Gå til innhold

Betale dobbelt skatt av feriepenger?


smurfine

Anbefalte innlegg

Ah forstår ikke dette helt.

Tjente en del penger ifjor og har allerede fått utbetalt feriepenger for dem nå i januar (siden jeg sluttet). M.a.o. skattet jeg ekstra hver måned gjennom hele fjoråret slik at jeg fikk dem skattefritt utbetalt nå. Men hvorfor kommer de da opp som lønn nå? (som da må skattes av). Er jo en del penger det er snakk om, og jeg har jo selvsagt ikke skattet av dem i år (gjorde jo det ifjor), dermed får jeg kanskje skattesmell i år pga disse feriepengene.

For meg virker et jo som om man skatter av dem to ganger da?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feriepenger er jo ikke skattefritt. Man skatter av total inntekt, altså feriepenger+lønn. Derfor skatter man litt ekstra hver måned for å kompensere for den måneden man ikke betaler skatt av feriepengene. Så om du skattet ekstra i fjor uten å få skattepenger har du da overbetalt skatt og skal nå få tilbakebetalt penger på skatten.

Lenke til kommentar

Feriepenger er trekkfrie (ved normal utbetaling), ikke skattefrie. Du trekkes altså mer lønn resten av utbetalingsåret for å få feriepengene utbetalt uten skattetrekk. Men den totale skatten du ender opp med å betale påvirkes ikke av hvordan feriepengene utbetales (men det kan påvirkes av hvilket skatteår de utbetales i dersom du har forskjellig marginalskatt de to årene). Det er altså utelukkende et spørsmål om når du betaler skatt av pengene, ikke hvor mye.


Er det slik at man skatter litt ekstra hver måned i 2014 for feriepengene man får utbetalt i 2014 (som var opptjent i 2013)?

Ja, om du erstatter "skatter litt ekstra" med "trekkes litt ekstra" så er det riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det er utgangspunktet ikke noe som heter "halv skatt i desember" eller "skattefrie feriepenger". Hvilket år du har "opptjent" feriepenger er irrelevant, jobber du i 2008 og får utbetalt pengene i 2014 er de pengene tjent i 2014, og skal gå under 2014 skatten.

 

Er egentlig ikke vits å henge seg oppi hvor mye arbeidsgiver trekker, du betaler skatt utifra hvor mye penger du totalt tjener(dvs får utbetalt) som inntekt på et år, selv om du ikke blir trukket i skatt betyr ikke det at det er skattefritt. Har du blitt trekt for feriepenger du aldri har fått har du betalt for mye skatt og vil få det tilbake automatisk neste år.-

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...