Illus Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Hei, Har en Samsung Chronos 7 (NP770Z5E-S02SE) som jeg prøvde å oppdatere fra Windows 8 til 8.1. Dette gikk dårlig pga. "black screen" problematikken som forårsakes av skjermdrivere. Spørsmålet er: Er det trygt å prøve å oppgradere nå ? Har Microsoft fixet problemet ? Jeg har ikke fått noe nye skjermdrivere på maskinen så vidt jeg vet. Hverken av Windows update eller Samsung sin SWUpdate. Vil gjerne høre fra noen med nøyaktig samme maskin som har gjort en suksessfull oppgradering. Om det finnes noen Lenke til kommentar
Illus Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 Hmm.. noe sier meg at det kanskje er like greit å bare holde seg til 8.0 Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Kjenner ikke til din modell, men kan jo hende du bare har vært uheldig? Selv har jeg en Samsung NP-RV520-A02SE, som ble levert med Windows 7, men jeg har oppgradert den til clean 8.1 Hadde ikke noe problemer med skjermkort, annet enn at det kjørte på standard drivere frem til jeg koblet den på nett, da lastet den ned nye drivere selv og jeg fikk riktig skjermoppløsning. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 16. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2014 Siden Microsoft ser ut til å anbefale oppgradering av 8.0 til 8.1 for å holde os'et sikkerhetsoppdatert så tenkte jeg kanskje å gjøre et nytt oppgraderingsforsøk. Noen som har gjort dette på denne modellen ? Lenke til kommentar
nglop1 Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Siden Microsoft ser ut til å anbefale oppgradering av 8.0 til 8.1 for å holde os'et sikkerhetsoppdatert så tenkte jeg kanskje å gjøre et nytt oppgraderingsforsøk. Noen som har gjort dette på denne modellen ? Jeg hadde det samme problemet for et halvt år siden med nøyaktig samme pc. Har heller ikke turt å installere 8.1... har du?? Lenke til kommentar
wil Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Hei. Kan dere ikke bare laste ned nyeste Skjermkortdriver da på Windows 8 installasjonen og installere den der, så oppgradere til Windows 8.1? Bør da ikke bli noe problem da vel? Vil tro at å laste ned driveren fra AMD sin hjemmeside vil gå bra og installere den på Windows 8 installasjonen og se hvordan det går når dere oppgraderer til Windows 8.1 Bør gå bra. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 30. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2014 Nei det er ikke så enkelt. Det største problemet er at det er klin umulig å komme inn safe-modus ved boot. Så dersom ting skjærer seg er man fubar og må kjøre en factory reset. Mistenker at denne oem versjonen av win8 er en av de "heldige" som kommer uten shift-f8 enablet.. eventuelt at den booter så kjapt at det er teknisk umulig. Jeg har prøvd hundrevis av ganger med forskjellige innfallsvinkler uten en eneste vellykket safe-modus bot. Det skal muligens gå å oppgradere til win8.1 med siste amd driver, men inntil noen garanterer det så holder jeg meg unna. Eventuelt venter til jeg kjeder meg en helg og kan kjøre en clean 8.1 install. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) Jeg tok nylig en fresh install med windows 8.1 på min Samsung NP700Z7C-S02SE og har fått det til å fungere fint. Vi har ikke så veldig ulike modeller. Jeg husker jeg hadde en lite snafu med at skjermdrivere forårsaket en svart skjerm, men etter en safemode + reinstall av nyeste drivere rett fra Nvidia så fungerte det helt greit, så jeg vet ikke om dete er noe som er mer plagsomt spesifikt for din modell. Drivere fra Samsung kan du se langt etter. For min modell ihvertfall har de bokstavelig talt ikke oppdatert driverene siden de slapp modellen for 2 år siden (!!). Windows 8.1 finnes ikke offisielle drivere for i det hele tatt på min modell. Horribel support.... synd - siden maskinvaren er veldig bra. Her må du nok basere deg på å installere ting selv. Du kan ordne alt selv med generelle drivere direkte fra maskinvareprodusentene dog - samt å luske deg til oppdaterte Samsung-spesific software fra nyere modeller der du trenger det. Jeg annbefaler egentlig kun "settings" utilitien for å fi FN-tastene dine funksjonalitet. Utenom det så hold deg langt unna Samsung programvaretilleggene... mesteparten er rent boss. Siste "Settings" versjon er 2.2.0 så langt jeg vet - og er kompatibel med 8.1 (dette er "easy settings" i praksis, men laget på nytt for win8 kompatabilitet). Spesifikt for problemet ditt så må du sjekke at du har oppdatert BIOS. Jeg vet at uten oppdatert BIOS så vil det forkomme noen problemer med win8/8.1, så dette er det første du bør undersøke. Heldigvis oppdaterer Samsung BIOSene sine i ny og ne for slikt i motsetning til driverene.... og installasjonen er enkel nok. Sjekk dette og rapporter tilbake. Jeg kan nok sikkert hjelpe deg overkomme mange av de samme problemstillingene som jeg selv mtte finne løsninger for i og med at vi har maskiner som bygger på ganske lik hardware og fra samme produsent. EDIT: en god ressurs og startsted for feilsøking av denne typen problem for Samsung modeller: http://forum.notebookreview.com/samsung/734915-windows-8-1-update-issues-discussion.html Det er mest derfra at jeg fant løsninger på de problemstillingene jeg kom over, men jeg skal gjerne hjelpe deg på vei så godt jeg kan -Stigma Endret 30. mai 2014 av Stigma 1 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 30. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2014 Takker og bukker! Jeg har lest tonnevis med tips&trics og til og med postet i notebookforum uten å komme i kontakt med noen med nøyaktig samme modell, men utifra de siste postene så ser det ut til å være mulig. Mitt problem er at jeg bruker denne i jobbsammenheng og orker ikke å sette den opp nok en gang etter "uhellet" jeg hadde sist. Jeg oppdaterer alt fortløpende og har til og med latt det meste av bloatware være på maskinen da jeg hadde litt trua på samsung i og med at dette er den beste bærbare jeg noen gang har hatt. tross alt. Første spørsmål: Får du shift-f8 til å fungere på din ? altså boote den i windows safemode. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) Takker og bukker! Jeg har lest tonnevis med tips&trics og til og med postet i notebookforum uten å komme i kontakt med noen med nøyaktig samme modell, men utifra de siste postene så ser det ut til å være mulig. Mitt problem er at jeg bruker denne i jobbsammenheng og orker ikke å sette den opp nok en gang etter "uhellet" jeg hadde sist. Jeg oppdaterer alt fortløpende og har til og med latt det meste av bloatware være på maskinen da jeg hadde litt trua på samsung i og med at dette er den beste bærbare jeg noen gang har hatt. tross alt. Første spørsmål: Får du shift-f8 til å fungere på din ? altså boote den i windows safemode. Safemode funker fint. Litt usikker på hva du mener med shift-F8 dog... om systemet fungerer normalt kan du safemode fra shift-RESTART (en av mange metoder). Problemer oppstår gerne når systemet først ikke booter normalt og du rette noe via safemode. Da er det desverre ikke så enkelt med win8.1 å bare trykke F8 under startup som vi er vandt med fra win7 og tidligere. Pga. fast-start funksjonaliteten der en "start" i praksis er en slags hybrid av hibernate så skipper den en god del av normal oppstart og vil ikke alltid vente på F8 input (selv om funksjonen er der om du har instilt maskinen til å ikke bruke fast-start). Dette er forøvrig hovedgrunnen til at win8.1 er så rask i start i forhold til tidligere windows versjoner. Men du kan alltids komme inn i safemode på andre måter, ved å boote en windows installasjonsdisk eller en "recovery disk" som du har laget på forhånd. Her kan du lese litt mer om hvordan du kan gjøre slikt: http://www.tomshardware.com/news/how-to-start-windows-8.1-safe-mode,26251.html litt mer om de mulige måtene du kan komme inn i safemode: http://www.7tutorials.com/5-ways-boot-safe-mode-windows-8-windows-81 Om du er litt redd for å rote for mye til så kan du jo (om du har en disk med litt plass) bare ta en full system image av systemet. En slik er jo veldig enkelt å sette inn igjen på maskinen senere (via enkel boot fra en windows installasjonsdisk) senere slik at du alltids kan komme tilbake til slik det var. EDIT: Maskinen din er en av de modellene som har offisiell 8.1 support da eller? ... siden du sir at du har beholdt bloatwaren? Du må ihvertfall være ekstra forsiktig med å installere Samsung programmene hvis de ikke spesifikt er laget for win 8.1. Til og med ikke alt som er laget for win8 vil nødvendigvis fungere godt med win8.1 , og samsung programvaren generellt er .... ofte ikke bra for å si det mildt... (synd siden de ellers har vist kan lage ok software i andre sammenhenger). -Stigma Endret 30. mai 2014 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå