Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Person "lusker" rundt i nabolaget morgen og kveld.

Gjest Slettet+3165

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Vil starte med at jeg ikke hadde peiling på hvor jeg skulle plassere dette innlegget, så det ble her (flytt det gjerne).

Jeg flyttet inn i ny leilighet 1. november og de siste par ukene har jeg oppdaget noe jeg syns er litt ubehagelig.

En person går ofte rundt i nabolaget og lusker.
Det hele virket veldig mistenkelig for min del, da han på ingen måte går tur, han går frem og tilbake, følger ingen mønster og ser seg ofte over ryggen.

Dette foregår morgen og kveld, som regel når det er mørkt ute.
Jeg støter ofte på vedkommende når jeg lufter bikkja, han unngår meg, men det som ofte skremmer meg mest er at han snur og går tilbake der jeg kom fra.

Så nå ser jeg meg nesten nødt til å låse døra om det er en aldri så liten tur jeg skal gå.

Bekymrer jeg meg uten grunn?
Om ikke, hva bør jeg gjøre? Å konfrontere personen er jeg ikke komfortable med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Han ser seg over ryggen for å unngå mistenkelige personer som deg som vil gjøre livet surt for ham ved å konfrontere ham, sladre med en nabo eller ringe politiet. Kanskje han også er redd for hunden din.

Det er en fyr som går tur, slapp av.

Går tur frem og tilbake inne på et område med en radius på 30 meter?

Hvor han i tillegg ikke bor, og på merkelige tidspunkt.

Glemte og å si at han kom ut av hagen til de som bor i leiligheten under meg når jeg gikk ut i går kveld.

Han ser heller på ingen måte ut som en type til å gå tur, ung utlending som i tillegg går dårlig kledd i forhold til været.

Og vist han er redd hunden min (på så vidt 3kg), hvorfor går han ikke "tur" en annen plass?

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

For å forstå hvor sentral luskingen hans er, tegnet jeg et kjapt bilde :tease:

post-71235-0-90825700-1392810553_thumb.png
Hvite firkanter = leiligheter
Grønt = Plen

Grå = Parkering
Rød = gangsti rundt leilighetene fra parkering
Blå = Gatevei

Han spasserer mye frem og tilbake på rød langs leilighetene, av og til går han rundt hele området via blå.

På langs er vel området en 40-50 meter.

Får følge med litt videre og fortsette med dørlåsingen.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Glemte og å si at han kom ut av hagen til de som bor i leiligheten under meg når jeg gikk ut i går kveld.

Får nesten assosiasjoner til at det kan dreie seg om en kikker og slike kan det bo mye rart i. For egen del ville jeg helt klart forhørt meg med politiet. Ikke med straff for øye, men for at de kan komme å ta personalia/ID på mennesket og samtidig da få kommunisert at han er "observert".

Ta kontakt med de som har det nevnte hage-området, slik at de vet hva det dreier seg om i tilfelle politiet undersøker bredere, og evt. andre naboer også som kanskje føler samme ubehaget.

Den juridiske hjemmelen for å foreta seg noe, kan evt. være straffeloven/forseelser/ § 390 a

"Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn."

Får du til en enighet med politi/politivakta på forhånd at du kan slå på tråden neste gang denne typen er langs husveggene, så er de forhåpentligvis raskt på pletten neste gang.

Lenke til kommentar

Går tur frem og tilbake inne på et område med en radius på 30 meter?

Hvor han i tillegg ikke bor

Det kalles vel ikke å gå tur hvis man går der man bor? Når man går tur går man et annet sted enn der man bor. Og hvordan vet du i det hele tatt hvor han bor? Er du en av disse mistenkelige fyrene som følger etter tilfeldige folk på gaten på mistenkelige tidspunkt for å se hvor de bor? :p

, og på merkelige tidspunkt.

Personer som har angst bruker å gå ut på merkelige tidspunkt for å slippe at folk ser dem og tenker drit om dem.

Han spasserer mye frem og tilbake på rød langs leilighetene, av og til går han rundt hele området via blå.

Først og fremst på gangsti og offentlig vei, altså.

Om jeg hadde vært en tyv så hadde jeg ikke vært dum nok til å luske rundt i området hele tiden. Da hadde alle mistenkt meg. Det er mulig han er en tyv, men da er han en dummeste tyven ever.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det du skriver rimer ikke med hva jeg allerede har skrevet.

Vist han i hele tatt går tur, så går han noen merkelige turer innenfor et lite området, gjerne 5-6 ganger frem og tilbake på de samme hundre meterene.

Vist han har angst for folk, hvorfor går han "tur" samme plass når han treffer på meg hele tiden?

Hagen til naboen er ikke offentlig område.

Aldri sagt at han er en tyv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvordan vet du at fyren ikke bor hos naboen din?

Fordi naboen er ei singel alenemamma med 2 barn.

Hvordan vett jeg det? Jeg har snakket med hun.

Dessuten blir det irrelevant, hun var borte i helgen og han var der forsatt.

Høres mest ut som en god, gammeldags raring.

Tror ikke det er verre enn det selv, men håper han finner en annen plass å være rar snart :w00t:

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at fyren ikke bor hos naboen din?

Fordi naboen er ei singel alenemamma med 2 barn.

Hvordan vett jeg det? Jeg har snakket med hun.

Antar hun ikke er særlig bekvem med å lufte med verandadøra åpen når hun nå vet at det har vært en ukjent mannskikkelse inne i hagen?

Jeg fastholder det jeg tidligere sa, dere burde ha en uformell prat med politi om saken.

"bedre føre var enn etter snar"

Lenke til kommentar

Det er masse merkelige folk i nabolaget mitt.

* En høy "gammel" mann som går og går uten noe formål.

* En tykk "gammel" dame som står med rompa i været og studerer blader/sigarettsneiper og har en plastpose for det hun finner. Hun står ofte på det samme stedet, det må jo være begrenset hvor mye man kan finne innenfor en radius på 10 meter.

* En fyr som rygger til han treffer bilen på motsatt side når han skal ut av p-plassen.

* En fyr som pleide å gå dit han skulle i en helt rett linje (ikke å holde seg på veien liksom). Han gikk på en nonchalant men målbevisst måte.

* Samme fyren brukte å gå rundt med omslagsskjørt.

* En utlending med hvite klær og hvit bøttehatt som går rundt på en veldig feminin måte, eller så balanserer han på kantsteinen når han går.

* En dame med kols (vel, tror jeg) som er ute for å røyke 20 ganger om dagen.

Lenke til kommentar

Det er masse merkelige folk i nabolaget mitt.

* En høy "gammel" mann som går og går uten noe formål.

* En tykk "gammel" dame som står med rompa i været og studerer blader/sigarettsneiper og har en plastpose for det hun finner. Hun står ofte på det samme stedet, det må jo være begrenset hvor mye man kan finne innenfor en radius på 10 meter.

* En fyr som rygger til han treffer bilen på motsatt side når han skal ut av p-plassen.

* En fyr som pleide å gå dit han skulle i en helt rett linje (ikke å holde seg på veien liksom). Han gikk på en nonchalant men målbevisst måte.

* Samme fyren brukte å gå rundt med omslagsskjørt.

* En utlending med hvite klær og hvit bøttehatt som går rundt på en veldig feminin måte, eller så balanserer han på kantsteinen når han går.

* En dame med kols (vel, tror jeg) som er ute for å røyke 20 ganger om dagen.

Det nabolaget der virker ikke som ett standarisert nabolag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg føler meg relativt rebelsk som ungkar i mitt nabolag, omtrent bare småbarnsfamilier.

Men sånn er det når du flytter til et nyutbygga område.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Jeg føler meg relativt rebelsk som ungkar i mitt nabolag, omtrent bare småbarnsfamilier.

Men sånn er det når du flytter til et nyutbygga område.

Kjedelig å være ungkar i et nabolag med mange unger. Kan nesten ikke bevege seg utendørs uten å bli sett på som pedofil. Jeg har nesten angst for små barn fordi en dame såg stygt på meg en dag hennes barn/barnebarn sprang bort til meg og stilte meg rare spørsmål en dag jeg ventet på bussen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...