MrLuni Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Jeg var hos PPT idag, en plass man testes for sånne ting. Fant ut at jeg har litt store lesevansker. Mest at hjernen ikke oppfatter deg jeg leser. Har ingen problemer med ord og lesing. Men det er bare setningene som går like fort ut av hode som jeg leser dem. Kom på å teste meg etter temaet kom opp på en fest, og senere om en person i boken David vs Goliat (ny bok som jeg hørte på lydbok x). Jeg kjente meg igjen i noen av problemene som ble nevnt og bestemte meg da for å teste meg. Hadde jeg vist dette kunne jeg spart meg 200 000kr i studielån og failed høgskuleforsøk. Det som var litt kult var at jeg skåret skyhøyt på andre ting i testen (høyt over gjennomsnittet). Det på grunn av at hjernen har lært seg å takle lesing osv på andre måter. Hun "testeren" sa noe om at jeg ikke leste, men heller kjente igjen ordene da jeg leste høyt. Så når det kom ukjente ord som var sammensatt merkelig så måtte jeg faktisk lese og da ble det vanskeligere. Ord som skyleggsombrero, bollebroframstilling og andre rare ting Viste seg at jeg var veldig flink med tall og hukommelse, så jeg har jo det gående for meg Her er en liste der jeg kjente meg igjen på flere pungter. http://www.dysleksiforbundet.no/?module=Articles&action=Article.publicOpen&id=368 1. hopper over ord leser langsomt forstår ikke meningen i det som leses lett å forstyrre under lesing uttaler lange, ukjente eller vanskelige ord feil problemer med å formulere fulle setninger (skjeldent, men skjer i stressa form og fylla) vanskelig å lære nye navn og ansikt. Skjerpet meg etter at jeg hilste på ei dame for fjerde gang kan ha god hukommelse for hendelser (om jeg følger med så husker jeg det) hopper over ord bedre til å fortelle enn til å skrive skriver bare når absolutt nødvendig Sterke sider: nysgjerrig!!! god fantasi. Lett for det ja flink til å løse problemer. Det sier iallefall folk på jobb. Ofte jeg bare tar over å fixer saken/dingsen. god forståelse av helhet og sammenheng. Fysikklæreren min sa jeg var veldig god på sånt. Endret 19. februar 2014 av MrLuni Lenke til kommentar
Feh Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Selv om jeg kjenner meg igjen i en del av punktene er jeg ganske sikker på at jeg ikke har lese- og skrivevansker, men jeg lurer likevel på hva du fikk ut av dette sånn rent bortsett fra å identifisere problemet? Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 19. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Nå som jeg er voksen så har det jo ikke noen betydning tror jeg. Men det er jo litt beroligende at det kanskje var en av grunnen til at høgskolen ikke gikk så bra. Uansett greit å vite. Kan jo være en fordel å vite om jeg skal gjøre noe som kreves mye lesing på jobb osv. Før testen så trodde jeg faktisk at jeg skulle gjøre det ganske greit, kanskje noen få avvik. Men testene er laget slik at vansker blir "trigget". Og jeg hadde relativt store avvik på enkelte tester. Noen få avvik på andre og som sakt veldig gode scores på andre ting. Endret 19. februar 2014 av MrLuni Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå