrale tariffparter til bedrift/virksomhet - inngått avtaler som gir arbeidstakernes organisasjoner og den enkelte arbeidstaker til dels svært omfattende rettigheter til henholdsvis å delta i utforming og organisering av og delta i utdanningsaktiviteter i arbeidstiden. Bakgrunnen er bl a å legge et bedre grunnlag for kompetanseutvikling i arbeidslivet og motivere den enkelte til å delta i utdanning.

En eventuell lov- eller avtalefesting av rett til utdanning for den enkelte vil innebære endrede spilleregler i arbeidslivet på dette området og medføre en ytterligere begrensning av arbeidsgivers styringsrett.

Lenke til kommentar

Arbeidsavtalen og eventuell tariffavtale kan legge føringer for hvorvidt du "må" reise eller ikke.

I tariffavtalen jeg er bundet av skal bedriften så fremst det er mulig skaffe meg arbeid som medfører at jeg ikke trenger å reise hvis jeg av forskjellige årsaker ikke har anledning til det. Kan ikke bedriften skaffe meg arbeid som ikke innebærer reisevirksomhet kan de permittere meg. I praksis trenger egentlig ikke bedriften eller arbeidstaker å være bundet av en tariffavtale for å permittere en arbeidstaker dersom det ikke finnes arbeid til han.

Nå er vel en fylkeskommune litt annet enn en privat bedrift, så jeg ser ikke på det som sannsynlig at du kan bli permittert, men det er vel en grunn til at de krever at du skal reise.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...