Budeia Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Det menes vel at det på den tida fantes mange flere beretninger som kunne blitt tatt med i Bibelen, men som ikke ble tatt med fordi boka da ville blitt for omfattende. Disse historiene er altså gått tapt for dagens mennesker, med mindre Gud skulle bestemme seg for å åpenbare dem igjen for menneskeheten. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Denne er en uformell beskrivelse, sannsynligvis fra en troende av den nye arten Instead of seeing themselves as belonging to a new religion, Mormons are believers in what they call the restored Gospel of Jesus Christ. Instead of superseding the New Testament, they see the Book of Mormon as another witness that testifies to the essential truths of the New Testament. I see the Urantia Book, especially in its Jesus papers, as not intending to start a new religion but instead as an attempt to restore the original Gospel of Jesus Christ. I see Urantians, if they truly believe in Jesus as their divine savior, not as a new religion but as a new kind of Christian. This might seem like I am stating the obvious but there are a few points that can be drawn from this. When people think we may belong to a new age cult, we can explain how the Urantia Book testifies to the identity and message of Jesus as an amazingly powerful modern witness to the essential truths of the New Testament. I believe that the Urantia Book is more at home in a Christian context than a new age context, albeit not a fundamentalist Christian context.Since the Urantia Book teaches that we will have millions of years to attain perfection before entering Paradise, it's sometimes easy to become complacent, thinking that it doesn't matter what we do in this life since we'll have thousands of lifetimes anyway. Yet Jesus makes clear in the Urantia Book that our eternal survival is dependent upon our sincere and obedient faith in this life. Whether you call it the Christian life or the Jesusonian life, we are called to a change of heart, mind, and action. While we may not attain perfection in this world, our progress toward perfection still matters. Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Det menes vel at det på den tida fantes mange flere beretninger som kunne blitt tatt med i Bibelen, men som ikke ble tatt med fordi boka da ville blitt for omfattende. Disse historiene er altså gått tapt for dagens mennesker, med mindre Gud skulle bestemme seg for å åpenbare dem igjen for menneskeheten. Skriftene og beretningene hadde man, men man samlet altså etterhvert alt sammen og var kritisk og nøye på hva man skulle ta med. Man ville ikke ta med det man ikke fant troverdig nok, utifra diverse kriterier. Det handlet altså ikke om tykkelse på boken, eller det å plukke ut det man ikke likte, og plukke med det man likte. Bibelen inneholder en rekke ting som ikke akkurat setter personene i et fantastisk lys, men som er nokså flaut. Sikkert ting som er gått tapt også, men heller det enn at troverdigheten synker var vel en del av tankegangen. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Paulus er en del av nytestamentet LiamH. Jesus finner vi derimot igjen bl.a. hos romerske historikere, dog ingenting før han startet sitt "oppdrag" såvidt jeg vet. Noe som ikke er så rart. En romersk historiker er vel normalt sett ikke opptatt av jødiske guttebarn. Ja, jeg vet at Paulus er er en del av NT. Fikk du inntrykk av noe annet? Her er litt om de romerske kildene du nevner: http://no.wikipedia.org/wiki/Jesus_Kristus#Romerske_og_j.C3.B8diske_kilder Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Paulus er en del av nytestamentet LiamH. Jesus finner vi derimot igjen bl.a. hos romerske historikere, dog ingenting før han startet sitt "oppdrag" såvidt jeg vet. Noe som ikke er så rart. En romersk historiker er vel normalt sett ikke opptatt av jødiske guttebarn. Ja, jeg vet at Paulus er er en del av NT. Fikk du inntrykk av noe annet? Her er litt om de romerske kildene du nevner: http://no.wikipedia.org/wiki/Jesus_Kristus#Romerske_og_j.C3.B8diske_kilder Jeg leste kanskje denne setningen litt for fort...: "Kildene til Jesu liv er først og fremst evangeliene i Det nye testamente. Det finnes noe spredt i annen litteratur bl.a. hos Paulus." Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Jeg leste kanskje denne setningen litt for fort...: "Kildene til Jesu liv er først og fremst evangeliene i Det nye testamente. Det finnes noe spredt i annen litteratur bl.a. hos Paulus." Sånt skjer. Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Nå har jeg den forståelsen av at Jesus gjerne var en person som idag vi hadde låst inne. Så diskusjonen kommer nok til å bli litt kritisk. Men i Bibelen så får man historien om jesufødsel. Men sånn utenom det så er det jo en mansalder frem til vi hører om han igjen. Viss dem visste ved fødsel at det her var Messias, hvorfor har man ingenting om denne perioden? http://youtu.be/DxwqAYSsKjY Lenke til kommentar
Celtic viking Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Kristus var mye i Egypt i sin ungdom. Han reiste også ut sammen med sin mors onkel Josef av Arimathea. Han oppholdt seg bl.a. i Cornwall. Han og hans mor Maria var også i Skottland. Hans onkel fraktet bl.a. tinn fra gruvene i Cornwall som han solgte til romerne. Lenke til kommentar
hdmi55 Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) Jesus var tømmermann til han begynte å forkynne han var 30 år gammel I følge romerne lov må man være 30 år og kan forkynne på torvet. Endret 13. mars 2014 av hdmi55 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 (endret) Jeg tror Jesus, i 30 års alderen, kom som litt av en overraskelse på hans samtidige. Sener har man sett behovet for å finne opp et eller et annet eller - var det ikke ei dame som hevdet å føde som jomfru, i de dager da Kvirinius var landshøvding i Syria? Endret 14. mars 2014 av medlem-304477 Lenke til kommentar
hdmi55 Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 De fleste mennesker i vår tid har hørt om Jesus. Han har øvd større innflytelse på historien enn noe annet menneske. Ja, til og med den kalenderen som blir brukt de fleste steder i verden, er basert på det året en mener han ble født. Vi sier jo at noe skjedde i det og det året før Kristus eller i det og det året etter Kristus. Lenke til kommentar
hdmi55 Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Jomfru Maria fødte Jesus og er ikke lenger jomfru. Punktum Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 (endret) Bortsett fra Jesu fødsel og historien om da han talte i tempelet da han var 12, står det ingenting om hans liv i bibelen før han var rundt 30 år. Men jeg forstår ikke hvorfor dette er så rart eller mystisk? Endret 15. mars 2014 av Andeith Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 15. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2014 Bortsett fra Jesu fødsel og historien om da han talte i tempelet da han var 12, står det ingenting om hans liv i bibelen før han var rundt 30 år. Men jeg forstår ikke hvorfor dette er så rart eller mystisk? Det er ganske oppsiktsvekkende. Selv om det handler om logikk å fremprovosere en slik fatning. 1 Lenke til kommentar
hdmi55 Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Josefs familie reiser dit hvert år til Jerusalem for å feire påske sammen med slekt og venner. Jesus er 12 år gammel og han ser fram til høytiden med spesiell interesse. De blir værende sju dager for å feire de usyrende brøds høytid som de betrakter som en del av påskehøytiden. Problemet melder seg på vei tilbake fra Jerusalem. Josef og Maria tror at Jesus er sammen med de slektningene og vennene som er ifølge med dem. Men da han ikke viser seg da de stopper for natten, begynner de å lete etter ham blant reisefølget. Men de finner ham ikke. Josef og Maria drar derfor hele veien tilbake til Jerusalem for å lete etter ham. De leter en hel dag uten å finne ham. Heller ikke neste dag finner de ham. Den tredje dagen går de til slutt til templet, ser de Jesus sitte blant de jødiske lærerne og lytte til dem og stille spørsmål. Barnet mitt, hvordan kunne du gjøre dette mot oss spør Maria. Din far og jeg lett etter deg og vært så engstelige. Jesus er overrasket over at de ikke visste hvor de kunne finne ham. Hvorfor lette dere etter meg spør han. Skjønte dere ikke at jeg må være i min Fars hus. Jesus kan ikke forstå at foreldrene hans ikke skjønner dette. Så reiser Jesus hjem igjen sammen med foreldre sine og fortsetter å underordne seg under dem. Han går fram i alder og visdom og er til glede for Gud og mennesker, Ja, allerede som barn er Jesus et godt eksempel, ikke bare ved at han interesserer seg for åndelige ting, men også ved at han viser respekt for sine foreldre. Josef må arbeide hardt for å forsørge den stadig voksende familien. Han er tømmermann eller snekker. Josef oppdrar Jesus som sin egen sønn og Jesus blir derfor kalt tømmermanns sønn. Josef lærer opp Jesus til også å bli tømmermann og Jesus er lærenem Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Bortsett fra Jesu fødsel og historien om da han talte i tempelet da han var 12, står det ingenting om hans liv i bibelen før han var rundt 30 år. Men jeg forstår ikke hvorfor dette er så rart eller mystisk? Det er ganske oppsiktsvekkende. Selv om det handler om logikk å fremprovosere en slik fatning. Beklager, jeg forstår ikke helt hva du mener med å fremprovosere en slik fatning? Ellers forstår jeg ikke hvordan det i dag kan være oppsiktsvekkende, dette er informasjon fra bibelen, ikke noe nytt akkurat. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Bortsett fra Jesu fødsel og historien om da han talte i tempelet da han var 12, står det ingenting om hans liv i bibelen før han var rundt 30 år. Men jeg forstår ikke hvorfor dette er så rart eller mystisk? Det er ganske oppsiktsvekkende. Selv om det handler om logikk å fremprovosere en slik fatning. Beklager, jeg forstår ikke helt hva du mener med å fremprovosere en slik fatning? Ellers forstår jeg ikke hvordan det i dag kan være oppsiktsvekkende, dette er informasjon fra bibelen, ikke noe nytt akkurat. Viss du leser en tekst som starter med noe lignende 'De var i de dager' så får du litt mer innsikt i at det ikke var ukjent at messias var født. Så hvorfor så lite oppmerksomhet? At det ikke er noe nytt er jo ikke no grunn til at det ikke kan diskuteres, eller? Hele religionsdelen av forumet diskuterer religioner i forskjellige stadier. 1 Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Viss du leser en tekst som starter med noe lignende 'De var i de dager' så får du litt mer innsikt i at det ikke var ukjent at messias var født. Så hvorfor så lite oppmerksomhet? At det ikke er noe nytt er jo ikke no grunn til at det ikke kan diskuteres, eller? Hele religionsdelen av forumet diskuterer religioner i forskjellige stadier. Så klart kan det diskuteres, jeg har da heller ikke sagt noe om at det ikke kan diskuteres. Det eneste jeg har påpekt er at jeg ikke forstår hvorfor det er så oppsiktsvekkende. Hvilken tekst er det du mener? Hvilken fatning blir fremprovosert? Endret 16. mars 2014 av Malvado Pyramide Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Så klart kan det diskuteres, jeg har da heller ikke sagt noe om at det ikke kan diskuteres. Det eneste jeg har påpekt er at jeg ikke forstår hvorfor det er så oppsiktsvekkende. Hvilken tekst er det du mener? Hvilken fatning blir fremprovosert? http://no.wikipedia.org/wiki/Juleevangeliet Endret 16. mars 2014 av Malvado Pyramide... Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) http://no.wikipedia.org/wiki/Juleevangeliet Juleevangeliet sier lite om hvor mange som visste at Jesus var født, bortsett fra de som var til stede, så nei, så det var nok ukjent.. Du er klart over at dette ble skrevet ned mye senere? Hvilken innsikt er det du mener jeg bør få fra juleevangeliet? Du har forsatt ikke svart på hvilken fatning det fremprovoserer? Endret 16. mars 2014 av Andeith Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå