Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier som tar seg inn i leiligheten uten å spørre

Bondejenta

Anbefalte innlegg

For tre måneder siden flyttet jeg ut av en leilighet. Jeg hadde tre måneders oppsigelse på denne, altså fram til 1. mars. Huseier har hatt en nøkkel til leiligheten, mens jeg har hatt den andre. Leiligheten har stått tom.

Hvilke rettigheter har jeg som leietaker når det viser seg at huseier på denne tiden har tatt seg inn i leiligheten, uten å si ifra, og skrudd opp varme, satt på vifteanlegg og lignende. Er dette lov? Greit at jeg har flyttet ut, men på papiret disponerer jeg jo leiligheten fram til 1. mars.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

det er jo også i eier sin interrese at leiligheten fremdeles er funksjonell når ny leier kommer inn. hadde du skrudd av alt av varme etc? skulle h*n ha en visning i aller nærmeste fremtid? har du i det hele tatt snakket med eier?

Lenke til kommentar

I utganspunktet skal ikkje utleiger ha adgang til boligen så lenge du har betalt for å disponere den, men det finnes untak.

§ 5-5.Skade på husrommet

Oppdager leieren skade på husrommet som må utbedres uten opphold, plikter leieren straks å sende melding om det til utleieren. Andre skader på husrommet som oppdages, plikter leieren å sende melding om innen rimelig tid.

Leieren plikter å gjøre det som med rimelighet kan kreves for å avverge økonomisk tap for utleieren som følge av skade som nevnt i første ledd første punktum. Er leieren ikke ansvarlig for skaden, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved tiltaket og en rimelig godtgjørelse for utført arbeid.

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Som leigetaker så plikter du å hindre at det oppstår skader på boligen. Dersom du har flyttet ut og satt igjen boligen utan at det står på varme, eller med for lite varme til å hindre frostskader og kondensskader så har utleiger adgang til å ta seg inn for å hindre at det oppstår skader.

Om du har gjort nok for å hindre skader på boligen blir det vanskelig for oss å vurdere, men i utganspunktet så er det innanfor loven at utleiger passer på at det står på både varme og ventilasjon no om vinteren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Huseier har disposisjonsrett over husrommet fra det tidspunktet leier har gitt utleier nøkler og uhindret adgang til husrommet, eller på annen måte klart har oppgitt leieforholdet, jfr. husleieloven § 10-2. Den som fortsatt betaler leie har ikke gitt opp leieforholdet. Fra dette tidspunktet kan huseier disponere over husrommet.

Ulovlig adgang mens leieforholdet består gir ingen spesielle rettigheter i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...