sinnaelgen Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 I dag har jeg en stasjonær pc som er koblet til Internett med kabel. Det er også koblet en ruter mellom pcen og og nettverket slik at man kan koble seg til Internett trådløst. Den stasjonære er koblet til en skriver gjennom USB skriveren støtter også WiFi Fra tid til annet er det behov for å skrive ut fra en bærbar pc. Men da må jeg bytte mellom stasjonær og bærbar jeg har også klart å få skriveren til å finne ruteren Så behovet er altså å få til utskrift fra både den stasjonære og den bærbare uten bytte kabelen mellom den stasjonære og den bær bare. Det er også ønskelig å unngå omstillinger mellom kabel og Wifi når man bytter pc for utskrift sidene jeg ikke vet hvordan dette fungerer så har ejg en del spørmål som jeg håper jeg kan få svar på. 1 ) trenger man et aksesspunkt el.l for kunne bruke wifi mellom skriver og bærbar pc ? 2) i alle tilfeller hvordan kobler man opp en bærbar til wifi for utskrift ? 3) Er det mulig å bruke en trådløs ruter ( koblet til stasjonær med kabel) for å få til trådløse utskifter ? eller må jeg ha en egen wifi enhet tilkoblet den stasjonære 4) i alle tilfeller hvordan går man frem ? Som der sikkert forstår så lurer jeg på hvordan fremgangsmåten for koble både stasjonær og bærbar til skriveren gjennom wifi. samtidig så lurer jeg på om det lar seg gjøre gjennom ruteren ? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Gå til produsenten av printeren sine nettsider, søk der etter printeren din og finn manualen/en eller annen form for Q&A, og finn ut hvordan du får printeren på WiFi.. Er garantert ikke noe problem hvis du bare ser litt på innstillingene til printeren din også.... Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Trenger ikke å koble skriveren til wifi. Men du må være tilkoblet samme arbeidsgruppe på begge maskinene.(workgroup) Etterpå er det bare å legge til skriver på den bærbare så vil den legge inn driver og vips kan du skrive ut trådløst fra den bærbare. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) det står hvordan man kobler inn wifi i manualen. Spørmålet er hvordan man prinsipielt skal operette forbindelsen til den bærbare slik det er nå er innstillingene bare satt opp for Internett for begge pcene må man inn på ruteren også for opprette en arbeidsgruppe ? for jeg har ingen forbindelse mellom den stasjonære og den bærbare Endret 19. februar 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Last ned driver på PCene og/eller legg til printer i Kontrollpanel -> Maskinvare og lyd. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Slik jeg gjorde det her hjemme i hvert fall:Koblet skriver til det trådløse nettverket, la inn programvare fra produsent av skriver på alle maskiner. Enkelt og greit, kunne skrive og scanne med engang (med produsentens programvare). Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) det jeg faktisk lurer på er hvordan man operetter et trådløst hjemme nettverk mellom en stasjonær pc og en bærbar . slik det er nå er den bærebare bare koblet trådløst til ruteren mens den stasjonære er koblet til med nettverks-kabel Endret 19. februar 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Du har opprettet et hjemmenettverk og begge PCene er tilkoblet, uavhengig av medium... Du opprettet ikke noe i mellom dem... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) jeg er lit usikker på om der faktisk forsto hva jeg spør etter . Det er en trådløs forbindelse til den bærbare utenom Internett forbindelsen som er problemet her . altså et trådløs forbindelse ( nettverk ) mellom den stasjonære og den bærbare Det er fremgangsmåten og oppsettet jeg er svært usikker på . oppskriften virker jo å være dønn lik måten man setter oppe en ruter for komme seg på Internett. likevel kommer jeg meg ikke videre for jeg finner ikke mere informasjon om hva jeg gjør etter på for å f.eks koble den bærbare mot den stasjonære ( for å få til utskrift fra begge ) jeg trenger en trinn for trin beskrivelse eller forklaring ut over opsete slik det er nå . Den bærbare er koblet til ruteren trådløst jeg forsøkte å operette en arbeidsgruppe for en liten stund siden men det virker som det er blir noen endringer Endret 19. februar 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Du vil altså opprette en direkte forbindelse mellom printeren og laptopen (Ad-hoc)? Why?? Er ikke meningen at du skal ha en nettverksprinter som begge PCene kan bruke uavhengig av hverandre? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2014 En direkte forbindelse mellom laptopen og skriver hadde jo vært noe , for da slipper jeg å ha igang den stasjonære hvis noen vil skrive ut fra lapptoppen. Skriveren støtter både usb og WIFI men ikke samtidig Den stasjonære har ikke wifi , Slik jeg forstår forklaringen deres så mer der at jeg må opprette et nettverk mellom laptopen og den stasjonære for å få til et slikt nettverk så må jeg operette en arbeidsgruppe Her sier dere ingen ting om noen trådløst nettverk som er kravet for at det skal virke Ruteren er kun satt opp for at den bærbare skal kunne koble seg på Internett og ikke til den stasjonære. slik det er i dag blir de for tungvint å plasere den bærbare ( som ikker min pc ) ved siden av skriveren og så flytte kabelen fra den stasjonære og koble den til lapptoppen hver gang man skal skrive noe ut fra den den stasjonære og skriveren står på soverommet og er koblet sammen . ruteren står også på soverommet laptopen blir vanligvis bruk i stuen. Da er poenget at man kan forsatt la den være i stua men man skriver ut Da trenger man en trådløs forbindelse til skriveren , enten direkte eller via den stasjonære. Problemet er at jeg ikke vet fremgangsmåten for å få de til hva som vil fungere best , ente det er at all utskriften går gjennom den stasjonære ( trådløs forbindelse via ruteren *) eller direkte wifi til laptoppen er jeg usikker på *hvis det er mulig å bruke ruteren som aksesspunkt mellom stasjonær og lapptop. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Øh... Koble fra USB og kun bruk wifi. Da er skriveren koblet til routeren og alt som er koblet til routeren, wifi eller ikke, vil ha kontakt med skriveren. Det er ikke noe mer enn det. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Nei nei nei.. Som jeg har prøvd å forklare deg... Kabel eller trådløst = ett fett! Så lenge de er koblet samme router, så er de på samme nettverk... Printeren din er en WiFi printer. Ergo, den kan kobles til nettverket ditt trådløst, så du slipper å bruke kabel, uavhengig av type... Du må få koblet printeren til nettverket ditt, laste ned drivere fra produsentens hjemmesider, eller fra medfølgende CD, og/eller legge den til PCene via "Legg til skriver", som tidligere forklart... Eller så kan du, hvis routeren din støtter det, koble den direkte til routeren med USB kabelen... Skjønner du nå? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2014 joda, men laptopen ønsker jeg å koble til trådløst den stasjonære har ingen støtte for trådløs tilkobling Da ser jeg ikke hvordan jeg skal få de til uten måtte investere ekstra trådløs kort da blir jo spørmålet om jeg kan bruke ruteren som trådløs punkt for få forbindelse mellom laptopp og pc ( den stasjonære ) . skriveren vil jo da være koblet til den stasjonære selv om det skal fungere som nettverkskriver på en eller annen måte . Ruteren har kun 2 utganger til nettverk og så den trådløse delen da. uten om den inngangen som kobles til sentralen eller modemet så kan jeg ikke koble til noe annet og ihvertfall ingen usb enhet Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Spiller du dum eller er du dum?! Som jeg har prøvd å forklare deg... Kabel eller trådløst = ett fett! Så lenge de er koblet samme router, så er de på samme nettverk... Hva er det du ikke klarer å forstå??????????????? DET SPILLER INGEN ROLLE OM DU BRUKER WIFI ELLER KABEL, PÅ NOEN AV DEM! Endret 19. februar 2014 av ChrisCo Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 Nå sitter jeg og leser hva der svare meg men får inntrykket av at der ikke svarer dirket på det jeg spør om Her oppfatter jeg det som der svar lit på skrå i forhold til det jeg spør om dere skriver at det er et fett om jeg bruker kabel eller trådløst. Det er i eller for seg greit . Det er bare det at det var ikke det jeg spurte om. Det jeg spurte om ( hvis jeg skal være direkte) var om det gikk an å skrive ut fra den stasjonære trådløst hvis man bruker ruteren som "sender". Den pcen har jo ingen trådløse muligheter innebygget Samtidig er det ikke ønskelig å bruke kabel mellom skriver og lapptopp skriveren støtter usb , netverkskabel og wifi. når der slik jeg forstår det bekrefter at jeg kan bruke ruteren til å kommunisere med skriveren så lure jeg på fremgangsmåten på ruteren . Hvordan skal ruteren da settes opp for at det skal virke, for det er ikke lenger kun tilgang mellom Internett og hver enkelt enhet men også kommunikasjon mellom enhetene (noe jeg er sikker på at jeg ikke har satt opp ) ? Fra før kommunisere den mellom laptop ( eller andre trådløse enheter ) og Internett , ikke mellom pcene dere skrev ett eller annet arbeidsgrupper men jeg ser ikke hele sammenhengen her Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 (endret) Vel, du kan fint sende ut en uskriftsjobb til skriveren fra stasjonære & laptopen samtidig om skriveren koblet til samme nettverk, enten via kabel eller WiFi.Det er også mulig å sette opp din stasjonære eller din laptop til å dele skrivere også, men ikke nødvendig når skriveren støtter kabel / WiFi innebygget. SÅ JA, når skriveren er koblet til samme nettverk som dine maskiner, kan ALLE ENHETER på samme nettverk skrive ut på din skriver. Endret 20. februar 2014 av Gjest Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Nå prøver jeg for siste gang å banke dette inn i hodet på deg....! Så lenge alle enheter er tilkoblet samme nettverk, det vil si at så lenge printeren, laptopen og stasjonære PCen er koblet til den samme routeren, så er de i et nettverk - et LAN. De har kommunikasjon seg i mellom, uavhengig av Internett og tilkoblingsmedium. Det vil si helt fullstendig uavhengig om de er tilkoblet med kabel eller trådløst. Se på trådløst som en usynlig kabel. Last ned driverene til printeren din fra produsentens hjemmesider, og installer på hver maskin som skal bruke printeren. Det er ingen framgangsmåte av noe slag på routeren, så lenge den er på og printeren er tilkoblet, igjen, uavhengig av kabel eller WiFi... Glem arbeidgrupper og Internett og alt annet! Installer driverne på hver maskin og print ut til krampa tar deg! Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 1. Koble skriveren til trådløs nettverk. 2. Installere skriver driver på alle maskiner som skal bruke printer og velg trådløs tilkobling under installasjon. 3. Velg skriver fra program. (Word f.eks.) 4. ??? 5. Profit. Enklere kan det ikke bli, ignorer allt annet du kan gjøre. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Nå prøver jeg for siste gang å banke dette inn i hodet på deg....! Har du aldri tatt deg en tur innom snedige ting du lurer på tråden, og tråder som har blitt splittet ut fra dem? Men for Elgen, ja det er mulig å bruker routeren som en "sender" for å printe ut trådløst. Ikke tenk på om det er trådløst eller ikke, bare koble opp mot ruteren med de mulighetene datamaskinene og printeren har og routeren ordner resten selv. Anyho da prøver vi med maximum simplicity. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå