Gå til innhold

Ris til Komplett


Anbefalte innlegg

I 15 år har mitt firma og jeg brukt Komplett og det har stort sett gått smertefritt. Nå trenger jeg råd til hva jeg kan gjøre for å løse en retursak. Lurer på om Komplett har vokst seg for store? Jeg handler for rundt 100-150.000 i året samlet gjennom to av mine firmaer og dette er egentlig et småbeløp. Men det fritar ikke Komplett fra å ta handling og ansvar, her har de også erkjent erstatningsansvar.

 

Solgte min brukte pc på Finn og den gikk i stykker kort tid etter. Har egentlig ikke noe ansvar for den etter et privatsalg, men valgte å prøve løse det for kjøperen, siden det fortsatt er garanti. Strømforsyning + hovedkort. Sender inn i midten av desember og får status som mottatt. En måned senere purrer jeg på saken, da våkner de plutselig og opplyser om at strømforsyningen er funnet defekt og er garantisak. Hovedkortet var det funnet en fysisk skade på et punkt rundt CPU, derfor kan de ikke feilsøke det.

 

Selv om jeg stusser litt med hovedkortet og hvordan det kan ha blitt ødelagt (jeg så ikke dette når jeg mottok den fra hun som kjøpte PC), så er det strømforsyningen som skaper problemer: De sier at de ikke kan erstatte strømforsyningen uten modulærkablene som fulgte med den. Igjen syns jeg dette er litt rart, tenker de å gjenbruke kablene eller er de vanskelige?

 

Uansett, jeg har tilfeldigvis spart på de ekstra modulærkablene fra Corsair, så jeg spør om jeg kan sende inn disse. Men da får jeg til svar at det går ikke, de må sende den defekte strømforsyningen til meg i Oslo fordi det er min eiendom, de kan ikke holde på den (de har hatt strømforsyningen i en måned og kan altså ikke vente 1-3 dager på at jeg ettersender noen kabler..).

 

Jeg syns dette høres veldig rart ut, men tenker at jeg bare må akseptere dette for å få løst saken. De sier de kommer til å sende varen til Pickup-point Oslo sentrum (det var ikke noe spørsmål om hvor jeg ville ha den sendt). Jeg spør for sikkerhets skyld om de gir meg beskjed når varen er sendt. Jada, det skal de gjøre. Det går to uker og jeg purrer på svar. Da får jeg beskjed om at varen er der allerede og jeg bare kan hente(!). Bestiller noe annet hos Komplett og drar ned neste dag for å hente begge pakkene. Da har de sendt den defekte strømforsyningen tilbake til Sandefjord igjen, fordi ingen har hentet. De har med andre ord ikke fortalt meg om sendingen og jeg hadde aldri visst om den hvis det ikke var jeg selv som tok handling for andre gang.

 

Nå er strømforsyningen hos Komplett og jeg får ingen respons hos kundeservice, bortsett fra at de første gang sa at de skulle gi beskjed når de sender den defekte strømforsyningen på nytt. Totalt har jeg brukt utallige timer på denne saken, som ikke vil generere noen fordeler for egen del og det er kun det at jeg prøvde hjelpe noen i en knipe som gjør at jeg overhodet gidder dette.

 

Hva kan jeg gjøre? Det virker som om de nesten prøver trenere hele saken og jeg vil bare bli ferdig med den. Det høres også veldig rart ut at de "må" sende meg den defekte strømforsyningen først, slik at jeg må dra inn til sentrum, hente pakken, dra hjem, pakke den om, dra på postkontoret, betale frakt på ny, sende til Sandefjord igjen og trolig vente i 30 dager eller mer på ny prosess.. Dette vil jo ta måneder!

 

Jeg prøvde ringe Komplett for å klage direkte, men da får jeg til svar at kundeservice og de som undersøker/reparerer er to forskjellige avdelinger (visstnok sitter de i hver sin etasje ifølge vedkommende på telefonen). Så de har ikke innsyn i hverandres "saker".

Endret av areh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du skrevet dette på facebook-siden demmes? Ikke noe får dem til å svare som dårlig publisitet på et offentlig fora som facebook. Jo mere oppmerksomhet den får i form av f.eks likes jo større er sjansen at dem svarer. For dette der slik det fremstår er jo dårlig av komplett.

Lenke til kommentar

Ikke godt å si hva som kan løse det der. Sender du kabelen etter, kommer den frem i det hele tatt? Hvis du krever å få sendt strømforsyningen tilbake, må du betale frakt begge veier, hvor lang tid tar det.. får du melding, nytter det å foreslå at de sender pakka med et retur-adressekort ved siden av? Osv. Veldig lett at det står stille når du ikke har en god dialog.

 

Uansett, har hatt et par dårlige erfaringer med Komplett i det siste jeg og. Alltid valgt dem på grunn av at de har vært aktive og flinke til å løse problemer når det først er noe som går galt. Har tenkt at det er verdt den typisk høyere prisen du betaler i forhold til andre steder.

 

For eksempel med fforskjellige deler som skal gå samlet til et verksted - vet at det kan være litt knot, siden komplett må dra ut en ny del av en annen innpakning, eller bestille den ved siden av, eventuelt "erstatte" den hos reparatør, lage en ny sending med separat behandling, osv. Men komplett fikset det når de visste det ville bli mye ekstra venting. Var ikke mye å klage på. Kjenner mange som hadde samme inntrykket som meg, og handlet mye der på grunn av det.

 

Så skulle jeg få reparert en forsterker - tok en måned før de fant ut at de kunne sende den til den ene spesifikke forhandleren for produktet. Foreslo det selv etter en måneds tid uten at noe skjedde (snakket med forhandleren om mulig reparasjon da forsterkeren døde - de hadde null problem med å si nøyaktig fra hva det ville gjøre, hva som var feilen, osv. Men sa jeg skulle høre med komplett så jeg kunne slippe å betale for noe som var en garantisak). Men ingenting skjedde hos komplett før det, selv om tydeligvis sjekkingen av boksen gikk kjapt.

 

Samlet tid før jeg fikk sendingen tilbake (med herpet innvendig innpakning) var to måneder. Reparasjon hos verkstedet inkludert sending frem og tilbake fra komplett tok en uke, fant jeg ut etterpå. Hva tok 6-7 uker? Ikke godt å si. Mangel på spesifikk feilsjekking hos komplett kostet tydeligvis dem en god del ekstra også, siden verkstedet la på litt ekstra ting de absolutt ikke trengte å ta.

 

Ellers tok vel de flåsete bemerkningene på e-post kaka. Fjortis-språk, veldig lite tilstede innhold i det som stod der, med feilstaving på toppen, osv. Ingen dialog i forhold til fremsending, osv. Sendte noen setninger etter en måned - får to linjer med iphone-dialekt tilbake om å være tålmodig, etc.

 

Er greit at komplett ikke er hysterisk ivrige på å tape penger på det første salget de gjorde, ved behandling av garanti-saker osv. Men litt halv-kurant kundebehandling går det an å ha allikevel. Om ikke annet for å få meg til å handle der igjen.

 

Så ja, tror det er som du sier, at de har blitt litt større enn før. Og føler kanskje at de ikke tjener noe særlig på å dulle med enkeltkunder lenger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De sier at de ikke kan erstatte strømforsyningen uten modulærkablene som fulgte med den. Igjen syns jeg dette er litt rart, tenker de å gjenbruke kablene eller er de vanskelige?

Dette er egentlig veldig vanlig.

For at Komplett.no skal få godkjent kredit hos sin leverandør, så må de ha alt som fulgte med, da leverandøren ofte vil reparere den, så selge den som ny senere.

Eller om den skal skrotes, så hender det at de tar stikkprøver for å sjekke at alt er med.

Er nok ikke en regel komplett.no har satt, men noe de må forholde seg til ovenfor sin leverandør.

Hvorfor Komplett måtte sende deg PSUen tilbake, aner jeg ikke. Sannsynligvis noe med lang servicetid og gjøre. Iallefall hos feks InfoCare, så søker de om kredit av produktet om det tar for lang tid før de får tak i delene (feks til en bærbar datamaskin). Mulig det er noe tilsvarende komplett.no vil unngå? Ikke vet jeg. Det at support og teknikerene har 2 forskjellige systemer er jo svada. Kan nærmest garantere deg at begge parter kan fylle inn nødvendig informasjon på ditt servicenummer som du får når du leverer inn et produkt til dem.

Håper det løser seg hvertfall. Jeg har ikke hatt noen problemer med Komplett.no enda hvertfall :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...