Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor tiltrekkes ikke familie av hverandre?

*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

Det har jeg lurt på, nær familie tiltrekkes normalt ikke seksuelt av andre familiemedlemmer (finnes unntak selvsagt), en kjent sak, men hvorfor er det egentlig slik?

Vel, grunnen til at det er slik er vel ganske enkel rent fysisk, avkom blir gjerne født med høyere feilprosent.

Men hva er det egentlig som gjør dette? Er det rett og slett at man er blitt så vandt med hverandre, eller er det noe i genene som gjør dette? Er det kanskje likhetstrekk grunnet gener?

Vel, jeg ville jo tro det var genetisk, men vi har jo eksempler hvor biologiske søsken, eller foreldre-barn har blitt sammen etter lang tid uten å kjenne til sin biologiske reaksjon, dermed tror jeg kanskje det er omgivelsene som gjør dette, hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville tro genetisk ja, at det bare er instinkt. Men jeg ville tro at det instinktet trenes opp, så ett barn som vokser opp med en ikke-biologisk foreldre vil ikke tiltrekkes selv om de ikke deler gener og tiltrekning kan skje til biologisk foreldre som ikke har vært i kontakt med de siden fødsel.

Men ren spekulasjon fra min siden, hadde vert artig å sett noe data på det.

Lenke til kommentar

Jeg trur at når man ser etter noen til å dele genene til barnet sitt med, så leiter man etter noen uten alt for mange fellesgener, slik at barnet blir så friskt som mulig. Det er en evolusjonsmessig grunn.

Jeg har også en teori om at det er derfor barn av foreldre fra to forskjellige raser ofte er mer attraktive.

Lenke til kommentar

Bror og søster skilt ved fødselen og vokser opp uten å vite om hverandre. De møtes i voksen alder. Hvordan i all verden skal de "instinktivt" vite at de har en biologisk relasjon? Svar: de vil ikke det - de vil ha like stor sannsynlighet for å bli tiltrukket av hverandre som hvilke som helst to tilfeldige personer.

Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tvillingsjel har faktisk rett. Det gikk et program om dette for en tid tilbake som tok opp problematikken med familiegjenforenelse og seksuell tiltrekning.

Hos familiemedlemmer som har vært adskilt over mange år, helst da mor/barn, eller far/barn men også noen ganger søsken/søsken så opplever enkelte en seksuell dragning mot den andre fordi de ikke har noen historie.

Hos oss som har levd sammen med familien hele livet så oppstår ikke dette pga at vi er vant til hverandre.

Nå er det selvfølgelig unntak fra akkurat det, men det mest normale er at vi ikke har seksuell dragning pga nær relasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sperren sitter vel mer psykoligisk en genetisk antar jeg, at vi som menneske har en forståelse av at sex med nære bekjente gir oss muligheter for psykisk utviklingshemming og andre relaterte problemer.

De fleste andre dyr følger samme mønster, ville tro at det da var en ganske lav nivå hjernefunksjon i bruk og ikke noen mennesklig forståelse.

Lenke til kommentar

Jeg trur at når man ser etter noen til å dele genene til barnet sitt med, så leiter man etter noen uten alt for mange fellesgener, slik at barnet blir så friskt som mulig. Det er en evolusjonsmessig grunn.

Nope, man ser etter personer som ligner seg selv, for da har man mer like gener. Et gensett A som parrer seg med et gensett A har dobbelt så stor sjanse for å føre gensettet A videre enn om det parrer seg med et gensett B.

Jenter tiltrekkes av gutter som lukter det samme som faren sin (faren til jentene, altså). Dette underbygger teorien over.

Man ser også at en 6-er gifter seg med en 6-er og tilsvarende. Aldri en 1-er med en 10-er.

Ved alt for like gensett oppstår det imidlertid defekter, så man må ha mekanismer som motvirker det, f.eks. at man ikke tiltrekkes av nær familie.

Jeg har også en teori om at det er derfor barn av foreldre fra to forskjellige raser ofte er mer attraktive.

En god teori bortsett fra at jeg aldri har hørt om eller oppfattet slike personer som mer attraktive. Det er de som ligner mest på meg som jeg finner mest attraktive.

Sperren sitter vel mer psykoligisk en genetisk antar jeg

Jeg tipper vi har et genetisk annlegg for å sperre mot de vi vet er familie. Aper parrer seg vel heller ikke med nær familie, og de har aldri blitt fortalt om fødselsdefekter.
Lenke til kommentar

De fleste andre dyr følger samme mønster, ville tro at det da var en ganske lav nivå hjernefunksjon i bruk og ikke noen mennesklig forståelse.

Hva snakker du om? Dyr parer seg med de som er tilgjengelige, og hvis alt som er tilgjengelig er familie, vel...

http://www.thenakedscientists.com/HTML/questions/question/2908/

kor forklaring men har ikke funnet noen som sier noe annet, der hvor det er valg velger dyr ikke familie over familie som parringspartner.

Lenke til kommentar

Nope, man ser etter personer som ligner seg selv, for da har man mer like gener. Et gensett A som parrer seg med et gensett A har dobbelt så stor sjanse for å føre gensettet A videre enn om det parrer seg med et gensett B.

Jenter tiltrekkes av gutter som lukter det samme som faren sin (faren til jentene, altså). Dette underbygger teorien over.

Jeg har lest en helt motsatt undersøkelse. Begge kjønn ble testet ved at de fikk lukte på kroppslukter, og man var seksuelt tiltrukket av personer av motsatt kjønn som hadde annerledes gener enn seg selv, mens man var tiltrukket (som venn) til samme kjønn med folk som hadde like gener. Dette tror man er fordi "survival of the fittest" gjør at de aller fleste gener er fordelaktige, så ved å parre seg med en med annerledes gener, så vil en få avkom som f.eks. har et godt immunforsvar.

Lenke til kommentar

Ville tro genetisk ja, at det bare er instinkt. Men jeg ville tro at det instinktet trenes opp, så ett barn som vokser opp med en ikke-biologisk foreldre vil ikke tiltrekkes selv om de ikke deler gener og tiltrekning kan skje til biologisk foreldre som ikke har vært i kontakt med de siden fødsel.

Men ren spekulasjon fra min siden, hadde vert artig å sett noe data på det.

Det er ikke noe konkret data, men i følge Wikipedia er barn som har blitt oppfostret av voksne de første 6 leveårene ikke seksuelt tiltrukket av disse personene senere i livet. Dette er instinktivt, men bare hvis man har vært rundt disse personene i hjemmet fra fødselen til fylte 6 år. Det vil si at hvis en bror og søster har blitt oppfostret milevis fra hverandre og møter hverandre i voksen alder kan de bli like tiltrukket av hverandre som ethvert annet par som ikke er i slekt.

Dette er dog kun en teori og strider mot Freud sin teori om at familiemedlemmer er naturlig tiltrukket av hverandre, og at derfor er incest tabu nødvendig. Personlig har jeg mer tro på Westermarck effekten enn Freud.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...