Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan jeg ha ADHD?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! Happy.gif

Ser at dette blir litt langt, men håper noen kan ta seg tid til å lese og hjelpe meg litt her.

Jeg er ei jente på 19 år. Jeg har alltid følt at det har vært et eller annet spesielt med meg, at jeg ikke har vært helt som "de andre". Har slitt og sliter med en del ting. Så leste jeg noe her på KG tidligere i kveld, som fikk meg til å begynne å lure på om jeg kanskje har ADHD. Tanken har streifet med tidligere også, men jeg har liksom bare avfeid det og ikke undersøkt det noe nærmere.

Har lest en del om det nå, og ser jo at en del av symptomene stemmer. Det er den kombinerte typen jeg lurer på om jeg kan ha. Her er det jeg kommer på at jeg har som likner på symptomene:

• Rastløs, fikler ofte med ting og sitter ofte og rister/beveger på beina når jeg sitter rolig.
  • Veldig pratsom hvis jeg først begynner å snakke, og kan fort hoppe til andre tema. Hender at jeg plutselig avbryter andre når de snakker.
  • Har perioder der jeg blir veldig opphengt i ting jeg er interessert i.
  • Blir fort irritert/frustrert/sint. Hjemme kan jeg plutselig eksplodere og få raserianfall, og roper og skriker. Det har også skjedd at jeg gått til angrep på søsknene mine.
  • Overreagerer lett.
  • Har mye humørsvingninger.
  • Kan være glemsom/distré.
  • Mye sliten og føler at jeg trenger mer søvn, men får ofte ikke sove og blir liggende våken i senga i mange timer.
  • Stor tankevirksomhet, føler at jeg tenker alt for mye.
  • Gruer meg lett til ting.
  • Er litt innadvendt, men har blitt noe mer utadvendt med årene.
  • Kan ha vansker med å konsentrere meg.
  • Somler en del og kan bruke lang tid på noe, fordi jeg plutselig gjør andre ting, og flere ting på én gang.
  • Disponerer tida dårlig, slik at jeg får for lite tid og ofte kommer for sent.
  • Klarer aldri å starte med ting, for eksempel lekser, innleveringer og ting som må gjøres. Bare utsetter og utsetter, ofte blir det aldri gjort. Underyter derfor en del på skolen i forhold til potensialet..
  • Dårlig selvdisiplin.
  • Ofte slurv i skolearbeid (men gjorde dette mer før).
  • Dårlig til å se konsekvenser av ting jeg gjør/ikke gjør, sliter med å ta dem alvorlig.
  • Ofte veldig ubesluttsom - kan til og med være vanskelig å velge hvilken sjokolade jeg skal kjøpe for eksempel, kan bli stående i flere minutter og tenke.
  • Men gjør en del ting på impuls også, for eksempel impulskjøp.
  • Har også slitt med spiseforstyrrelser, har vært litt deprimert og muligens hatt noe angst også, men vet ikke hvor relevant det er..

Det er jo ikke slik at jeg har lyst på en diagnose, men sliter en del med det her i hverdagen og det hadde vært kjempebra om det var hjelp å få. Vil heller svelge stoltheten og få en diagnose og hjelp, enn å ha det slik! Har begynt å studere, men har begynt å henge etter nå på grunn av alt dette.. Vil så gjerne få livet mitt på rett kjøl!

Så, dere som har litt peiling på det her, hva tenker dere? Hvis jeg ønsker en utredning, hva gjør jeg da, bestiller en time hos fastlegen? Vet liksom ikke helt hva jeg skal si heller.. Og hvor lang tid tar en eventuell utredning?

Takker for alle svar Happy.gif

Anonymous poster hash: 7eeb3...a9f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Resultater kan bli positive selv om det kanskje ikke er sant.

Om dette er noe du virkelig vil finne svar på, siden du sier du sliter med det, så vil jeg anbefale deg å snakke med en fagperson. Han/hun kan hjelpe deg med å utelukke diverse samt hjelpe deg på veien :)

Du kan gå til fastlegen, og bli videresendt til en psykolog der. Blir nødvendigvis ikke så alt for mye prating, men han/hun vil vurdere situasjonen din, også eventuelt lage ett opplegg til deg der du skal løse forskjellige oppgaver og gjøre tester. Disse testene vil gi deg svar på hva du står ovenfor.

-Daniel

Lenke til kommentar

For å si det sånn, ved å se på punkter så vil flesteparten av oss ha mange psykiske diagnoser. Jeg har selv vært innom de aller fleste, særlig ADHD, da jeg passer godt til en sånn beskrivelse.
Det man må tenke på er graden av de symptomene, hvor mye dette påvirker deg i hverdagen og din evne til å leve et normalt liv. Hvor stort er avviket fra det vi definerer som normalen?
Så det er med andre ord noe legen din må hjelpe deg med, og det er en relativt lang utredelsesprosess.

Lenke til kommentar

TS her.

Ja, jeg føler at det går utover hverdagen og evnen til å leve et normalt liv. Jeg klarer rett og slett ikke å henge med på alt som skjer og alt jeg må gjøre.. Jeg vet ikke hvor mye jeg avviker fra "normalen", for jeg har alltid hatt det slik og vet ikke helt hva som er "normalt"..

Lenke til kommentar

Det som kan være greit å vite om ADHD er at mange er uenige om temaet. Jeg snakket med en førskolelærer som var veldig interessert i temaet ADHD og barn, og jeg ble fortalt at det har blitt gjort forsøk hvor barna fikk bedre mat, mer muligheter til å bevege seg osv. (Akkurat hva barn trenger), og etter endt undersøkelse ble hele 70% av gruppen ikke diagnostisert med ADHD igjen.

Jeg ville derfor prøvd å endre noen vaner for å se om det blir bedre. Prøv gjerne trening slik at man får beveget seg og spis sunnere med mindre sukker.

Jeg tror ikke det er en fasit, men et forsøk på å bli noe bedre.

Mvh Faller

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har trent og vært veldig aktiv gjennom hele livet, så tviler på at det er det. I perioder har jeg også drevet trening på ganske høyt nivå og trent 1-2 ganger hver dag. Vil heller ikke si at kostholdet mitt har vært noe særlig dårlig, tvert imot. Er oppvokst med ganske lite sukker i maten, og har også i perioder i tenårene gått på strenge dietter. Per dags dato vil jeg si at jeg har et ganske normalt kosthold, med havregrøt, brødskiver, melk, frukt og grønt, norsk middag osv..

Lenke til kommentar

Det som kan være greit å vite om ADHD er at mange er uenige om temaet. Jeg snakket med en førskolelærer som var veldig interessert i temaet ADHD og barn, og jeg ble fortalt at det har blitt gjort forsøk hvor barna fikk bedre mat, mer muligheter til å bevege seg osv. (Akkurat hva barn trenger), og etter endt undersøkelse ble hele 70% av gruppen ikke diagnostisert med ADHD igjen.

Jeg ville derfor prøvd å endre noen vaner for å se om det blir bedre. Prøv gjerne trening slik at man får beveget seg og spis sunnere med mindre sukker.

Mvh Faller

Du er helten min.

Lenke til kommentar

• Rastløs, fikler ofte med ting og sitter ofte og rister/beveger på beina når jeg sitter rolig.
  • Veldig pratsom hvis jeg først begynner å snakke, og kan fort hoppe til andre tema. Hender at jeg plutselig avbryter andre når de snakker.
  • Har perioder der jeg blir veldig opphengt i ting jeg er interessert i.
  • Blir fort irritert/frustrert/sint. Hjemme kan jeg plutselig eksplodere og få raserianfall, og roper og skriker. Det har også skjedd at jeg gått til angrep på søsknene mine.
  • Overreagerer lett.
  • Har mye humørsvingninger.
  • Kan være glemsom/distré.
  • Mye sliten og føler at jeg trenger mer søvn, men får ofte ikke sove og blir liggende våken i senga i mange timer.
  • Stor tankevirksomhet, føler at jeg tenker alt for mye.
  • Gruer meg lett til ting.
  • Er litt innadvendt, men har blitt noe mer utadvendt med årene.
  • Kan ha vansker med å konsentrere meg.
  • Somler en del og kan bruke lang tid på noe, fordi jeg plutselig gjør andre ting, og flere ting på én gang.
  • Disponerer tida dårlig, slik at jeg får for lite tid og ofte kommer for sent.
  • Klarer aldri å starte med ting, for eksempel lekser, innleveringer og ting som må gjøres. Bare utsetter og utsetter, ofte blir det aldri gjort. Underyter derfor en del på skolen i forhold til potensialet..
  • Dårlig selvdisiplin.
  • Ofte slurv i skolearbeid (men gjorde dette mer før).
  • Dårlig til å se konsekvenser av ting jeg gjør/ikke gjør, sliter med å ta dem alvorlig.
  • Ofte veldig ubesluttsom - kan til og med være vanskelig å velge hvilken sjokolade jeg skal kjøpe for eksempel, kan bli stående i flere minutter og tenke.
  • Men gjør en del ting på impuls også, for eksempel impulskjøp.
  • Har også slitt med spiseforstyrrelser, har vært litt deprimert og muligens hatt noe angst også, men vet ikke hvor relevant det er..

Disse gjelder vel meg også til mer eller mindre grad, men jeg ser på meg selv som helt frisk. :)

Anonymous poster hash: 41d21...d80

Lenke til kommentar

Mvh Faller

Også hørt om tilfeller der feilernæring har vært årsaken.

Lenke til kommentar

Mvh Faller

Du er helten min.

På hvilken måte? Ironisk eller reell helt? :)

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Mvh Faller

Du er helten min.

Mvh Faller

Du setter fingeren på noe veldig vesentlig. Det er en kompleks materie, men man må ikke glemme slike ting du tar opp.

Lenke til kommentar

Mvh Faller

Du er helten min.

Mvh Faller

Du setter fingeren på noe veldig vesentlig. Det er en kompleks materie, men man må ikke glemme slike ting du tar opp.

Da henger jeg med.

Bare for å ha det klart - ADHD er ikke et tema jeg kan noe om, og posten min reflekterer en person jeg har møtt en gang som kunne langt mer om temaet.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Et problem er at nesten alle psykiske sykdommer og livstilsmangler kan gi problemer med konsentrasjon og uro. Det betyr ikke at man har ADHD. På en annen side må jeg trekke fram fra undersøkelsen nevnt over at 30% jo fortsatt hadde ADHD etter undersøkelsen, så det er ikke bare å kaste diagnosen ut av vinduet.

De personene jeg har møtt med ADHD har vært tydelig sosialt annerledes på andre måter enn bare konsentrasjon og hyperaktivitet. Så jeg er overbevist om at ADHD er en ekte medfødt tilstand. Men bare konsentrasjon og uro er ikke alene nok til å si at man har ADHD.

Lenke til kommentar

Begge diagnosene blir sekkediagnoser når de stilles av folk som ikke har peiling. Men min mening og erfaring er at begge diagnosene egentlig er spesifikke. Spesielt ICC-kriteriene for ME er spesifikke og det er ikke mulig å oppfylle dem hvis man f.eks. lider av depresjon.

Noen CFS-kriterier er derimot ubrukelige til å skille pasienter fra hverandre og er egentlig meningsløse.

Her er kriteriene Wyller brukte i studien NorCAPITAL på Catapresan:

Table 1. Criteria for inclusion and exclusion

CFS/ME patients

Inclusion criteria

Persisting or constantly relapsing fatigue lasting 3 months or more.

Functional disability resulting from fatigue to a degree that prevent normal school attendance

Age ≥ 12 years and < 18 years

Exclusion criteria

Another disease process or current demanding life

event that might explain the fatigue

Another chronic disease

Permanent use of pharmaceuticals (including

hormone drugs)

Permanently bed-ridden

Positive pregnancy test

Pheochromocytoma

Evidence of reduced cerebral and/or peripheral

circulation due to vessel disease

Polyneuropathy

Renal insufficiency

Know hypersensitivity towards clonidine or inert

substances (lactose, sakkarose) in capsula

Abnormal ECG (in particular bradyarrythmias due to

sick sinus syndrome or AV-block. Isolated ectopic

beats do not lead to exclusion)

Supine heart rate < 50 beats/min

Supine systolic blood pressure < 85 mmHg

Systolic blood pressure fall upon standing > 30

mmHg

Det sier seg selv at dette kan være nærmest hva som helst og vel så det.

Så kan man sammenligne med ICC ME-kriteriene, som er så lange at jeg ikke vil forurense tråden med dem: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2796.2011.02428.x/full#ss2

Jeg vil vel si at disse to kriteriene ikke beskriver den samme sykdommen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...