Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Audi A6 2.5 TDI 2002


Mr.Bia

Anbefalte innlegg

Hei!


Jeg er en gutt på 18 år som er på utkikk etter bil. Audi A6 2.5 TDI fra 2002 trekker oppmerksomheten min. Det er en bil jeg har råd til, råd til å drifte (forbruk), den har litt futt og lyd, og den er tøff som ungdomsbil.


Bilen jeg har funnet har fulgt alle servicer på møller bil, hatt én eier (relativt gammel), og det har aldri vært noen problemer med den bortsett fra en produksjonsfeil på girkassa. Men dette ble fikset i tyskland i 2003.


Men jeg hører disse skrekkhistoriene om motoren 2.5 TDI. Mange mener dette kun er 90- talls modellene. Men "kammene" er et tema hele veien.


Jeg har et budsjett på 40.000 kr. Men etter alt jeg har lest tror jeg ikke dette holder.


Så spørsmålet mitt er, hva bør jeg gjøre?



På forhånd takk!


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For et budsjett på 40.000 så vil jeg holde meg borte fra biler som 5-serier eller A6, rett og slett fordi du kommer til å bruke det dobbelte på reparasjoner.

 

Jeg er forøvrig ganske nysgjerrig på hva som får en 2002 A6 til å koste 40.000kr, da tilsvarende A4 som jeg ser på koster oppi 80.000kr. Hvor langt har den gått?

Lenke til kommentar

 

Jeg er forøvrig ganske nysgjerrig på hva som får en 2002 A6 til å koste 40.000kr, da tilsvarende A4 som jeg ser på koster oppi 80.000kr. Hvor langt har den gått?

Motor-alternativ, utstyr, tilstand, kjørelengde, og alt dette har naturligvis mye og si.

Men det er uansett et betydelig prishopp her fordi en 2002 A4 er en vesentlig "nyere" bil enn en 2002 A6 Forsåvidt litt forvirrende siden de har mange likhetstrekk utvendig.

 

Det er to svært forskjellig dyr, og kvaliteten på A4 som kom rundt 2002 er milevis over A6 frem til ca 04, (og forsåvidt også forgjengeren av A4, som heller ikke var feilfri akkurat). A4'en du ser på var i all hovedsak samme bil helt frem til 2008, da det igjen kom helt ny bil. Dog gjør facelift rundt 05 at de etter det ser mye mer moderne ut utvendig, men det er 98% samme bilen. Etter ca 04 ble jo A6 også et helt nytt dyr, med stort prishopp igjen, og da er det plutselig den som er mer moderne enn tilsvarende årgang A4. :)

Lenke til kommentar

En A6 2.5 TDI fra 2002? joda, om jeg har et reelt og inderlig ønske om å lære meg å skru på biler. Samt at jeg hadde en annen bil fra før.

Eller at familien har et romslig verkstedbudsjett. Som Audifil (snedig navn) kjenner jeg en del som har Audier med denne motoren. og la meg si det slik, det er langt mellom hver fornøyde eier. Og de som er fornøyd har som regel nettopp kjøpt den for en billig penge.

Skal likavel ikke si at alle sammen har opplevd motoras og gearkasse havari, men det er urovekkende mange.

Lenke til kommentar

 

Bilen jeg har funnet har fulgt alle servicer på møller bil, hatt én eier (relativt gammel), og det har aldri vært noen problemer med den bortsett fra en produksjonsfeil på girkassa. Men dette ble fikset i tyskland i 2003.

Men jeg hører disse skrekkhistoriene om motoren 2.5 TDI. Mange mener dette kun er 90- talls modellene. Men "kammene" er et tema hele veien.

 

 

Som eier av en slik selv så har jeg følgende å si; Det er en helt fantastisk motor/girkasse-kombinasjon, men som du selv sier så er det store problemer med kammene - ikke bare på 90-modellene.

 

Jeg mener at de kom standard med nye herdede kammer i 2003, og at problemet da skulle være løst, men du kan lese side opp og ned på diverse fora om at det ikke stemmer. - Det er mange mekanikerkyndige som mener at denne motoren er feilkonstruert slik at kammene ikke får tilstrekkelig smøring.

 

Sett i ettertid så kunne jeg nok ønske at jeg aldri hadde kjøpt denne bilen, da jeg både har måtte overhale tiptronic-kassa og bytte kammer, men hvis du allikevel skulle ende opp med en slik så MÅ du passe på følgende;

 

- Kammer og løftere må sjekkes for slitasje før du kjøper - er det tegn til slitasje på de utover det normale så må de garantert byttes etterhvert - dette er en jobb som koster fra 40-80.000 på verksted og rundt 20.000 hvis du får tatt det privat.

- Hvis de er ok bør du bytte olje hver 10-15.000 km for å sørge for at de holder seg slik.

- Girkasse bør ha filter og oljeskift ca hver 60.000km, selv om Audi sier den er lifetime - det er den ikke.

- Når den begynner å passere 250.000 så må du også regne med at turbo og dieselpumpe lever på lånt tid. - Det er jo mer generelt for de fleste dieselbiler, men disse har også hatt svakheter på disse komponentene.

- Pass på at du ikke ryker på reg-reim skifte innen kort tid, denne skal byttes på 130.000 mener jeg, og det koster fort 10-15k på verksted.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Er enig med kjetilkl at dette ikke er galskap dersom du sjekker at kammer og alt det andre kjetilkl skriver er ok. Sjekk også at bilen ikke har vært kolisjonsskadet. Jeg kunne fint kjøpt en sånn.

 

Som førstegangsbil ville jeg imidlertid sett etter en nyere japse med bensin som denne:

 

Hyundai Getz 1.4 COMF FIFA AC 2006, 90 000 km, kr 47 508,-

 

Honest John

 

 

 

Lenke til kommentar

Det var vel strengt tatt kombinasjonen med automatkasse som såvidt tålte kriteriene sammen med en motor med mye moment som tok knekken på disse over tid. Særlig med tanke på at Audi sa at man ikke trengte å bytte olje på automaten, mens produsenten selv, ZF, sier at olje og filter skal skiftes på 60 000km.

 

Ikke bare stopper det der, det var også på den tiden long-life intervaller begynte å bli populært (hvis jeg ikke tar feil nå). Med dårlig smøring til kammene i utgangspunktet og 30 000km intervaller på olje og filter så gikk heller ikke det så bra. Materialkvaliteten på kammene på de første versjonene var også relativt lav...

 

Dessuten så tror jeg ikke majoriteten av de som hadde råd til en slik bil brydde seg så mye om den. Kan tenke meg at bilene heller gikk over 30k km enn under før olja ble bytta...

 

Men, nå snakker vi om 2,5TDI V6 motoren. 2,5TDI rekkefemmeren var en relativt god motor, men den ble vel erstattet av V6ern rundt 1998 da den nye A6 modellen kom (4B/C5)?

 

Skal du ha diesel vil jeg mye heller anbefale en 1,9TDI med manuell gir. 130hk versjonen kan enkelt chippes til rundt 170hk. Dessuten går den på luft og kjærlighet og har generelt veldig få feil.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

hvis du først vil ha en eldre Audi A6, gå heller for en 2,7 bensin 2001. De har mindre feil enn 02-04 modellene (spesielt diesel) siden det var før Audi AG fant ut at de skulle begynne å eksperimentere å sette nye komponeter inn i den eldre motoren. Det som kan være et problem med C5 er Tiptronic kassa. Så gå for manuell, eller multitronic. C5 i bensin er mer holdbar enn dieselmotoren. Bensinmotoren har veldig lite feil (snakker om erfaring) og skal klare 200.000km uten store omkostninger (har kommer erfaring inn igjen).

 

Om det er diesel du vil ha, med tanke på forbruk, gå for bensin på denne modellen - du vil nok spare på det, når det kommer til reparasjoner.

Lenke til kommentar

1,9TDI er så godt som skuddsikker og bruker under halvliteren på mila på langkjøring. Med chip så går den ganske greit også. Ellers er 1,8T bensin også en veldig god motor. A6 med 1,8T bensin med quattro og manuell (finnes ikke i automat) en en flott kombinasjon!

 

Jeg personlig ville styrt unna automat på diesel uansett. Multitronic er langt i fra feilfri på lik linje med tiptronic, spesielt på dieselbilene.

 

Har selv en 1999 A6 med 2,4 bensin, quattro og tiptronic. Hadde før en 2002 A6 1,9TDI. Veldig gode biler, men man må forvente noe feil da dette er biler som har mye (datidens) ny teknologi. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...